ChristenUnie
Vervolgvragen over de aan te leggen spoorlijn tussen Breda en
Utrecht
Vervolgvragen over de aan te leggen spoorlijn tussen Breda en Utrecht
donderdag 03 april 2008 13:04 Vragen van het lid Cramer (ChristenUnie)
aan de minister van Verkeer en Waterstaat over de aanleg van een
spoorlijn Breda-Utrecht (vervolgvragen op nr 1644, antwoord ontvangen
op 11 maart 2008)
1. Kent u het bericht 'BAM: volle treinen Breda-Utrecht'?
2. Bent u bereid opnieuw het aantal reizigers dat gebruik zal maken
van (delen van) deze spoorverbinding te onderzoeken nu het
onderzoek uitkomt op 45000 nieuwe reizigers per dag en het effect
op de bestaande spoorlijnen minimaal is? Hoe verklaart u het forse
verschil met het onderzoek uit 1999 dat stelt dat er slechts
sprake zou zijn van 1000 nieuwe reizigers?
3. Hoe beoordeelt u de door de onderzoekers geschetste synergie
effecten die plaatsvinden bij een integrale benadering van spoor
en weginfrastructuur op de corridor?
4. Deelt u de mening van de onderzoekers dat als gevolg van de
spoorverbinding de groei van het personenverkeer over de A27 kan
worden beperkt en daarmee ook de omvang van de
capaciteitsverbetering op de A27? Hoeveel besparingen op de
aanlegkosten van deze wegverbreding zou dit kunnen opleveren?
5. Bent u bereid te onderzoeken welke invloed de aanleg van de
spoorverbinding heeft op mogelijk toekomstige
capaciteitsknelpunten zoals aangekondigd in de LMCA Weg op
parallel gelegen wegcorridors zoals de A16 (Moerdijkbrug) en de
A2?
6. Wanneer is het onderzoek op basis van de MER-richtlijnen naar de
vraag of de conclusies uit 1999 uit de verkennende studie corridor
(Breda-Utrecht) t.a.v. een eventuele spoorlijn nog steeds van
kracht zijn afgerond? Kan dit voor de MIRT behandeling naar de
Kamer?
7. Bent u bereid in het MER A27 Utrecht-Hooipolder op basis van de
nieuwe vervoersprognose één of meer alternatieven op te nemen
waarin een spoorlijn wordt gerealiseerd, bijvoorbeeld als
onderdeel van het Meest Milieuvriendelijk Alternatief? Zo nee,
waarom niet?
8. Bent u bereid zoals aangeboden door BAM de berekeningen voor de
zomer te verifiëren en te participeren in onderzoek of er een
haalbare business case is voor deze spoorlijn eventueel in
combinatie met woningbouw en daarbij ook de mogelijkheid van
publiek private samenwerking te onderzoeken?
---
BN/De Stem 28 maart 2008,
http://www.bndestem.nl/algemeen/economie/2888842/BAM-volle-treinen-Bre
daUtrecht.ece
"Breda-Utrecht: De vergeten corridor, visienota spoorverbinding
Breda-Utrecht 27 maart 2008" Blz. 46 t/m 48
http://www.goudappel.nl/Site/basicsite.nsf/wwwFreeText/bamengoudappelc
offengpresenterenvisienotanieuwespoorlijnbreda-utrecht.htm?OpenDocumen
t
LMCA Wegen, blz. 7
Kamervragen met antwoord 2007-2008, nr. 1644, vraag 2