Commissariaat voor de Media

04 april 2008

Trijntje-cd leidt mogelijk tot boete voor Radio 2

Het Commissariaat voor de Media heeft het voornemen Radio 2 een boete op te leggen van 80.000 euro omdat de zender meer dan toelaatbaar heeft bijgedragen aan de totstandkoming en de promotie van een commercieel product. Radio 2 kan zich tegen dit voornemen verweren tijdens een hoorzitting, waarna de definitieve sanctie zal worden bepaald.

Het Commissariaat is in het najaar van 2007 een onderzoek gestart naar de betrokkenheid van Radio 2 bij het album The Look of Love van Trijntje Oosterhuis. Uit het onderzoek is gebleken dat Radio 2 in 2006 het Metropole orkest en de MCO studio heeft ingezet ten behoeve van de vervaardiging van het album door platenmaatschappij EMI, zonder dat sprake was van een adequate verrekening van kosten. Vervolgens is er op Radio 2 vanaf een maand voor de release ruime aandacht besteed aan het album, waarbij met EMI afspraken zijn gemaakt over de primeurs van het album en van de single Do you know the way to San Jose. Aangezien Radio 2 deelde in de royalties van het album, laadt de zender hiermee de verdenking op zich dat bij deze aandacht commerciële overwegingen een rol hebben gespeeld en dat medewerking is verleend aan het in de markt zetten van het album.

Het Commissariaat acht het aannemelijk dat EMI door de bijdrage van Radio 2 aan zowel de opname als de marketing van het album meer winst heeft gegenereerd dan anders het geval zou zijn. Alles bij elkaar genomen komt het Commissariaat daarom tot de conclusie dat Radio 2 de beginselen van non-commercialiteit van de publieke omroep heeft geschonden en daarmee dienstbaar is geweest aan het maken van winst door EMI.