Gemeente Nijkerk


Presentatie voorlopig ontwerp station Hoevelaken

Station Hoevelaken

Op 3 april is tijdens een bijeenkomst van de gemeenteraad van Nijkerk het voorlopig ontwerp van station Hoevelaken gepresenteerd. Het ontwerp is in opdracht van de gemeente Nijkerk ontwikkeld door ProRail en ontwerpbureau Movares. De gemeente Nijkerk en de provincie Gelderland zetten zich al jaren in voor de komst van station Hoevelaken om de verkeersdruk in de regio te verminderen en de openbaarvervoervoorzieningen te verbeteren. Met dit voorlopig ontwerp is een belangrijke nieuwe stap gezet in de ontwikkeling van het station aan de Valleilijn.

Het station wordt ontwikkeld bij de Stoutenburgerlaan in Hoevelaken, op en rondom de kruising van de huidige spoorlijn Amersfoort-Apeldoorn, de Rijksweg A1 en de Stoutenburgerlaan. Bij het ontwerp is rekening gehouden met een goede bereikbaarheid per fiets, bus en auto. In het voorlopig ontwerp zijn bij de ingang van het station een fietsenstalling, parkeerplaatsen voor gehandicapten en zogenaamde 'kiss and ride' parkeervoorzieningen opgenomen. Verder is een Park & Ride-terrein gepland ten noorden van de A1 aan de zijde van Hoevelaken.

Vanaf het parkeerterrein loopt een loopbrug voor voetgangers over de A1 naar het station. De bus heeft een halte voor het station en kan keren via een rotonde op de zuidkant van het stationsterrein. Het station zelf bestaat uit een stationsoverkapping met twee trappen en twee liften naar de perrons en is zo veel mogelijk ingepast in de omgeving om het landschap vanaf Stoutenburg niet te verstoren. Het voorlopig ontwerp is in nauw overleg met de provincie Gelderland, Rijkswaterstaat en de gemeente Amersfoort tot stand gekomen. Ook de vervoerders Connexxion en Veolia zijn betrokken bij het ontwerp.

De minister van Verkeer en Waterstaat heeft medio 2006 ingestemd met de bouw van het station. Voor de realisatie van het station verzoekt de provincie Gelderland de Minister een definitief besluit te nemen. Provincie en Connexxion zetten in op een stop van twee keer per uur met de trein Ede-Wageningen - Amersfoort. Direct na de zomer wordt een start gemaakt met de bestemmingsplanprocedure, waarbij het voorlopig ontwerp ter inzage wordt gelegd. De insteek van de gemeente Nijkerk is om het station eind 2009 te openen en er de eerste trein te laten stoppen.