Technische Universiteit Delft
Dienstregeling
door M&C
Promotie van dhr. A. D'Ariano: "Improving Real-Time Train Dispatching:
Models, Algorithms and Applications"
07 april 2008 | 10:00 uur
plaats: Aula TU Delft
De heer A. D'Ariano | Ingegneria Informatica, Italië
promotor | Prof.Dr.-Ing. I.A. Hansen (CiTG)
Improving Real-Time Train Dispatching: Models, Algorithms and
Applications
Dit onderzoek beschrijft voornamelijk het ontwerp, de implementatie en
de evaluatie van een geavanceerd en robuust prototype hulpmiddel voor
de ondersteuning van verkeersleiders bij de dagelijkse bijsturing van
verstoringen in de dienstregeling, inclusief de volgende prestaties:
1. Een innovatief model voor de optimalisering van railverkeer wordt
voorgesteld waarmee het treinverkeer nauwkeurig kan worden
voorspeld en optimale netwerkdienstregelingen kunnen worden
berekend, i.e., alle treinen in een railnetwerk over een gegeven
tijdsperiode worden gezamenlijk bekeken.
2. De ontwikkeling van snelle en effectieve algoritmen gebaseerd op
het voorgestelde model voor de real-time bijsturing van complexe
railnetwerken wordt behandeld. De doelen zijn het voorspellen van
de treinverkeersafwikkeling binnen korte rekentijd en het
verbeteren van de punctualiteit door pro-actief detecteren en
oplossen van treinconflicten.
3. Een betere benutting van infrastructuurcapaciteit en een verdere
verbetering van punctualiteit wordt bereikt door een iteratieve
aanpassing van treinvolgordes en rijwegen in geval van
verstoringen. Nieuwe probleemspecifieke algoritmen tonen de
potentie van herrouteren aan in plaats van alleen volgordes
aanpassen om vertragingsvoortplanting zo veel mogelijk te
voorkomen.
4. Constructieve algoritmen worden gegeven voor het dynamisch
wijzigen van rijtijden die voldoen aan de randvoorwaarden van de
dienstregeling omtrent volgordes en rijwegen, haalbare
operationele rijtijdprofielen garanderen, en ook de toegepaste
veiligheids- en seinsystemen respecteren.
5. Een tijdsafhankelijke decompositiemethode wordt geïntroduceerd
voor de korte-termijn planning en bijsturing over een periode tot
aan enkele uren. Deze aanpak is interessant voor verkeersleiders
omdat vertragingen aanzienlijk kunnen verspreiden over tijd en
ruimte tijdens zwaar verstoorde dienstuitvoeringen.
6. Een grote verzameling computerexperimenten van realistische
voorbeelden laat zien dat het automatische
beslissingsondersteunende systeem betere oplossingen geeft wat
betreft de minimalisatie van vertragingen dan de gebruikte
beslissingsregels van verkeersleiders. Testgebieden zijn de
uurdienstregeling bij het spoorknelpunt Schiphol en het
spoorwegverkeer tussen de stations Utrecht en Den Bosch. We
bekijken praktische probleemgroottes en verschillende soorten
verstoringen, inclusief meerdere vertraagde treinen, verstoorde
halteertijden en versperringen van sommige sporen.
Meer informatie?
Voor inzage in proefschriften van de promovendi kunt kijken in de TU
Delft Repository op: repository.tudelft.nl. TU Delft Repository is de
digitale vindplaats van openbare publicaties van de TU Delft.
Proefschriften zullen binnen een paar weken na de desbetreffende
promotie in de Repository te vinden zijn.
Laatst gewijzigd: 03 april 2008