GroenLinks wil einde vliegexperiment Schiphol GroenLinks

7 april 2008

De geluidsoverlast in Amsterdam van opstijgende vliegtuigen is fors toegenomen door een experiment van Schiphol. GroenLinks wil dat minister Eurlings hieraan een einde maakt. Er wordt nu tegelijkertijd gebruik gemaakt van de Polderbaan en de Zwanenburgbaan. Opstijgende vliegtuigen van de Zwanenburgbaan buigen daarbij snel af naar links, waardoor Amsterdam West de laatste dagen te lijden heeft onder veel meer herrie dan voorheen.

GroenLinks Kamerlid Wijnand Duyvendak: De herrie die mensen in bijvoorbeeld Amsterdam Osdorp beleven, geeft een voorproefje van wat ze in de toekomst kunnen verwachten als Schiphol dit experiment geslaagd vindt. Het einde van het liedje is dan dat de capaciteit flink is uitgebreid en de mensen de klos zijn.

Bij het nemen van het besluit om de Polderbaan aan te leggen, eind jaren negentig, was één van de belangrijkste argumenten dat de omwonenden van de Zwanenburgbaan daarmee ontzien zouden kunnen worden. Inmiddels stelt Schiphol alles in het werk om de capaciteit van de Zwanenburgbaan weer op te krikken. Het parallel starten is daarvan een voorbeeld.

Duyvendak: Het experiment met vliegroutes wordt verkocht als een poging om te kijken of je door slimmer te vliegen minder herrie kunt maken. Maar dit experiment dient maar één doel: ruimte scheppen voor méér vluchten. Als het écht om minder herrie zou gaan, kunnen we beter direct stoppen met dit experiment. Want er wordt méér herrie veroorzaakt, in een dichtbevolkt gebied nog wel.

Wijnand Duyvendak

Vragen van het lid Duyvendak (GroenLinks) aan de minister van Verkeer en Waterstaat over de geluidsoverlast door vliegverkeer in Amsterdam West (Ingezonden 7 april 2008).


1. Kent u het bericht 'Amsterdam klaagt over geluidsoverlast Schiphol'? 1)


2. Klopt het, dat er door de experimenten met vliegroutes, die bedoeld waren om minder geluidshinder te veroorzaken, nu juist méér mensen belast worden?


3. Wat betekenen de experimenten met het gelijktijdig opstijgen op de Polderbaan en de Zwanenburgbaan voor bewoners in delen van Amsterdam West op de lange termijn?


4. Deelt u de mening dat de ervaren geluidsbelasting tijdens de experimenten de bewoners in Amsterdam West een reëel beeld geven van de situatie, als gelijktijdig starten een normale procedure zou worden?


5. Zo nee, waarom niet?


6. Deelt u de mening dat gelijktijdig opstijgen vanaf de Polderbaan en de Zwanenburgbaan vooral een interessante optie is voor Schiphol zelf, omdat hierdoor de capaciteit van de luchthaven vergoot wordt, terwijl omwonenden juist extra overlast kunnen krijgen?


7. Zo nee, waarom niet?


8. Deelt u de mening dat het experiment vanwege de nu al ervaren geluidsoverlast in delen van Amsterdam West gestaakt moet worden?


9. Zo nee, waarom niet?


10. Zijn er voor u omstandigheden denkbaar onder welke u bereid het experiment voor de beoogde einddatum van 31 oktober 2008 te beëindigen? Welke omstandigheden zijn dat?


11. Hoe wilt u de ervaringen van bewoners in onder andere Amsterdam West betrekken bij het trekken van conclusies na het experiment?


1) Telegraaf, 6 april