Méér en tevredener OV-reizigers in West-Overijssel
In 2007 is het aantal reizigers, dat gebruik maakt van het stads- en
streekvervoer in West-Overijssel, gegroeid met 14%. Bovendien zijn de
OV-reizigers meer tevreden. Dit blijkt uit de OV-klantenbarometer, een
onderzoek dat jaarlijks wordt gehouden onder openbaar stads- en
streekvervoerreizigers in Nederland. Deze positieve ontwikkelingen
zijn mede het gevolg van verbeteringen die de provincie Overijssel en
openbaar vervoersbedrijf Connexxion na de aanbestedingen hebben
doorgevoerd in West-Overijssel. Ook 2008 ziet er veelbelovend uit.
Begin januari is in Deventer de stadsdienst fors uitgebreid en is er
een kwartiersdienstregeling geïntroduceerd. De eerste maanden van 2008
laten dan ook al een reizigersgroei van meer dan 20% zien. In opdracht
van de provincie voert Connexxion het stads- en streekvervoer uit in
West-Overijssel.
Klanttevredenheid
Met een gemiddeld rapportcijfer van 7,3 scoort het openbaar vervoer in
West-Overijssel boven het landelijk gemiddelde van 7,0. Van de
onderzoeksgebieden in West-Overijssel waarderen reizigers in Salland
het openbaar vervoer met een 7,4 als hoogste, gevolgd door Zwolle en
Noordoost-Overijssel die allebei een 7,3 scoren en de regio IJsselmond
die een 7,1 scoort. Reizigers in West-Overijssel waarderen daarnaast
het openbaar vervoer op een groot aantal onderdelen beter dan
voorgaande jaren. Voorbeelden zijn de beter toegankelijke bushaltes en
de inzet van knielbussen met een lage vloer. Het provinciebestuur en
Connexxion zijn verheugd over de uitslag van de OV-klantenbarometer.
Gedeputeerde Job Klaasen: "Dit is een mooi resultaat, maar zeker geen
reden om achterover te leunen. De uitkomsten van deze barometer
gebruiken we voor de verdere verbetering van het openbaar vervoer en
de klanttevredenheid."
Verbeteringen
De afgelopen periode is het openbaar vervoer in West-Overijssel verder
verbeterd. Enkele voorbeelden hiervan zijn de introductie van de
stadsdienst Maxx en de kwartierdienstregeling in Zwolle, verbeterde
(digitale) reisinformatie, betere dienstverlening door de chauffeurs,
nieuwe en toegankelijke haltes en het gemakskaartje in de daluren op
al het stads- en streekvervoer van Connexxion in West-Overijssel. In
2006 was er sprake van 15% reizigersgroei. Deze positieve
ontwikkelingen hebben zich nu dus ook doorgezet in 2007.
Provincie Overijssel