Aviaclaim blij met initiatief voor Geschillencommissie Luchtvaart


UITGEEST, 20080404 -- Luchtvaartpassagiers hebben op grond van de Europese Verordening (EG) 261/2004 in geval van overboeking, annulering of langdurige vertraging van hun vlucht mogelijk recht op bijstand en een financiële vergoeding van de luchtvaart- maatschappij. De oprichting van een onafhankelijke Geschillencommissie zal een positief effect hebben op de consumentenrechten van luchtvaartpassagiers.

Oprichter van het bedrijf Rick Hilgersom is gezagvoerder en jurist. Reeds 14 jaar is hij werkzaam als gezagvoerder in de burgerluchtvaart. Daarnaast heeft hij de Masteropleiding Nederlands recht afgerond en combineert daardoor een ruime operationele en technische kennis van de luchtvaart met een gedegen kennis van het Nederlandse consumentenrecht.

Gezagvoerder Hilgersom: "Luchtvaartmaatschappijen doen hun uiterste best om hun passagiers comfortabel en punctueel op de plaats van bestemming te krijgen. In 97% van de gevallen lukt dat ook prima. Deze regeling is echter in het leven geroepen om de consumentenbelangen van die resterende 3% van de passagiers te beschermen. In al deze gevallen is het dus de luchtvaartmaatschappij die te kort is geschoten in de nakoming van de vervoersovereenkomst met de passagier. De regeling is bedoeld om het ongemak dat de passagier ondervindt als gevolg van een verstoring van zijn vlucht te compenseren. In de praktijk merken wij echter dat maatschappijen een correcte toepassing van de regeling zo veel mogelijk proberen te frustreren. Ik ben ervan overtuigd dat een onafhankelijke geschillencommissie, die intensief samenwerkt met het IVW en daarbij ondersteund wordt door de Consumentenautoriteit, voor een effectievere en efficiëntere handhaving van de Verordening zorg kan dragen. Een voorwaarde is dan wel dat de commissie de bevoegdheid krijgt om naar aanleiding van een individuele klacht de betrokken maatschappij een schadevergoedingsplicht op te leggen. Ik wil ook graag mijn medewerking verlenen aan de totstandkoming en meedenken over hoe het een en ander gerealiseerd zou kunnen worden. Het gaat mij vooral om de belangen van de passagier".





Ingezonden persbericht