Ministerraad


Ministerraad stemt in met Beleidsbrief Zeevaart

Persbericht | 04-04-2008

De ministerraad heeft op voorstel van staatssecretaris Huizinga van Verkeer en Waterstaat ingestemd met de Beleidsbrief Zeevaart 'Verantwoord varen en een vitale vloot'. Daarin staan ruim 50 concrete acties geformuleerd die ertoe kunnen bijdragen dat de Noordzee schoon en veilig blijft en dat Nederland een aantrekkelijk maritiem land blijft.

Op het gebied van milieu heeft het terugdringen van de luchtverontreiniging door de internationale zeevaart de hoogste prioriteit. Om dit te bereiken zet het kabinet in op het aanscherpen van de internationale emissienormen en maatregelen voor zwavel en stikstof, die ook leiden tot reductie van fijnstof. Inzet is om vanaf uiterlijk 2015 alle schepen op de Noordzee te verplichten tot het gebruik van zwavelarme destillaat-brandstof. Samen met het Havenbedrijf Rotterdam worden de mogelijkheden onderzocht om hogere haventarieven te vragen voor de meest vervuilende schepen en om schone schepen gunstigere tarieven te bieden. Ook zet het kabinet internationaal in op normen voor CO2- emissies en klimaatmaatregelen voor de zeevaart.

In de Nederlandse zeevaartsector, waartoe ook de zeeslepers en de waterbouwschepen worden gerekend, werken ruim 27.000 mensen. De directe toegevoegde waarde bedraagt bijna 1,6 miljard euro per jaar. De bijdrage van de zeevaart aan de Nederlandse economie moet verder worden vergroot. Het Nederlandse fiscale beleid voor de zeevaart is de afgelopen jaren door andere landen gekopieerd. Om het 'level playing field' voor de Nederlandse zeevaart te behouden, worden de tarieven van de tonnagebelasting voor grote schepen en scheepsmanagement verlaagd en wordt gekeken naar mogelijke verbeteringen in de uitvoeringspraktijk van de fiscale regelingen.

Er is grote krapte op de maritieme arbeidsmarkt. Competent Nederlands personeel is echter noodzakelijk voor groei en innovatie in de zeevaartsector. Bovendien is de kennis van de Nederlandse zeevarenden noodzakelijk voor de ontwikkeling van de maritieme cluster in Nederland. Om de krapte op de arbeidsmarkt aan te pakken is meer samenwerking in het nautisch onderwijs nodig. Om het zeevaartonderwijs en het zeevarende beroep te promoten, komt er een subsidie voor zogenaamde 'kennismakingsstages'.

Voorts moet de veiligheid van de zeevaartsector verder worden vergroot. Zo is extra aandacht nodig voor het vastzetten van containers op schepen om te voorkomen dat deze overboord slaan. Dankzij diverse maatregelen is de druk bevaren Noordzee al zeer veilig. Om te zorgen dat dit ook in de toekomst zo blijft, worden diverse maatregelen verder ontwikkeld, waarbij rekening wordt gehouden met de steeds groter wordende schepen en een toenemend ruimtegebruik door andere sectoren. Doel is dat ondanks deze ontwikkelingen het aantal ongevallen op de Noordzee verder daalt. De ambitie wordt verhoogd; de huidige norm van maximaal 25 ongevallen per jaar wordt verlaagd naar 20.

Om de administratieve lasten terug te dringen, moeten de diverse inspectiediensten meer gaan samenwerken en meer gaan inspecteren op basis van risicoanalyses. Reders die zich aan de voorschriften houden zullen hierdoor minder inspectiedruk gaan ervaren. Ook worden taken van de inspectie in de komende jaren overgedragen aan de markt.