Ingezonden persbericht


Persbericht Thuiswinkel Markt Monitor 2007-2

Omzet online winkelen 2007 stijgt naar ¤ 3,9 miljard

Online markt groeit met 38% ten opzichte van 2006

De markt voor online consumentenbestedingen door Nederlandse internetters blijft verder stijgen. In 2007 is de markt ten opzichte van 2006 met 38% verder doorgegroeid naar een omzet van ¤ 3,9 miljard. In de laatste zes maanden van 2007 bedroeg de omzet ¤ 2,06 miljard, een groei van 38% ten opzichte van dezelfde periode in 2006. Dit blijkt uit de 'Thuiswinkel Markt Monitor 2007-2', het halfjaarlijkse onderzoek naar online consumentenbestedingen door Blauw Research in samenwerking met Thuiswinkel.org.

De cijfers zijn tot stand gekomen in nauwe samenwerking met de ruim 750 leden van de branchevereniging Thuiswinkel.org, gekoppeld aan een grootschalig onderzoek onder 2000 consumenten. Door deze vorm van multilevel research wordt de totale online thuiswinkelmarkt al sinds 1998 op betrouwbare wijze in kaart gebracht.

Forse toename aantal online kopers
"De huidige groei van de online thuiswinkelmarkt kent verschillende oorzaken", stelt Frank Sibbel, Managing Partner bij Blauw Research. "Nog steeds zien we een forse toename in het aantal nieuwe online kopers. In 2007 hebben 7,3 miljoen online kopers een online bestelling gedaan, waarvan ruim 1,5 miljoen kopers voor het eerst een online aankoop deden." Vooral het gemak van thuis bestellen is voor online shoppers een groot voordeel. "Dit aspect wordt voor online kopers steeds relevanter, terwijl bijvoorbeeld een lagere prijs minder belangrijk wordt".

Entertainmentbranches hebben baat bij de feestdagen

"De verkooppiek tijdens de feestdagen is in bepaalde branches juist ook van toepassing op de online markt. De relatief kleinere online entertainmentbranches kennen een sterke groei in de tweede helft van 2007," aldus Sibbel. In vergelijking met een jaar geleden zijn online verkopen in branches zoals home entertainment software (71%), hardware (67%) en speelgoed (64%) sterk gestegen.

Bijna 40% van de totale online omzet in 2007 is behaald door de reisbranche. In 2007 kent deze branche een omzet van ¤ 1,63 miljard. Dit is een stijging van 37% in vergelijking met 2006. Andere grote online marktsegmenten zijn verzekeringen en consumentenelektronica.

Meer bestellingen en grotere uitgaven

Het gemiddeld bestede bedrag per online koper is in 2007 de ¤ 500,- grens gepasseerd. Het afgelopen jaar is het gemiddeld bestede bedrag per online koper gestegen van ¤ 441,- naar ¤ 531,- een stijging van 20%. Daarnaast gaan consumenten ook steeds vaker online bestellen, de bestelfrequentie stijgt nog steeds gestaag van 3,8 bestellingen in 2006 naar gemiddeld 4,5 online bestellingen in 2007.

iDEAL veilig betaalmiddel

Het aantal online kopers waarvoor online shoppen geen enkel nadeel heeft, is in de tweede helft van 2007 nog verder gestegen. "Voor een derde van de online shoppers heeft het kopen bij een internetwinkel geen enkel nadeel," zegt Frank Sibbel. "Waar vroeger nog de veiligheid van betalen een grote drempel vormde, zien we dit aspect nu sterk afnemen. Het gebruik van iDEAL heeft hier waarschijnlijk invloed op, aangezien ruim 80% van de online kopers iDEAL als (zeer) veilig ziet."

Zeer tevreden online shoppers
Onder de online kopers heerst een steeds hogere mate van tevredenheid. "96% geeft aan (zeer) tevreden te zijn over de laatste online bestelling en 51% is zelfs zeer tevreden", aldus Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. "Er is nog steeds ruimte voor groei door verdere toestroom van nieuwe kopers, steeds meer jongere en oudere mensen kijken niet alleen maar kopen ook producten en diensten online. Ook het aanbod van webwinkels neemt verder toe, dus er is steeds meer keuze voor de consument."

Thuiswinkel Markt Monitor 2007
Omzetontwikkeling online consumentenbestedingen in miljoenen euro's per jaar: 1998
¤ 41
1999
¤ 147
2000
¤ 312
2001
¤ 527
2002
¤ 937
2003
¤ 1.237
2004
¤ 1.678
2005
¤ 2.210
2006
¤ 2.820
2007
¤ 3.898

Bron: Thuiswinkel Markt Monitor 2007-2, Blauw Research/Thuiswinkel.org

EINDE PERSBERICHT

Opzet Thuiswinkel Markt Monitor

Online shopping via internet wordt in dit onderzoek gedefinieerd als consumentenaankopen van producten/diensten voor privé-doeleinden bij bedrijven (b-t-c), waarbij de bestelling van de producten via internet (online) heeft plaatsgevonden (niet per se de betaling). Online bestedingen voor zakelijke doeleinden (b-t-b), online verkopen van consumenten onderling (c-t-c) en het aankopen van aandelen en telebankieren worden niet tot online shopping gerekend.

De cijfers komen tot stand door middel van het verzamelen van verkoopcijfers in samenwerking met Thuiswinkel.org van een groot aantal online retailers waaronder de leden van Thuiswinkel.org. Door crosschecking via een online en telefonisch consumentenonderzoek (n=2000) vindt kalibratie van de marktcijfers plaats waarmee betrouwbare uitspraken kunnen worden gedaan over de totale online shoppingmarkt. Blauw Research en Thuiswinkel.org hebben hiermee een unieke en betrouwbare onderzoeksmethodiek ontwikkeld om de online consumentenbestedingen door Nederlandse consumenten inzichtelijk te maken.

In de rapportage 'Thuiswinkel Markt Monitor 2007-2 staat meer gedetailleerde informatie over o.a. de ontwikkelingen in de markt, de verschillende marktsegmenten, de betaalmethoden en de consumentenprofielen. Naast deze marktcijfers wordt tevens de bekendheid en waardering gemeten van de belangrijkste online shops binnen verschillende marktsegmenten.

()

Blauw Research
Blauw Research B.V. is het snelst groeiend top 10 onderzoeksbureau van Nederland. Ze ondersteunt bedrijven en instellingen bij het nemen van beslissingen die leiden tot verbeterde stakeholderrelaties, producten en diensten en inzet van middelen. Het bureau levert wezenlijke informatie en heldere inzichten op basis van gedegen onderzoek. Blauw Research staat voor betrokkenheid en originaliteit en is gedreven om haar opdrachtgevers vooruit te helpen. Ze is actief in diverse werkvelden, zoals Marketing, Communicatie, (nieuwe) Media, Klant & Medewerkerrelaties en beleid in de publieke sector. In 2007 heeft Blauw Research met 110 medewerkers een omzet van ¤ 13 miljoen gerealiseerd. Meer over Blauw Research vindt u op www.blauw.com.

()

Thuiswinkel.org
De Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, kortweg Thuiswinkel.org, is als brancheorganisatie de primaire belangenbehartiger van ruim 750 bedrijven die producten en/of diensten op afstand (internet, catalogus, post, etc.) verkopen aan consumenten. Alle leden van Thuiswinkel.org onderschrijven de Gedragsregels Thuiswinkel Waarborg. Onderdeel van deze gedragsregels zijn de relevante Europese richtlijnen, Nederlandse wet- en regelgeving, de gedragsregels die het gevolg zijn van door Thuiswinkel.org gemaakte afspraken met derden, bindende algemene voorwaarden en adequate geschillenbeslechting.

Keurmerk Thuiswinkel Waarborg
De gedragsregels zijn direct gekoppeld aan het Thuiswinkel Waarborg, hét consumentenkeurmerk voor veilig en betrouwbaar winkelen via internet, catalogus, post, en andere verkoopkanalen op afstand. Voor consumenten betekent dit dat alle aangesloten leden zich houden aan regels rond informatieplicht, privacy, herroepingrecht, terugbetaling en geschillenbeslechting.

()