Ed NijpelsNederland zet zichzelf op de wereldkaart met de aanpak file

04/04/2008 11:53

ONRI

Mobiliteit als exportproduct

Afgelopen week in het nieuws: de draagvlak voor kilometerheffing neemt af. Er wordt weer gesteggeld over het al of niet volledig afschaffen van de BPM. Hakken gaan weer in het zand, medestanders gezocht, tegenstanders geschoffeerd, kortom het draagvlak is ver te zoeken.

ONRI wil graag een andere weg op en roept het Kabinet op om niet alleen naar de 'heffingen' te kijken, maar vooral integraal naar de mobiliteitsproblematiek te kijken en daarnaar te handelen. Hierbij past geen departementaal gesteggel. Het is een grote ingreep, een breed draagvlak is onmisbaar. Het is nodig het vizier te verleggen van lasten voor de burger naar opbrengsten voor onze maatschappij. Dan hebben we het niet alleen over belastingopbrengsten (afspraak is dat deze per saldo niet veranderen), maar over economische en maatschappelijke opbrengsten.

Stap dan ook af van termen als 'rekeningrijden' en kilometerheffing. Geef het een als mobilityservice. Hiermee maak je duidelijk waar het voor de burger echt om gaat en creëer je geen verzetsmodus als reactie op een zoveelste vorm van belastingheffing.

Kijk eens naar de mogelijke opbrengsten in de zin van imago én (kennis-)export. Wat wij hier met zijn allen willen doen, is uniek. Geen enkel land, geen enkele regio en ook geen enkele stad heeft dit. London komt een eind, in Duitsland is een vignet, maar een volledige koppeling van gebruik, tijd, soort vervoersmiddel en draagkracht bestaat nog niet. Wij zetten Nederland weer duidelijk op de kaart; wereldwijd.

Japanners, Amerikanen, Chinezen, allen zullen ze naar ons vindingrijke landje komen. Niet om te kijken naar een film van GW of om de bloemen in de keukenhof te bewonderen. Nee, ze komen om zaken te doen. Omdat zij ook met dezelfde problemen zitten en dit zien als oplossing.

Wij zien Nederland dan als 'experimenteerland'. Laat het hier toch gebeuren. Nederland is hier ideaal voor. Compact, met alle maatschappelijke problemen, rijk genoeg om te experimenteren, krachtig genoeg om door te zetten en knap genoeg om te veranderen. Het geeft ons de gewenste technologische voorsprong. Zet de vernieuwende aanpak in ons mobiliteitsbeleid krachtig door. Accepteer kinderziektes, bepaal de risico's en wees flexibel. Advies- en ingenieursbureaus zijn zeer bedreven in risicomanagement. Niet alle risico's willen vermijden, maar beheersen en weten wat je moet doen als het anders gaat dan gedacht. Dat is de kracht van innovatie.

Alle seinen staan op groen, wij zijn ervan overtuigd dat iedereen over 10 jaar zo enthousiast is als men nu op de afsluitdijk is. Nederland, het land met ambitie en lef.





http://www.onri.nl