Ingezonden persbericht


Persinformatie

Naar een groenere toekomst: Goodyear R&D innovaties bouwen aan een duurzame toekomst

Goodyear onderzoekt het gebruik van bio-materialen en hernieuwbare gewassen zoals graan bij de ontwikkeling van bio-vulstoffen voor de volgende generatie banden

Innovatie, de continue stroom van creatieve nieuwe ideeën, producten en materialen, is al meer dan honderd jaar de kern van Goodyear's activiteiten. Een van Goodyear's voortdurende onderzoeks- en ontwikkelingsprojecten is het initiatief om een band te ontwikkelen met een ultralage rolweerstand met milieuvriendelijke grondstoffen.

De Europese Commissie heeft Goodyear een subsidie toegekend voor het onderzoek en de ontwikkeling van dit innovatieve initiatief. Voor dit project werkt Goodyear nauw samen met twee onderzoekspartners: het Italiaanse onderzoeksbedrijf Novamont en de Duitse autofabrikant BMW.

"Dit project is een van Goodyear's initiatieven om producten te ontwikkelen die minder invloed hebben op het milieu, zonder compromis op het gebied van de veiligheid", zegt Joe Zekoski, Vice President Global Product Development & Technical Center Operations bij Goodyear. "Een van de belangrijkste taken van het project is de ontwikkeling van een nieuwe 'bio' vulstof als alternatief voor de traditionele vulstoffen die in banden worden gebruikt. Deze nieuwe vulstof, die gemaakt zal worden hernieuwbare grondstoffen zoals graan, kunnen een belangrijke invloed op het milieu hebbe en leiden tot een reductie van de CO2-emissie gedurende het productieprocs.", zegt Zekoski.

De tweede taak van het project bestaat uit een diepte-analyse van de structuur van een band, gericht op een vermindering van het energieverlies van het rijdende voertuig. "Dit project heeft de potentie om banden op te leveren met een lagere rolweerstand, grotere duurzaamheid en een kortere remafstand," zegt Zekoski.

Samen met Goodyear richt het Italiaanse onderzoeksbedrijf Novamont zich op de ontwikkeling van een nieuwe 'bio' vulstof en het vaststellen van de dispersiecapaciteit in banden. In de wetenschappelijke wereld is Novamont bekend als een pionier in de ontwikkeling van producten die gebruik maken van hernieuwbare grondstoffen van agrarische herkomst zoals graan.

Goodyear zal samen met ontwikkelingspartner BMW de bandenformules ontwikkelen en prototypen en de verbeterde bandenstructuur testen. "BMW's expertise in de interactie tussen band en auto en de veiligheid is van grote waarder voor het succes van het project ", zegt Zekoski.

Van roet naar graan
Vandaag de dag zijn roet en silica de belangrijkste versterkende componenten die in een rubbercompound worden gebruikt. Zowel roet als silica vereisen niet hernieuwbare grondstoffen zoals ruwe olie en zorgen voor CO2-uitstoot. De verdere evolutie van bio-bandentechnologie zal een gedeeltelijke vervanging van roet en silica door een nieuwe generatie bio vulstoffen behelzen. Deze onderzoeksactiviteiten worden momenteel uitgevoerd door Goodyear en onderzoekspartner Novamont.

Het onderzoeksproject heeft tot doel om de niet hernieuwbare rubberversterkende componenten te vervangen door bio-polymerische vulstoffen gebaseerd op hernieuwbare bronnen en tegelijkertijd een substantiële reductie (tot 30% procent) te bereiken, waarmee het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot kan worden verminderd.

De gedeeltelijke vervanging van silica en roet (nu in het loopvlakrubber) door de tweede generatie bio-vulstoffen is een veelbelovende aanpak voor de reductie van CO2-impact van een band. Eerste resultaten laten zien dat het productieproces van nieuwe bio-vulstoffen een meer positieve CO2-balans te zien geeft: voor elke kilogram bio-vustof wordt 0,62 kg CO2 bespaard. De totale besparing van 20% silicavervanging levert een CO2-besparing op van 8,2 g/km in een band met een 30% lagere rolweerstand.

Minder rolweerstand betekent minder verbruik
In aanvulling op de ontwikkeling van nieuwe materialen is Goodyear ook bezig met onderzoek naar de interactie tussen structuur en materiaal en de verbetering van het ontwerp en de geometrie van het loopvlak en de band. De combinatie van dit materiaal en het structuuronderzoek, betekent een optimale benadering voor de ontwikkeling van een innovatieve band, die geschikt is om de rolweerstand met 30% of meer te verlagen.

Het uiteindelijke doel: de ontwikkeling van een meer milieuvriendelijke band met specifieke voordelen voor de klant zoals een lagere rolweerstand, betere duurzaamheid en een kortere remweg, zonder compromissen te sluiten op het gebied van andere eigenschappen of de veiligheid, zoals grip op droog en nat, weerstand tegen aqauplaning en handling.

Het Financial Instrument for the Environment LIFE
Opgericht in 1992 is LIFE (Het Financial Instrument for the Environment) een belangrijk onderdeel van de milieupolitiek van de Europese Unie. De specifieke milieudoelen van LIFE zijn om bij te dragen aan de ontwikkeling van innovatieve technieken en methoden door medefinanciering van projecten. De commissie heeft gezegd dat deze projecten nieuwe methoden en technieken moeten opleveren om een diversiteit van milieuproblemen in Europa om te gaan.

Over Goodyear
Goodyear is een van de grootste bandenfabrikanten ter wereld. De onderneming heeft circa 70.000 mensen in dienst en vervaardigt zijn producten in meer dan 60 fabrieken in de 26 landen over de wereld.

Goodyear's innovaties zijn al meer dan 100 jaar toonaangevend in de auto-industrie. Goodyear is pionier op het gebied van de innovatieve veiligheidstechnologie die bekend staat als RunOnFlat, waarmee de automobilist zijn reis kan voortzetten ondanks een lekke band. Goodyear is de marktleider op het gebied van runflat banden, met verschillende toepassingen op BMW's, de veelgeprezen Mini, sportieve Mercedes-Benz modellen, op de legendarische Amerikaanse sportauto Corvette en andere merken. In 2007 leverde Goodyear meer dan 2,5 miljoen RunOnFlat banden. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Ed van Proosdij, Sales Support Manager Goodyear Banden, tel. 030-6015913

Zie ook www.goodyear.nl


---- --