Gemeente Echt-Susteren


Commissievergaderingen op 7, 8 en 9 april

Volgende week vergadert de commissie Ruimtelijke Ontwikkelingen op maandag 7 april, de commissie Maatschappelijke Voorzieningen op dinsdag 8 april en de commissie Bestuurlijke Zaken op woensdag 9 april. Alle vergaderingen beginnen om 19.30 uur en vinden plaats in de raadzaal van het gemeentehuis, Nieuwe Markt 55 in Echt. De vergadering van de commissie Middelen op 14 april gaat niet door, omdat er geen onderwerpen zijn voor deze vergadering.

Agenda Vergadering Commissie Ruimtelijke Ontwikkelingen, maandag 7 april 2008


1. Opening


2. Vaststellen agenda


3. Vaststellen verslag vergadering commissie Ruimtelijke Ontwikkelingen d.d. 18 februari 2008


4. Raadsvoorstel: Nieuwe Wet op de ruimtelijke ordening c.a.

In de Wet op de ruimtelijke ordening is geregeld welke bevoegdheden de gemeenten hebben op het gebied van de ruimtelijke ordening oftewel de manier waarop de gemeente de ruimtelijke inrichting van haar grondgebied wil regelen. Er is nu een nieuwe wet gemaakt die ingaat op
1 juli 2008 en die grote gevolgen heeft voor de bevoegdheden van de gemeenten. Het college heeft uitgezocht welke gevolgen dat zijn en hoe de gemeente Echt-Susteren daar mee om moet gaan. Het college informeert de raad hierover via dit raadsvoorstel.


5. Raadsvoorstel: Nota Grondbeleid

In de nota grondbeleid (grondnota) heeft de gemeente beschreven hoe zij omgaat met het beheer, de verkoop en verhuur van haar gronden. De gemeente vindt dat zij zich ook moet richten op ruimtelijke ontwikkeling zoals bijvoorbeeld het maken van woonwijken, bedrijventerreinen, recreatiegebieden en het opknappen van oude woonwijken en bedrijventerreinen. Deze gronden zijn meestal niet in eigendom van de gemeente. Daarom is in de grondnota ook vastgelegd hoe de gemeente met bijvoorbeeld aankoop, ruil en onteigening van gronden en met samenwerking met projectontwikkelaars om gaat. Omdat de wetgeving op enkele punten is veranderd en de oude grondnota niet meer voldoet, heeft het college de grondnota aangepast en stelt zij de raad voor deze nieuwe grondnota vast te stellen.


6. Raadsvoorstel: Onteigening gronden ten bate van Bedrijventerrein De Berk II

De gemeente is bezig met het maken van het nieuwe bedrijventerrein De Berk II (beter bekend als Bovenregionaal Bedrijventerrein St. Joost). De locatie die voor dit bedrijventerrein is gekozen, is niet helemaal eigendom van de gemeente. De gemeente mag in zon geval onder bepaalde voorwaarden de gronden onteigenen. Het college heeft een onteigeningsvoorstel voorbereid en vraagt de raad te besluiten de onteigeningsprocedure te starten.


7. Raadsvoorstel: Toepassing Wet voorkeursrecht gemeenten De Kamp/Op de Bom St. Joost

In het kader van het Dorpsontwikkelingsplan St. Joost is de gemeente van plan in Sint Joost woningbouw voor bijvoorbeeld jongeren en ouderen te bewerkstelligen. De gemeente heeft daarvoor het gebied De Kamp/Op de Bom in St. Joost in gedachte. Omdat de gemeente nog niet alle gronden in het gebied in eigendom heeft en wil voorkomen dat projectontwikkelaars alle gronden opkopen, maakt de gemeente gebruik van de Wet voorkeursrecht gemeenten (Wvg). Dit betekent dat als grondeigenaren in het gebied hun eigendom willen verkopen, ze dit eerst aan de gemeente moeten aanbieden. Het college heeft reeds besloten de Wvg in te zetten en stelt de raad nu voor dit besluit te bekrachtigen.


8. Mededelingen portefeuillehouder(s)


9. Rondvraag


10. Sluiting

Agenda Vergadering Commissie Maatschappelijke Voorzieningen, dinsdag 8 april 2008


1. Opening


2. Vaststellen agenda


3. Vaststellen verslag vergadering commissie Maatschappelijke Voorzieningen d.d. 19 februari 2008


4. Raadsvoorstel: Wijziging Gemeenschappelijke Regeling Omnibuzz

Het gehandicaptenvervoer in Echt-Susteren wordt geregeld door Omnibuzz. Omnibuzz is een samenwerking van de gemeenten in de regio. De afspraken over die samenwerking zijn vastgelegd in een zogenoemde Gemeenschappelijke Regeling. Het dagelijks bestuur van Omnibuzz heeft de gemeenten gevraagd twee kleine wijzigingen in deze afspraken te maken, zodat het bestuur er gemakkelijker mee kan werken. Het college stelt de raad voor de Gemeenschappelijke Regeling Omnibuzz aan te passen.


5. Thema: Evaluatie re-integratie

De gemeente Echt-Susteren vindt dat de uitkering alleen bedoeld is voor mensen die niet kunnen werken. Mensen die nog geen werk hebben of weer aan het werk moeten gaan, worden door de gemeente geholpen via het re-integratiebeleid. De commissie wordt geïnformeerd over hoe de re-integratie in 2007 is verlopen.


6. Mededelingen portefeuillehouder


7. Rondvraag


8. Sluiting

Agenda Vergadering Commissie Bestuurlijke Zaken, woensdag 9 april 2008


1. Opening


2. Vaststellen agenda


3. Vaststellen verslag vergadering commissie Bestuurlijke Zaken d.d. 20 februari 2008


4. Raadsvoorstel: Algemene Plaatselijke Verordening 2008

Elke gemeente heeft een Algemene Plaatselijke Verordening (APV). In deze APV staan allerlei regels waaraan iedereen zich moet houden; bijvoorbeeld regels voor het maken van uitritten of regels voor het plaatsen van containers op de weg. Soms houden die regels in dat je een vergunning aan moet vragen voordat je iets mag doen; bijvoorbeeld het kappen van een boom. De gemeente is van mening dat deze verordening eenvoudiger kan; minder regels en vergunningen en gemakkelijker om te gebruiken voor inwoners en ambtenaren. Het college heeft een nieuwe APV voorbereid en stelt de raad nu voor deze nieuwe APV vast te stellen.


5. Thema: Jaarrapportage 2007 Politie Limburg Noord, district Midden-Limburg

De nieuwe chef basiseenheid Echt-Susteren/Roerdalen van de politie zal zich aan de commissie voorstellen. Hij zal met commissie de door zijn eenheid geboekte resultaten in 2007 bespreken.


6. Thema: Kwartaalrapportage frontoffice, afdeling Publiekszaken

Met de verbouwing van het gemeentehuis in 2006, is de gemeente ook haar dienstverlening aan de inwoners anders gaan aanpakken. Deze dienstverlening verloopt nu voornamelijk via de zogenoemde frontoffce. De commissie wordt aan de hand van cijfers over het jaar 2007 en het
1e kwartaal van 2008 geïnformeerd over de verdere ontwikkeling van de dienstverlening door de frontoffice.


7. Mededelingen portefeuillehouder


8. Rondvraag


9. Sluiting

De commissievergaderingen zijn openbaar. Iedereen die geïnteresseerd is in de onderwerpen die aan bod komen, is dus van harte welkom om deze vergaderingen bij te wonen. Omdat er voor de commissies raadsvoorstellen zijn geagendeerd, kunt u ten aanzien van deze raadsvoorstellen gebruik maken van het spreekrecht. Degene die van dit spreekrecht gebruik wil maken, dient dit tenminste 48 uur voor de aanvang van de vergadering te melden aan de griffie.

Alle stukken liggen ter inzage op het gemeentehuis tijdens openingstijden. Voor informatie over de agendastukken en het tijdig doorgeven dat u gebruik wil maken van het spreekrecht, kunt u contact opnemen met de griffie, Martijntje Hermans of Belinda Bakkes, telefoon: 0475 - 478 478.
De agendas en alle digitaal beschikbare bijlagen kunt u ook hier bekijken.