Media alert

Kwaliteit contactgegevens vaak struikelblok voor bedrijven

~ QAS biedt tips voor eenvoudige verbeteringen ~

Amsterdam, 31 maart, 2008 Bedrijven halen onvoldoende voordeel uit hun bestand met contactgegevens doordat ze niet over een adequaat contact management plan beschikken. Een meer gestructureerd en gecentraliseerd beheer van de verzamelde gegevens kan dit voordeel optimaliseren. Uit onderzoek van QAS, een dochtermaatschappij van Experian®, blijkt dat een verbijsterende 92% van de organisaties contactgegevens die zij ontvangen niet of nauwelijks verifieert. QAS heeft daarom enkele tips opgesteld die bedrijven kunnen helpen bij het verhogen van hun datakwaliteit en het gehele contact data management proces.

Van de 2.078 ondernemingen in het onderzoek verzamelt 61% adres- en postcodegegevens, gevolgd door bankgegevens (39%). Financiële diensten, onderwijs-, liefdadigheids- en lidmaatschapsinstellingen verzamelen en controleren de meeste gegevens van hun contactpersonen. Gegevens waarmee bedrijven direct met de klant in contact kunnen komen zoals vaste en mobiele nummers of het e-mailadres worden respectievelijk maar door 15%, 19% en 22% van de bedrijven verzameld en gevalideerd.

Slecht beheer van contactgegevens werkt zaken als identiteitsfraude en fouten in mailingcampagnes in de hand. Er zijn een paar eenvoudige oplossingen om de kans hierop zo klein mogelijk te houden.


- Breng de financiële gevolgen van datakwaliteit voor de organisatie in kaart: zet op een rij welke gegevens verzameld worden en waarvoor. Onderzoek voor een bepaalde periode wat de financiële implicaties zijn voor de acquisitie van nieuwe klanten, marketingcampagnes en klanttevredenheid als er bijvoorbeeld meer gegevens worden verzameld of als er één persoon verantwoordelijk voor wordt gemaakt. Dit geeft inzicht in de impact van goede datakwaliteit.


- Ontwikkel een strategie voor datakwaliteit: bepaal welke gegevens noodzakelijk zijn voor een goede bedrijfsvoering. Door contact data management als onderdeel van de strategische bedrijfsvoering te definiëren, werkt iedereen met hetzelfde doel voor ogen. Het effect ervan kan gemonitord worden door targets vast te stellen voor de volledigheid, accuraatheid en het up-to-date zijn van de gegevens.


- Creëer draagkracht: veel projecten gericht op contact data management stranden doordat niet alle belanghebbenden directie, management en IT er volledig achter staan. Voor een optimale integratie in de bedrijfscultuur is het belangrijk met alle partijen open te communiceren over de mogelijkheden en voordelen die goed gegevensbeheer bieden.


- Laat de technologie voor je werken: effectieve financiële-, CRM-, HR- en business intelligence-systemen zijn gebaat bij een goede gegevensinvoer. Vervuilde gegevens kunnen desastreuze gevolgen hebben voor beleidsbepalingen. Gebruik daarom gecertificeerde software om de gegevensinvoer te controleren en te beheersen.


- Doe het niet alleen: een ongelukje zit in een klein hoekje. Schakel een expert in om het project van begin af aan goed te begeleiden zodat fouten ondervangen worden en het hoogst mogelijke rendement behaald wordt.

Veel bedrijven hebben het beheer van hun contactgegevens niet gestructureerd en centraal geregeld waardoor de effectiviteit ervan verloren gaat , stelt Jonathan Hulford-Funnell, Group operating officer bij QAS ltd. Door datakwaliteit op te nemen in de strategische bedrijfsplannen en het te combineren met de bedrijfsdoelen wordt contact data management een inzichtelijk en toetsbaar onderdeel van de bedrijfsvoering.

(501 woorden)