Politie Groningen

Politie en gemeente gaan strijd aan met onveilig verkeersgedrag in Leek

Leek, 07-04-2008 o Het verkeer dat dagelijks reist via de Lindensteinlaan of Waezenburglaan in Leek wordt de komende tijd regelmatig geconfronteerd met de aanwezigheid van de politie. Maandag 7 april 2008 gaat daar een reeks (extra) verkeerscontroles van start in de omgeving van rsg de Borgen. Dit is mogelijk dankzij het project Subjectieve verkeersonveiligheid van Regiopolitie Groningen. De politie werkt hierbij nauw samen met de gemeente en rsg de Borgen. Aanleiding zijn de vele klachten van buurtbewoners over de verkeersonveiligheid. Om meer zicht te krijgen op de
onveiligheidsgevoelens heeft de gemeente een enquête gehouden onder buurtbewoners en leerlingen van de scholengemeenschap. Daaruit bleek onder meer dat autos en brommers regelmatig veel te hard rijden. Dat werd bevestigd door snelheidsmetingen die op beide routes zijn gehouden. De politie houdt gedurende een half jaar extra controles.

De Lindensteinlaan en Waezenburglaan liggen binnen de bebouwde kom van Leek. De Lindensteinlaan is een belangrijke route van en naar het centrum van Leek en wordt daarnaast door doorgaand verkeer tussen de Auwemalaan en de A7 gebruikt. Er geldt een snelheidslimiet van 50 kilometer per uur. De Waezenburglaan is een 30 kilometerzone, waaraan naast de gebouwen van rsg de Borgen onder meer de openbare bibliotheek is gevestigd. Beide routes zijn belangrijke aanvoerwegen voor het schoolverkeer dat de fiets, de brommer of het openbaar vervoer gebruikt. Verder vormen beide routes de ontsluiting voor de omliggende woonwijken. Er is dan ook veel kruisend verkeer.

Gevoelens van onveiligheid

Buurtbewoners klagen al jaren over hoge snelheden op beide wegen. Men maakt zich extra bezorgd om de combinatie van het grote aantal schoolkinderen op de fiets en het gemotoriseerde verkeer. Onverantwoord verkeersgedrag van alle betrokkenen speelt daarbij een rol. De klachten zijn na de herinrichting van de Waezenburglaan tot 30 kilometerzone niet verminderd. Daarnaast hebben buurtbewoners door parkeeroverlast bij de scholengemeenschap het gevoel niet goed bereikbaar te zijn in het geval van bijvoorbeeld calamiteiten.

Hardrijders en asociaal verkeersgedrag aanpakken

De vele klachten over verkeersonveilige situaties op de Lindensteinlaan en Waezenburglaan waren voor gemeente Leek en Regiopolitie Groningen aanleiding om nader onderzoek te doen naar de verkeersonveiligheid op de routes. In het najaar van 2007 heeft de gemeente metingen verricht naar de verkeersdrukte en de snelheden. Hieruit blijkt dat er op beide wegen sprake is van forse snelheidsovertredingen, met uitschieters van boven de 80 kilometer per uur. Voor de politie is dit reden om tot en met november 2008 op beide wegen extra verkeerscontroles te houden. Na zes weken van dagelijkse controles vindt een eerste tussenmeting plaats en wordt de handhavingsinzet eventueel aangepast.

De gemeente en rsg de Borgen dragen bij aan het project door voorlichting te geven over verkeersregels en verantwoord verkeersgedrag aan zowel het gemotoriseerde verkeer als de fietsers en voetgangers in de omgeving. De gemeente onderzoekt bovendien (samen met de scholengemeenschap) welke mogelijkheden er zijn om de weginrichting aan te passen of de verkeersstromen rondom de school via een andere route te sturen. Daarnaast bekijken zij samen wat zij kunnen doen aan de parkeerproblemen bij de school.

Pilot Subjectieve Verkeersonveiligheid

Regiopolitie Groningen heeft in 2006 extra capaciteit gekregen van het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie (BVOM) voor de Pilot Subjectieve Verkeersonveiligheid. De pilot is bedoeld om verkeerscontroles uit te voeren in gebieden waar weggebruikers en bewoners zich onveilig voelen, maar waar de onveiligheid niet direct blijkt uit de ongevallencijfers. Het gaat vooral om situaties binnen de bebouwde kom en daarin vooral om 30 km-zones en gebieden rondom scholen. De politie werkt in de pilot nauw samen met gemeenten, die als wegbeheerder de taak hebben om te zorgen voor een duidelijke inrichting van 30 km-zones. Dat betekent niet alleen maximum snelheidborden plaatsen, maar ook de weg bijpassend inrichten. Een duidelijke inrichting zorgt ervoor dat de verkeersovertredingen afnemen. Bovendien kan de politie alleen handhaven in gebieden die herkenbaar als 30 km-zone zijn ingericht.