Ministerraad
Ministerraad stemt in met Beleidsbrief Zeevaart
Persbericht | 04-04-2008
De ministerraad heeft op voorstel van staatssecretaris Huizinga van
Verkeer en Waterstaat ingestemd met de Beleidsbrief Zeevaart
'Verantwoord varen en een vitale vloot'. Daarin staan ruim 50 concrete
acties geformuleerd die ertoe kunnen bijdragen dat de Noordzee schoon
en veilig blijft en dat Nederland een aantrekkelijk maritiem land
blijft.
Op het gebied van milieu heeft het terugdringen van de
luchtverontreiniging door de internationale zeevaart de hoogste
prioriteit. Om dit te bereiken zet het kabinet in op het aanscherpen
van de internationale emissienormen en maatregelen voor zwavel en
stikstof, die ook leiden tot reductie van fijnstof. Inzet is om vanaf
uiterlijk 2015 alle schepen op de Noordzee te verplichten tot het
gebruik van zwavelarme destillaat-brandstof. Samen met het
Havenbedrijf Rotterdam worden de mogelijkheden onderzocht om hogere
haventarieven te vragen voor de meest vervuilende schepen en om schone
schepen gunstigere tarieven te bieden. Ook zet het kabinet
internationaal in op normen voor CO2- emissies en klimaatmaatregelen
voor de zeevaart.
In de Nederlandse zeevaartsector, waartoe ook de zeeslepers en de
waterbouwschepen worden gerekend, werken ruim 27.000 mensen. De
directe toegevoegde waarde bedraagt bijna 1,6 miljard euro per jaar.
De bijdrage van de zeevaart aan de Nederlandse economie moet verder
worden vergroot. Het Nederlandse fiscale beleid voor de zeevaart is de
afgelopen jaren door andere landen gekopieerd. Om het 'level playing
field' voor de Nederlandse zeevaart te behouden, worden de tarieven
van de tonnagebelasting voor grote schepen en scheepsmanagement
verlaagd en wordt gekeken naar mogelijke verbeteringen in de
uitvoeringspraktijk van de fiscale regelingen.
Er is grote krapte op de maritieme arbeidsmarkt. Competent Nederlands
personeel is echter noodzakelijk voor groei en innovatie in de
zeevaartsector. Bovendien is de kennis van de Nederlandse zeevarenden
noodzakelijk voor de ontwikkeling van de maritieme cluster in
Nederland. Om de krapte op de arbeidsmarkt aan te pakken is meer
samenwerking in het nautisch onderwijs nodig. Om het zeevaartonderwijs
en het zeevarende beroep te promoten, komt er een subsidie voor
zogenaamde 'kennismakingsstages'.
Voorts moet de veiligheid van de zeevaartsector verder worden
vergroot. Zo is extra aandacht nodig voor het vastzetten van
containers op schepen om te voorkomen dat deze overboord slaan.
Dankzij diverse maatregelen is de druk bevaren Noordzee al zeer
veilig. Om te zorgen dat dit ook in de toekomst zo blijft, worden
diverse maatregelen verder ontwikkeld, waarbij rekening wordt gehouden
met de steeds groter wordende schepen en een toenemend ruimtegebruik
door andere sectoren. Doel is dat ondanks deze ontwikkelingen het
aantal ongevallen op de Noordzee verder daalt. De ambitie wordt
verhoogd; de huidige norm van maximaal 25 ongevallen per jaar wordt
verlaagd naar 20.
Om de administratieve lasten terug te dringen, moeten de diverse
inspectiediensten meer gaan samenwerken en meer gaan inspecteren op
basis van risicoanalyses. Reders die zich aan de voorschriften houden
zullen hierdoor minder inspectiedruk gaan ervaren. Ook worden taken
van de inspectie in de komende jaren overgedragen aan de markt.