04 april 2008
Trijntje-cd leidt mogelijk tot boete voor Radio 2
Het Commissariaat voor de Media heeft het voornemen Radio 2 een boete
op te leggen van 80.000 euro omdat de zender meer dan toelaatbaar
heeft bijgedragen aan de totstandkoming en de promotie van een
commercieel product. Radio 2 kan zich tegen dit voornemen verweren
tijdens een hoorzitting, waarna de definitieve sanctie zal worden
bepaald.
Het Commissariaat is in het najaar van 2007 een onderzoek gestart naar
de betrokkenheid van Radio 2 bij het album The Look of Love van
Trijntje Oosterhuis. Uit het onderzoek is gebleken dat Radio 2 in 2006
het Metropole orkest en de MCO studio heeft ingezet ten behoeve van de
vervaardiging van het album door platenmaatschappij EMI, zonder dat
sprake was van een adequate verrekening van kosten. Vervolgens is er
op Radio 2 vanaf een maand voor de release ruime aandacht besteed aan
het album, waarbij met EMI afspraken zijn gemaakt over de primeurs van
het album en van de single Do you know the way to San Jose. Aangezien
Radio 2 deelde in de royalties van het album, laadt de zender hiermee
de verdenking op zich dat bij deze aandacht commerciële overwegingen
een rol hebben gespeeld en dat medewerking is verleend aan het in de
markt zetten van het album.
Het Commissariaat acht het aannemelijk dat EMI door de bijdrage van
Radio 2 aan zowel de opname als de marketing van het album meer winst
heeft gegenereerd dan anders het geval zou zijn. Alles bij elkaar
genomen komt het Commissariaat daarom tot de conclusie dat Radio 2 de
beginselen van non-commercialiteit van de publieke omroep heeft
geschonden en daarmee dienstbaar is geweest aan het maken van winst
door EMI.
Commissariaat voor de Media