Gemeente Echt-Susteren
Commissievergaderingen op 7, 8 en 9 april
Volgende week vergadert de commissie Ruimtelijke Ontwikkelingen op
maandag 7 april, de commissie Maatschappelijke Voorzieningen op
dinsdag 8 april en de commissie Bestuurlijke Zaken op woensdag 9
april. Alle vergaderingen beginnen om 19.30 uur en vinden plaats in de
raadzaal van het gemeentehuis, Nieuwe Markt 55 in Echt.
De vergadering van de commissie Middelen op 14 april gaat niet door,
omdat er geen onderwerpen zijn voor deze vergadering.
Agenda Vergadering Commissie Ruimtelijke Ontwikkelingen, maandag 7
april 2008
1. Opening
2. Vaststellen agenda
3. Vaststellen verslag vergadering commissie Ruimtelijke
Ontwikkelingen d.d. 18 februari 2008
4. Raadsvoorstel: Nieuwe Wet op de ruimtelijke ordening c.a.
In de Wet op de ruimtelijke ordening is geregeld welke bevoegdheden de
gemeenten hebben op het gebied van de ruimtelijke ordening oftewel de
manier waarop de gemeente de ruimtelijke inrichting van haar
grondgebied wil regelen. Er is nu een nieuwe wet gemaakt die ingaat op
1 juli 2008 en die grote gevolgen heeft voor de bevoegdheden van de
gemeenten. Het college heeft uitgezocht welke gevolgen dat zijn en hoe
de gemeente Echt-Susteren daar mee om moet gaan. Het college
informeert de raad hierover via dit raadsvoorstel.
5. Raadsvoorstel: Nota Grondbeleid
In de nota grondbeleid (grondnota) heeft de gemeente beschreven hoe
zij omgaat met het beheer, de verkoop en verhuur van haar gronden. De
gemeente vindt dat zij zich ook moet richten op ruimtelijke
ontwikkeling zoals bijvoorbeeld het maken van woonwijken,
bedrijventerreinen, recreatiegebieden en het opknappen van oude
woonwijken en bedrijventerreinen. Deze gronden zijn meestal niet in
eigendom van de gemeente. Daarom is in de grondnota ook vastgelegd hoe
de gemeente met bijvoorbeeld aankoop, ruil en onteigening van gronden
en met samenwerking met projectontwikkelaars om gaat. Omdat de
wetgeving op enkele punten is veranderd en de oude grondnota niet meer
voldoet, heeft het college de grondnota aangepast en stelt zij de raad
voor deze nieuwe grondnota vast te stellen.
6. Raadsvoorstel: Onteigening gronden ten bate van
Bedrijventerrein De Berk II
De gemeente is bezig met het maken van het nieuwe bedrijventerrein De
Berk II (beter bekend als Bovenregionaal Bedrijventerrein St. Joost).
De locatie die voor dit bedrijventerrein is gekozen, is niet helemaal
eigendom van de gemeente. De gemeente mag in zon geval onder bepaalde
voorwaarden de gronden onteigenen. Het college heeft een
onteigeningsvoorstel voorbereid en vraagt de raad te besluiten de
onteigeningsprocedure te starten.
7. Raadsvoorstel: Toepassing Wet voorkeursrecht gemeenten De
Kamp/Op de Bom St. Joost
In het kader van het Dorpsontwikkelingsplan St. Joost is de gemeente
van plan in Sint Joost woningbouw voor bijvoorbeeld jongeren en
ouderen te bewerkstelligen. De gemeente heeft daarvoor het gebied De
Kamp/Op de Bom in St. Joost in gedachte. Omdat de gemeente nog niet
alle gronden in het gebied in eigendom heeft en wil voorkomen dat
projectontwikkelaars alle gronden opkopen, maakt de gemeente gebruik
van de Wet voorkeursrecht gemeenten (Wvg). Dit betekent dat als
grondeigenaren in het gebied hun eigendom willen verkopen, ze dit
eerst aan de gemeente moeten aanbieden. Het college heeft reeds
besloten de Wvg in te zetten en stelt de raad nu voor dit besluit te
bekrachtigen.
8. Mededelingen portefeuillehouder(s)
9. Rondvraag
10. Sluiting
Agenda Vergadering Commissie Maatschappelijke Voorzieningen, dinsdag 8
april 2008
1. Opening
2. Vaststellen agenda
3. Vaststellen verslag vergadering commissie Maatschappelijke
Voorzieningen d.d. 19 februari 2008
4. Raadsvoorstel: Wijziging Gemeenschappelijke Regeling Omnibuzz
Het gehandicaptenvervoer in Echt-Susteren wordt geregeld door
Omnibuzz. Omnibuzz is een samenwerking van de gemeenten in de regio.
De afspraken over die samenwerking zijn vastgelegd in een zogenoemde
Gemeenschappelijke Regeling. Het dagelijks bestuur van Omnibuzz heeft
de gemeenten gevraagd twee kleine wijzigingen in deze afspraken te
maken, zodat het bestuur er gemakkelijker mee kan werken. Het college
stelt de raad voor de Gemeenschappelijke Regeling Omnibuzz aan te
passen.
5. Thema: Evaluatie re-integratie
De gemeente Echt-Susteren vindt dat de uitkering alleen bedoeld is
voor mensen die niet kunnen werken. Mensen die nog geen werk hebben of
weer aan het werk moeten gaan, worden door de gemeente geholpen via
het re-integratiebeleid. De commissie wordt geïnformeerd over hoe de
re-integratie in 2007 is verlopen.
6. Mededelingen portefeuillehouder
7. Rondvraag
8. Sluiting
Agenda Vergadering Commissie Bestuurlijke Zaken, woensdag 9 april 2008
1. Opening
2. Vaststellen agenda
3. Vaststellen verslag vergadering commissie Bestuurlijke Zaken
d.d. 20 februari 2008
4. Raadsvoorstel: Algemene Plaatselijke Verordening 2008
Elke gemeente heeft een Algemene Plaatselijke Verordening (APV). In
deze APV staan allerlei regels waaraan iedereen zich moet houden;
bijvoorbeeld regels voor het maken van uitritten of regels voor het
plaatsen van containers op de weg. Soms houden die regels in dat je
een vergunning aan moet vragen voordat je iets mag doen; bijvoorbeeld
het kappen van een boom. De gemeente is van mening dat deze
verordening eenvoudiger kan; minder regels en vergunningen en
gemakkelijker om te gebruiken voor inwoners en ambtenaren. Het college
heeft een nieuwe APV voorbereid en stelt de raad nu voor deze nieuwe
APV vast te stellen.
5. Thema: Jaarrapportage 2007 Politie Limburg Noord, district
Midden-Limburg
De nieuwe chef basiseenheid Echt-Susteren/Roerdalen van de politie zal
zich aan de commissie voorstellen. Hij zal met commissie de door zijn
eenheid geboekte resultaten in 2007 bespreken.
6. Thema: Kwartaalrapportage frontoffice, afdeling Publiekszaken
Met de verbouwing van het gemeentehuis in 2006, is de gemeente ook
haar dienstverlening aan de inwoners anders gaan aanpakken. Deze
dienstverlening verloopt nu voornamelijk via de zogenoemde frontoffce.
De commissie wordt aan de hand van cijfers over het jaar 2007 en het
1e kwartaal van 2008 geïnformeerd over de verdere ontwikkeling van de
dienstverlening door de frontoffice.
7. Mededelingen portefeuillehouder
8. Rondvraag
9. Sluiting
De commissievergaderingen zijn openbaar. Iedereen die geïnteresseerd
is in de onderwerpen die aan bod komen, is dus van harte welkom om
deze vergaderingen bij te wonen. Omdat er voor de commissies
raadsvoorstellen zijn geagendeerd, kunt u ten aanzien van deze
raadsvoorstellen gebruik maken van het spreekrecht. Degene die van dit
spreekrecht gebruik wil maken, dient dit tenminste 48 uur voor de
aanvang van de vergadering te melden aan de griffie.
Alle stukken liggen ter inzage op het gemeentehuis tijdens
openingstijden. Voor informatie over de agendastukken en het tijdig
doorgeven dat u gebruik wil maken van het spreekrecht, kunt u contact
opnemen met de griffie, Martijntje Hermans of Belinda Bakkes,
telefoon: 0475 - 478 478.
De agendas en alle digitaal beschikbare bijlagen kunt u ook hier
bekijken.