Gemeente Rotterdam

Geachte dames en heren,

In de loop van vorig jaar werden bij de uitvoering van de Wet inburgering verschillende knelpunten gesignaleerd. We hadden te maken met de uitvoerige wet- en regelgeving, een (te) complexe uitvoeringsbureaucratie en de negatieve beeldvorming over de inburgering bij de inburgeraars (onder meer veroorzaakt door de ingevoerde eigen bijdrage). Deze en andere knelpunten hebben geleid tot een ernstige stagnatie in de instroom van inburgeraars.

In uw motie van 8 november 2007 (Raadsstuk 2007 nummer 3478- motie Monitor Inburgering16A) heeft u ons opgedragen ervoor zorg te dragen dat de inburgeringsklassen per 1 april 2008 vol zitten en u eens in de twee maanden te informeren over de voortgang. Wij hebben het streefcijfer van 4000 met u afgesproken en een aantal maatregelen genomen om in samenwerking met de taalaanbieders en de taaltoetsbedrijven te komen tot vergroting van de instroom, toetsing van de inburgeraars en versnelde plaatsing in de klassen.

Inburgeringsklassen zitten vol per 1 april 2008

De inzet die in de afgelopen periode door alle betrokkenen is gepleegd heeft succes gehad, zodat wij u kunnen melden dat wij geslaagd zijn in de opdracht die u ons eind vorig jaar hebt gegeven. Vier cijfers noemen wij u. Er zijn 6.869 potentiële inburgeraars die in de achter ons liggende periode een uitnodiging of oproep hebben ontvangen. Daarvan hebben er 4.824 een intake gehad en een taalleertoets afgerond. Het aantal inburgeraars dat op 1 april 2008 daadwerkelijk in de klas zat, staat op 4.049 waarvan er 689 een ondertekende overeenkomsten of beschikking hebben. Deze cijfers worden hieronder in grafieken uitgewerkt.

Stand van zake inburgering

In drie grafieken wordt de ontwikkeling van de laatste maanden inzichtelijk gemaakt, resulterend in de (tussen)stand per 1 april 2008. Onze doelstelling is om gemiddeld 5.000 taaltraject per jaar te laten starten.

1) Potentiële inburgeraars opgegeven door taalaanbieders

Deze cijfers zijn gebaseerd op gegevens die de taalaanbieders periodiek bij het Centraal Inburgeringsloket (CIL) aanleveren en betreffen het totaal aantal potentiële inburgeraars. De eindscore werd in de afgelopen maanden elke twee weken met nieuw geworven deelnemers verhoogd.

Grafiek 1) Potentiële inburgeraars opgegeven door taalaanbieders.

Toelichting.
Het aantal potentiële inburgeraars opgegeven door de taalaanbieders staat per 1-4-08 op 6.869. Dit is een bruto cijfer. Personen kunnen in deze fase bij verschillende taalaanbieders geregistreerd staan en ook afvallen. Ook is er nog geen intake geweest of een taalleertoets afgenomen.

2) Deelnemers intake en taal-/leertoets afgerond en in de klas

Alle aangemelde personen worden door het CIL geregistreerd. Een intake wordt gedaan en de taalleertoets wordt afgenomen. Ook dit cijfer werd in de afgelopen maanden tweewekelijks (door het CIL) geactualiseerd.

Grafiek 2) 4824 deelnemers hebben de intake en taal-/leertoets afgerond, waarvan er 4.049 in de klas zaten per 1 april jl.

Toelichting
Het genoemde aantal inburgeraars dat daadwerkelijk in de klas zit is gevalideerd door de betrokken taalaanbieders. Dit aantal ligt lager dan het (door het CIL gevalideerde) aantal personen dat de taalleertoets heeft afgerond omdat altijd sprake is van een zekere doorlooptijd. Met inburgeraars die het traject níet in het kader van de re-integratie volgen worden door de taalaanbieders afspraken gemaakt over snelle instroom in een inloopgroep. Voor re-integratie kandidaten geldt dat de regie ligt bij SoZaWe. De kandidaten worden op basis van de resultaten van de toets door SoZaWe geplaatst bij een van de gecontracteerde aanbieders.

Zoals uit de bovenstaande cijfers blijkt, hebben in totaal 775 (4.824-4.049) personen al wel een intake gehad en een taalleertoets afgerond maar zaten zij op 1 april jl. nog niet daadwerkelijk in de klas. Voor een groot aantal zal dit binnen enkele weken wél het geval zijn, wat het totaal aantal inburgeraars verder boven de 4000 brengt.

Samenvattend constateren wij dat de motie van 8 november 2007 (raadsstuk 2007 nummer 3478- motie Monitor Inburgering16A) is uitgevoerd; reden waarom wij u voorstellen deze af te doen.

3) Overeenkomsten en beschikkingen

Dit betreft het aantal inburgeraars dat als sluitstuk van de administratieve procedure de beschikking heeft ontvangen (inburgeringsplichtigen) of een overeenkomst heeft getekend (vrijwillige inburgeraars). Dit betreft dus alle inburgeraars die sinds 1 januari 2007 met een inburgeringstraject onder de formele vereisten van het regime van de Wet inburgering zijn gestart.

Grafiek 3) Er zijn 689 overeenkomsten en beschikkingen op 1-4-08.

Toelichting: In de eerste fase van de 'inhaalactie' lag het accent vooral op het vol krijgen van de klassen en minder op de administratieve verwerking in trajectplannen, en ondertekening van beschikkingen of overeenkomsten. Intussen komt ook de procedurele afhandeling goed op gang, zoals uit bovenstaande grafiek blijkt.

Nadere uitsplitsing inburgeringstrajecten

In de onderstaande tabellen worden de inburgeringstrajecten uitgesplitst naar trajectduur, wordt onderscheid gemaakt tussen het aantal inburgeringsplichtigen en inburgeringsbehoeftigen en wordt gekeken of men een re-integratiekandidaat is of niet. Voor inburgeraars die door SoZaWe aan een taalaanbieder worden toegewezen geldt een duaal traject, zodat van het begin af aan wordt geparticipeerd. Ook voor de andere inburgeraars (JOS-contracten; de niet uitkeringsgerechtigden) geldt dat zij een duaal resultaat moeten behalen, dus gedurende het traject moet daar wel aandacht voor zijn. Voor de overige inburgeraars geldt dat zij worden geworven door de taalaanbieders.

Tabel 1. Trajectduur

|Prognose         |3 maanden      |15%               |
|trajectduur      |               |                  |
|(stand van zaken |               |                  |
|per 1 april 2008)|               |                  |
|                 |6 maanden      |16%               |
|                 |12 maanden     |35%               |
|                 |18 maanden     |21%               |
|                 |analfabeten    |13%               |
Tabel 2. Inburgeraars onderscheiden naar plicht en behoefte

|(stand van zaken |inburgeringspli|71%               |
|per 1 april 2008)|chtig          |                  |
|                 |inburgeringsbeh|29%               |
|                 |oeftig         |                  |
Tabel 3. Inburgeraars onderscheiden naar re-integratie en overige kandidaten

|(stand van zaken |SoZaWe         |     1.661        |
|per 1 april 2008)|kandidaten     |=      41%        |
|                 |JOS kandidaten |    2.388         |
|                 |               |=      59%        |
Overzicht van door ons genomen maatregelen

Deze stevige groei in de cijfers is niet vanzelf gegaan. Daar hebben taalaanbieders, taaltoetsbedrijven, gemeentelijke diensten en ook de inburgeraars zelf zich gezamenlijk voor ingezet. Om de gepresenteerde resultaten te kunnen behalen, hebben wij de volgende maatregelen genomen:
- Met ingang van 15 november 2007 kunnen de inburgeraars uiterlijk binnen twee weken na aanmelding bij het CIL in een klas starten.
- De eigen bijdrage van E 270,= wordt gecompenseerd voor alle inburgeraars die zich vóór 1 november 2008 aanmelden voor een inburgeringstraject.
- Er is een breed opgezette gemeentelijke wervingscampagne gestart ter ondersteuning van de werving door de taalaanbieders.
- Om de werving van de taalaanbieders te ondersteunen zijn wervingsdagen georganiseerd in de deelgemeenten Delfshaven, Feijenoord en Charlois. Het CIL heeft hiervoor de uit te nodigen (potentieel Inburgeringsplichtigen) geselecteerd.
- Het CIL heeft alle (400) nieuwkomers die in 2007 in Rotterdam zijn komen wonen individueel opgeroepen.
- Er is een urgentieteam inburgering samengesteld, waarin naast de gemeente (kernteam onder leiding van wethouder Kaya) ook regelmatig de taalaanbieders vertegenwoordigd zijn. Het urgentieteam komt in klein en groot verband bij elkaar om de knelpunten en instroom van inburgeraars te bespreken en weg te nemen.
- Er is een tijdelijke procesbegeleider aangesteld die het administratieve proces dient te versnellen en stroomlijnen.
- Momenteel wordt een aantal acties uitgezet om het aantal inburgeraars met overeenkomsten en beschikkingen te verhogen. Zo worden afspraken gemaakt met taalaanbieders voor het versneld binnenhalen van de trajectplannen t.b.v. het opstellen van de beschikkingen en overeenkomsten.
- Tot slot wordt de instroom van inburgeraars voortdurend bewaakt via rapportages die door de taalaanbieders en het CIL worden geleverd.

Hoe verder na 1 april 2008?

In de afgelopen periode is door alle betrokken partijen (taalaanbieders, taaltoetsbedrijven en gemeentelijke diensten) een maximale inspanning geleverd om de klassen vol te krijgen. Dat resultaat is bereikt. Daarmee is een prestatie van formaat geleverd. Voor de komende periode is het niettemin van belang om door te pakken op een aantal onderdelen om de gewenste resultaten te bereiken. Kortweg samengevat zijn de volgende acties van belang:


- voortzetten van verbetering van het uitvoeringsproces, waarbij vereenvoudiging van essentieel belang is;
- het voortzetten van acties die bijdragen aan de ophoging van de instroom (waaronder het uitvoering geven aan de handhaving van de inburgeringsplicht)
- voorstellen ontwikkelen en bespreken met het rijk ter verbetering van de wet- en regelgeving met het doel om de uitvoering te vereenvoudigen, de toestroom naar het landelijk examen te verbeteren en de kwaliteit van de inburgeringstrajecten, ook met het oog op de doelstellingen van het Deltaplan Inburgering, te verhogen. Daartoe zal het lobbytraject vanuit Rotterdam en de G4 op deze punten worden geïntensiveerd. Over de ontwikkelingen daarvan zal de raad periodiek op de hoogte worden gesteld.

Burgemeester en Wethouders van Rotterdam,

De Secretaris, De Burgemeester,


---- --