Ingezonden persbericht


Utrecht, 1 april 2008

Meldpunt (her)indicatie leidt tot nader onderzoek naar kwaliteit herindicaties

Tweede Kamer vraagt regering om nader onderzoek naar de kwaliteit van herindicaties.

Naar aanleiding van de eerste 500 meldingen die zijn binnengekomen bij het Meldpunt (her)indicatie is door Agnes Kant (SP) en Agnes Wolbert (PvdA) een motie ingediend waarin zij de regering vragen om steekproefsgewijs onafhankelijk casuïstiekonderzoek te doen naar de kwaliteit van de (her)indicaties voor huishoudelijke verzorging door gemeenten. Op 25 maart jl. heeft de Tweede Kamer deze motie aangenomen.

Meldpunt (her)indicatie ontvangt nog steeds klachten Begin dit jaar is het Meldpunt (her)indicatie geopend om te peilen hoe de (her)indicatiestellingen voor huishoudelijke verzorging verlopen. Door de invoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning zijn gemeenten bezig om ruim 300.000 mensen van een nieuwe indicatie huishoudelijke verzorging te voorzien. Dit proces leidt in veel gevallen tot onvrede. Inmiddels zijn 573 meldingen binnengekomen. 80% van de melders vindt dat ze door het indicatiebesluit onvoldoende in staat zijn zelfstandig het huishouden te voeren. De betrokken organisaties roepen mensen op zowel positieve als minder positieve ervaringen te blijven melden zodat zij een zo goed mogelijk beeld krijgen van het (her)indicatieproces. Melden kan op http://www.meldpuntherindicatie.nl/ of 0900 - 243 70 70.

Oneens met indicatieadvies
80% van de melders is het oneens met het indicatieadvies en vindt dat ze nu onvoldoende zelfstandig het huishouden kunnen voeren. 70% geeft aan na (her)indicatie minder huishoudelijke verzorging te krijgen dan daarvoor, 25% krijgt evenveel verzorging na herindicatie. 85% was wel tevreden met de huishoudelijke zorg voor de herindicatie. Bij 48% van de melders is het aantal taken van de huishoudelijke hulp beperkt en bij 46% onveranderd gebleven.

Onvrede over procedure indicatiestelling
Het meldpunt (her)indicatie registreert veel klachten over de procedure van indicatiestelling. Ruim 70% van de melders geeft aan onvoldoende te zijn geïnformeerd over de procedure van indicatiestelling en is ontevreden over de deskundigheid en klantgerichtheid van de medewerkers die de indicatie stellen. Slechts 40% geeft aan dat ze persoonlijke omstandigheden voldoende konden toelichten aan de indicatieadviseur. 42% heeft onvoldoende kunnen uitleggen waarvoor de huishoudelijke verzorging nodig is en 50% heeft onvoldoende kunnen vertellen wat de eigen ideeën zijn over huishoudelijke verzorging die nodig is.

Profiel respondenten
89% van de respondenten vult de vragenlijst in naar aanleiding van een herindicatie, 11% doet dit naar aanleiding van een eerste indicatie. 66% doet een melding voor zichzelf en 34% voor iemand anders. 70% van de meldingen wordt gedaan door mensen boven de 50 jaar. Het grootste gedeelte van alle respondenten is vrouw, namelijk 81%.

Oproep
De deelnemende organisaties roepen mensen op melding te blijven doen van hun ervaring met (her) indicatiestelling. Hoe meer meldingen er binnenkomen des te beter er een beeld gevormd kan worden hoe het (her)indicatieproces verloopt. Melden kan op http://www.meldpuntherindicatie.nl/ of 0900 - 243 70 70 het centrale telefoonnummer van de afdelingen informatie en klachtopvang van de Zorgbelangorganisaties. (10 cent per minuut).

Deelnemende organisaties
Deze meldactie is een initiatief van:

*- Chronisch zieken en Gehandicapten Raad - http://www.cg-raad.nl/ *- Zorgbelang Nederland - http://www.zorgbelang-nederland.nl/ *- Platform Lokale Versterking GGZ - http://www.platformggz.nl/ *- Landelijke organisatie Cliëntenraden - http://www.loc.nl/ *- VG Belang - http://www.vgbelang.nl/
*- Centrale Samenwerkende Ouderenorganisaties - http://www.ouderenorganisaties.nl/

----------