Ingezonden persbericht


Persbericht - 4 april

Radio 2 oneens met Commissariaat voor de Media over voorgenomen boete CD "The Look of Love"

Radio 2 bestrijdt de voorlopige conclusie van het Commissariaat voor de Media dat de zender artikel 55 van de Mediawet heeft overtreden. Het Commissariaat voor de Media is van plan Radio 2 een sanctie op te leggen voor zijn rol in de totstandkoming van de CD "The Look of Love" van Trijntje Oosterhuis. Op deze CD zingt Oosterhuis muziek van Burt Bacharach, bijgestaan door het Metropole Orkest. Radio 2 als initiator van de samenwerking tussen Oosterhuis en Bacharach vreest dat dergelijke projecten in Nederland praktisch onmogelijk worden als het Commissariaat blijft bij zijn standpunt.

Radio 2 heeft op 16 november 2006 een live-concert van Trijntje Oosterhuis met het Metropole Orkest uitgezonden. De zender heeft daarbij het initiatief genomen om samen met platenmaatschappij EMI ook een CD te maken met Oosterhuis en het Metropole Orkest. Op die CD vertolkt Oosterhuis liedjes uit het Bacharach-concert.

Radio 2 stelt zich op het standpunt dat de mediawet niet duidelijk is over de ruimte in het samenwerken met zakelijke partners. Zowel Radio 2 als het Metropole Orkest hebben marktconform gedeeld in de inkomsten door royalties. Radio 2 heeft nadrukkelijk geen geld geïnvesteerd in de totstandkoming van de CD.

Het Commissariaat voor de Media stelt in een sanctievoornemen dat Radio 2 artikel 55 van de Mediawet heeft overtreden. Daarin staat dat een publieke zender zich terughoudend moet opstellen bij zaken waarbij derden winst kunnen behalen. Daarnaast verwijt het Commissariaat Radio 2 onder meer dat het ruime aandacht heeft geschonken aan de CD op de eigen zender. In een hoorzitting op 24 april aanstaande gaat Radio 2 zich verweren tegen het betoog van het Commissariaat.

Het project "The Look of Love" is bijzonder succesvol gebleken, succesvol in verkoopcijfers voor de CD, maar vooral ook succesvol in artistiek opzicht. "The Look of Love" is populair in Nederland en ver daarbuiten. "Een CD-opname met een kwalitatief hoogwaardig orkest als het Metropole Orkest is zo kostbaar dat commerciële partijen niet snel in een dergelijk project stappen zonder een publieke zender als Radio 2", aldus zendermanager Kees Toering. "Dat Radio 2 vervolgens aandacht heeft gegeven aan de CD op de zender is logisch. Radio 2 heeft overigens niet méér aandacht gegeven aan deze CD dan aan CD's van bijvoorbeeld Guus Meeuwis, Katie Melua, Michael Bublé, Bløf en andere artiesten die in het format van de zender passen."

"De CD en het live-concert is een project met internationale allure. Hoe graag we ook zouden willen, dergelijke projecten kunnen wij niet alleen opzetten. Daar heb je partners voor nodig. Wij zijn geen platenmaatschappij en hebben die ambitie ook niet. Natuurlijk hebben wij goed onderzocht of wij dit als publieke zender moesten doen. De artistieke kwaliteit van het project heeft daarbij de doorslag gegeven. Dat een private partij daar vervolgens iets aan verdient, lijkt me niet meer dan normaal. Het voornemen van het Commissariaat bevreemdt me des te meer, nu ik in het laatste nummer van het huisblad Comedia over publiek-private samenwerking het volgende heb gelezen:

De omroepen moeten zelf beslissen welke vorm van samenwerking ze kiezen, maar het Commissariaat denkt graag mee over de vraag hoe bepaalde ideeën verwezenlijkt kunnen worden.

Het Commissariaat stelt zelfs dat "Omroepen best iets brutaler mogen zijn. Ze moeten niet bang zijn, maar juist creatieve nieuwe ideeën verzinnen. Die creativiteit is belangrijk: er kan meer dan nu gebeurt."

Desondanks blijft het onduidelijk welke ruimte we hebben bij het samenwerken met private partners. Zowel Radio 2 als het Metropole Orkest hebben gedeeld in de inkomsten door royalties. Was dat ook conform de marktprijzen? Dat is de centrale vraag. Wij trokken vorig jaar de conclusie dat dit wel het geval was. Honderdduizenden mensen kunnen zo dagelijks genieten van een echte Nederlandse wereldster. Ik maak me wel zorgen; Als het Commissariaat in het gelijk wordt gesteld kan dit wel eens het einde betekenen van dergelijke mooie muziekprojecten. Dat lijkt me een groot gemis."