Gemeente Eindhoven

Persbericht 1 april 2008

Nederlandse en Duitse minister ontvangen rapport:

Betere treinverbinding Duitsland mogelijk
De spoorverbindingen voor personenvervoer tussen Zuid- Nederland en Duitsland kunnen en moeten drastisch worden verbeterd. Gedeputeerde C. Steffens afgelopen maandag 31 maart het rapport âHST Cross border Connect, Business cases railverbindingen Eindhoven-Duitslandâ officieel aan verkeersminister C. Eurlings en zijn Duitse collega Olivier Wittke uit Nordrhein-Westfalen aangeboden. Dit vond plaats tijdens een conferentie over dit onderwerp in de âKennispoortâ in Eindhoven.

In bijzijn van tientallen bestuurders uit Noord Brabant, Limburg en Nordrhein-Westfalen hebben de beide ministers het belang onderstreept van verbeterde spoorverbindingen tussen beide landen en ook alle ondersteuning toegezegd om dit met name technisch en juridisch mogelijk te maken. De feitelijke uitwerking zal vooral in nauwe samenwerking tussen provincies, regioâs , Duitse Verkehrsverbunde en spoorvervoerders zoals NS en DB moeten plaatsvinden.
Alle aanwezigen uit zowel Nederland als Duitsland spraken zich unaniem uit voor een intensieve samenwerking, die uiteindelijk moet leiden tot die verbeterde verbindingen. Nederland en Duitsland zijn geen eilanden in Europa meer. Economieën verweven zich steeds sterker met elkaar. Dit gaat gepaard met steeds meer fysieke relaties over de landsgrenzen heen. Vooral in zuidelijk Nederland is de oriëntatie op de omringende landen, van oudsher al aanwezig, in de afgelopen jaren sterk gegroeid (zie Brainport, Greenpoort, MHHAL). Grensoverschrijdende automobiliteit is sterk toegenomen, over het spoor is die sterk achtergebleven. Noodzakelijke productvernieuwing voor de grensoverschrijdende verbindingen bleef achter als gevolg van onder meer: interne nationaal gerichte oriëntatie van de spoornetwerken, afwijkende technische systemen, afwijkende financiering en tariefstelsels. Daarom kan het huidige lage comfortniveau en lage gebruiksgemak van met name interregionale grensoverschrijdende treinen de concurrentie met de auto niet aan. En toch zijn we in toenemende mate Europees georiënteerd en neemt de weerstand om grenzen te passeren alleen maar af.
De studie HST Cross border Connect Businesscases wil duidelijk maken dat de potentie voor grensoverschrijdend spoorvervoer veel groter is dan nu uit de huidige reizigersaantallen blijkt. Zonder grote investeringen te doen in nieuwe infrastructuur is het met relatief eenvoudige middelen mogelijk tot een veel aantrekkelijker treinproduct te komen, dat over grotere afstand stedelijke regioâs in Nederland en Duitsland met elkaar verbindt. En dit zonder in directe concurrentie te komen met de grensoverschrijdende lange afstand HSL lijnen. Er kan een complementair grensoverschrijdend spoornetwerk ontstaan dat het Nederlandse hoofd spoornetwerk op meer directe wijze koppelt met het omvangrijke Duitse ICE netwerk. Hiervan kunnen zowel de Duitse als Nederlandse regioâs economisch profijt hebben.

Om dit doel te bereiken is allereerst het politieke inzicht en de politieke wil nodig om hierin concrete stappen te zetten. Vervolgens moeten samenwerkingsverbanden worden gecreëerd tussen vervoersautoriteiten, vervoerders, netbeheerders, regionale en provinciale overheden, nationale en deelstaat overheid.

Alleen dan kunnen alle praktische, technische, financiële en juridische aspecten tot een kansrijk treinproduct leiden.

Deze conferentie diende er dan ook vooral voor de politiek/bestuurlijke wil uit te spreken om dergelijke verbindingen te willen realiseren, de bereidheid te tonen tot samenwerking tussen betrokken actoren om problemen tot een oplossing te brengen, en tot slot de eerste stappen te zetten in uitwerkingsprojecten met gebruikmaking van Europese investeringsbijdragen.
Met de duidelijke uitspraken van beide ministers en alle andere aanwezige bestuurders, het ondertekenen van een âTableau van Samenwerkingâ en het signeren van een concreet investeringsprogramma RoCK in het Europese Interreg IVB programma, zijn waardevolle stappen gezet naar de realisering van de spoorverbindingen.

Download het eindrapport(PDF-bestand)

Bezoekadres:
Stadskantoor, Stadhuisplein 10
route
Postadres:
Postbus 90150, 5600 RB Eindhoven

Klanten-
ContactCentrum
tel. 040-238 60 00
of stuur een e-mail
deze pagina printen
mail deze link door