Technische Universiteit Delft

Dienstregeling
door M&C

Promotie van dhr. A. D'Ariano: "Improving Real-Time Train Dispatching: Models, Algorithms and Applications"

07 april 2008 | 10:00 uur
plaats: Aula TU Delft

De heer A. D'Ariano | Ingegneria Informatica, Italië promotor | Prof.Dr.-Ing. I.A. Hansen (CiTG)

Improving Real-Time Train Dispatching: Models, Algorithms and Applications
Dit onderzoek beschrijft voornamelijk het ontwerp, de implementatie en de evaluatie van een geavanceerd en robuust prototype hulpmiddel voor de ondersteuning van verkeersleiders bij de dagelijkse bijsturing van verstoringen in de dienstregeling, inclusief de volgende prestaties:
1. Een innovatief model voor de optimalisering van railverkeer wordt voorgesteld waarmee het treinverkeer nauwkeurig kan worden voorspeld en optimale netwerkdienstregelingen kunnen worden berekend, i.e., alle treinen in een railnetwerk over een gegeven tijdsperiode worden gezamenlijk bekeken.

2. De ontwikkeling van snelle en effectieve algoritmen gebaseerd op het voorgestelde model voor de real-time bijsturing van complexe railnetwerken wordt behandeld. De doelen zijn het voorspellen van de treinverkeersafwikkeling binnen korte rekentijd en het verbeteren van de punctualiteit door pro-actief detecteren en oplossen van treinconflicten.

3. Een betere benutting van infrastructuurcapaciteit en een verdere verbetering van punctualiteit wordt bereikt door een iteratieve aanpassing van treinvolgordes en rijwegen in geval van verstoringen. Nieuwe probleemspecifieke algoritmen tonen de potentie van herrouteren aan in plaats van alleen volgordes aanpassen om vertragingsvoortplanting zo veel mogelijk te voorkomen.

4. Constructieve algoritmen worden gegeven voor het dynamisch wijzigen van rijtijden die voldoen aan de randvoorwaarden van de dienstregeling omtrent volgordes en rijwegen, haalbare operationele rijtijdprofielen garanderen, en ook de toegepaste veiligheids- en seinsystemen respecteren.

5. Een tijdsafhankelijke decompositiemethode wordt geïntroduceerd voor de korte-termijn planning en bijsturing over een periode tot aan enkele uren. Deze aanpak is interessant voor verkeersleiders omdat vertragingen aanzienlijk kunnen verspreiden over tijd en ruimte tijdens zwaar verstoorde dienstuitvoeringen.
6. Een grote verzameling computerexperimenten van realistische voorbeelden laat zien dat het automatische
beslissingsondersteunende systeem betere oplossingen geeft wat betreft de minimalisatie van vertragingen dan de gebruikte beslissingsregels van verkeersleiders. Testgebieden zijn de uurdienstregeling bij het spoorknelpunt Schiphol en het spoorwegverkeer tussen de stations Utrecht en Den Bosch. We bekijken praktische probleemgroottes en verschillende soorten verstoringen, inclusief meerdere vertraagde treinen, verstoorde halteertijden en versperringen van sommige sporen.

Meer informatie?
Voor inzage in proefschriften van de promovendi kunt kijken in de TU Delft Repository op: repository.tudelft.nl. TU Delft Repository is de digitale vindplaats van openbare publicaties van de TU Delft. Proefschriften zullen binnen een paar weken na de desbetreffende promotie in de Repository te vinden zijn.

Laatst gewijzigd: 03 april 2008