Gemeente Delfzijl

Rekenkamercommissie Delfzijl neemt de samenwerking van de gemeente Delfzijl in Gem-CC onder de loep.

4-4-2008 - De rekenkamercommissie van de gemeente Delfzijl heeft haar tweede onderzoeksrapport opgeleverd. Dit rapport handelt over de samenwerking van de gemeente Delfzijl met andere gemeenten in de gemeenschappelijke regeling Gemeenschappelijk Computer Centrum (verder GemCC genoemd). Het rapport wordt d.d. 3 april 2008 aangeboden aan de raad en toegelicht in de raadsbijeenkomst van 10 april 2008.

De rekenkamercommissie heeft een onafhankelijke positie binnen de gemeente. Dit betekent dat de rekenkamercommissie zelf bepaalt welke onderwerpen worden onderzocht en hoe het onderzoek wordt ingericht. De commissie bestaat uit 4 externe onafhankelijke leden. De gemeenteraad kan (maar ook burgers kunnen dat) de rekenkamercommissie verzoeken om een bepaald onderwerp nader te onderzoeken. Het doel van het rekenkamercommissieonderzoek is om inzicht te bieden in de prestaties van de gemeente en waar gewenst het formuleren van aanbevelingen voor de toekomst.

De centrale onderzoeksvragen in de aan te bieden rapportage zijn:

In welke mate heeft de samenwerking in GemCC verband bijgedragen aan aantoonbare kostenbesparing

In welke mate is de gemeente Delfzijl, als afnemer van diensten, tevreden over de geboden dienstverlening en de geleverde producten (waarbij ook gekeken wordt of het aanbod van GemCC aansluit bij de vraag van de gemeente Delfzijl)

Welke voordelen zijn gerealiseerd door deze vorm van samenwerking en hoe verhoudt zich dat tot eventuele nadelen (hoe robuust is deze vorm en inhoud van samenwerking in relatie tot ontwikkelingen binnen de ICT)

Welke risicos loopt de gemeente Delfzijl

Welke leerdoelen zijn te formuleren

De volgende conclusies zijn ondermeer getrokken:


* Het beeld is ontstaan dat niet alleen de opzet van GemCC maar ook het functioneren kostengestuurd heeft plaatsgevonden. Dat heeft enerzijds geleid tot een besparing op de kosten maar anderzijds ook tot een duidelijke beperking in het functioneren van GemCC.
* Er kan geen volledig antwoord worden gegeven op de vraag wat kost het totale functioneren van GemCC de gemeente Delfzijl. De rekenkamercommissie vermoedt dat er meer kosten zijn gemaakt dan nu zijn toegerekend. De additionele kosten zullen dus beter beheerst moeten worden.

* Het GemCC is op een redelijk snelle manier tot stand gekomen, wat een prestatie op zich is. De rekenkamercommissie heeft wel geconstateerd dat er nog veel te winnen valt op het punt van kwaliteit van de dienstverlening door het GemCC aan de gemeente Delfzijl.

* Bij de start van de samenwerking in GemCC verband is te veel naar de technische en financiële kant gekeken en te weinig aandacht besteed aan de verschillende culturen van de deelnemende gemeenten en de (samengestelde) kwaliteit van de formatie / bezetting, waardoor de slag om te komen tot een professionele organisatie eigenlijk is vertraagd. Dit heeft de samenwerking negatief beïnvloed.

* Er liggen verder nog risicos van het op orde krijgen van een aantal basisvoorwaarden: voldoende beleidskader, voldoende sturend vermogen en voldoende (strategische/tactische) kennis en ervaring op het gebied van informatisering.

* De continuïteit is maar gedeeltelijk geborgd. Weliswaar is het GemCC bezig met een inhaaloperatie en wil daar in 2008 stevig werk van maken, maar het is de vraag of men niet achter de feiten aan blijft hollen, gegeven het beeld van de afgelopen vier jaren.

Samenvattend kan worden gesteld dat bij ongewijzigd beleid noch de gemeente Delfzijl, noch GemCC in voldoende mate is voorbereid op de (nabije!) toekomst. Door krachtig in te zetten op verdergaande samenwerking is er echter veel te winnen en is er voldoende perspectief.

Enkele aanbevelingen zijn:


* Aanbevolen wordt aan de raad het totale kostenaspect van GemCC nader te laten onderzoeken door bijvoorbeeld de externe accountant van de gemeente.

* Versterking van capaciteit en samenwerking binnen de gemeente Delfzijl en met anderen. Het beheersbaar maken van alle aankopen van automatisering. Door planmatig en systematisch werken en gecontroleerde opdrachtverlening valt er veel te winnen.
* Het is van belang om als deelnemende partijen zodanige condities (financieel, personeel en organisatorisch) te scheppen dat een samenwerkingsverband als het GemCC zich kan doorontwikkelen in het gewenste tempo.

* Naar de toekomst kijkend is verdere schaalvergroting een absolute noodzaak.

* De noodzakelijk geachte borging van de taken op het gebied van automatisering en informatisering kan verder worden versterkt door mogelijkheden van opschaling te benutten. Het actief op zoek gaan naar samenwerking op provinciaal niveau lijkt daarin een verstandige zet.

Nadere informatie:

Dhr. R. Folkersma, lid-rapporteur van de rekenkamercommissie: 0598-322467

Dhr. B.S. Wilpstra, voorzitter van de rekenkamercommissie: 050-4090809

Mevr. F.L. Sintenie-De Haan, secretaris van de rekenkamercommissie: 0596-639332