Senternovem



01-04-2008 | Op weg naar een Frisse School

Scholen streven naar een prettig binnenklimaat en willen ook nog energie besparen. Het project Frisse Scholen van Kompas helpt daarbij. Marlies Pieterse, projectleider: "Het probleem staat inmiddels op de kaart, nu moeten scholen er mee aan de slag."

Tot nu toe was het project Frisse Scholen er vooral op gericht om de problemen te agenderen. "Die fase heeft een hoop losgemaakt en het gros van de scholen kent de problematiek. Belangrijk is nu dat ze er ook echt wat aan gaan doen", legt Pieterse uit.

Goed binnenmilieu in beeld
Voorbeeldprojecten moeten scholen duidelijk maken hoe ze te werk kunnen gaan. Pieterse: "We brengen scholen met een goed binnenmilieu in beeld. Hoe hoog is hun energierekening en hoe beleven ze het binnenmilieu? En natuurlijk is er aandacht voor de manier waarop ze dat resultaat bereikt hebben. Daarbij komen alle facetten aan bod, van techniek tot financieringsconstructies." Andere scholen krijgen hulp om hetzelfde resultaat te bereiken. "We maken instrumenten zoals brochures en maatregelenlijsten toegankelijk voor scholen."

Rol voor de website
Voor het informeren is een belangrijke rol weggelegd voor de website. Die gaat op de schop. Uit de monitoring bleek volgens Pieterse dat daar wel het een en ander aan verbeterd kan worden. "We gaan ons nu meer richten op dat wat de lezer zoekt, de website klantvriendelijker maken. Zo kunnen we bezoekers beter op weg helpen naar een Frisse School."

Instrumenten testen
"Verder zijn we de komende tijd bezig met het testen en verbeteren van instrumenten. Bijvoorbeeld het Programma van eisen. Bij een aantal nieuwbouw scholen wordt dit gebruikt. Door te testen leren we hoe de ambitieniveaus en de technische maatregelen in de praktijk te realiseren zijn. Met die gegevens kunnen we het Programma van eisen verder aanscherpen en filteren we details eruit. Ook testen we het gebruik van instrumenten voor de meer procesmatige aanpak. Zo kunnen we de instrumenten nog verder verbeteren."

Schoolbesturen en gemeenten om de tafel
Scholen zijn zeker bereid om actie te ondernemen. Pieterse: "Het is nu belangrijk dat schoolbesturen en gemeenten met elkaar in gesprek blijven. Het gebouw is vaak van de gemeente, maar de school betaalt de energierekening. Het lijkt daarmee alsof de gemeente moet investeren en de school daar profijt van heeft. Samenwerking is dus belangrijk. Samen om de tafel zitten en buiten de gebaande paden denken. Wij ondersteunen daarbij met instrumenten in de vorm van hapklare brokken."