Politie en gemeente gaan strijd aan met onveilig verkeersgedrag in Leek
Leek, 07-04-2008 o Het verkeer dat dagelijks reist via de
Lindensteinlaan of Waezenburglaan in Leek wordt de komende tijd
regelmatig geconfronteerd met de aanwezigheid van de politie. Maandag
7 april 2008 gaat daar een reeks (extra) verkeerscontroles van start
in de omgeving van rsg de Borgen. Dit is mogelijk dankzij het project
Subjectieve verkeersonveiligheid van Regiopolitie Groningen. De
politie werkt hierbij nauw samen met de gemeente en rsg de Borgen.
Aanleiding zijn de vele klachten van buurtbewoners over de
verkeersonveiligheid. Om meer zicht te krijgen op de
onveiligheidsgevoelens heeft de gemeente een enquête gehouden onder
buurtbewoners en leerlingen van de scholengemeenschap. Daaruit bleek
onder meer dat autos en brommers regelmatig veel te hard rijden. Dat
werd bevestigd door snelheidsmetingen die op beide routes zijn
gehouden. De politie houdt gedurende een half jaar extra controles.
De Lindensteinlaan en Waezenburglaan liggen binnen de bebouwde kom van
Leek. De Lindensteinlaan is een belangrijke route van en naar het
centrum van Leek en wordt daarnaast door doorgaand verkeer tussen de
Auwemalaan en de A7 gebruikt. Er geldt een snelheidslimiet van 50
kilometer per uur. De Waezenburglaan is een 30 kilometerzone, waaraan
naast de gebouwen van rsg de Borgen onder meer de openbare bibliotheek
is gevestigd. Beide routes zijn belangrijke aanvoerwegen voor het
schoolverkeer dat de fiets, de brommer of het openbaar vervoer
gebruikt. Verder vormen beide routes de ontsluiting voor de omliggende
woonwijken. Er is dan ook veel kruisend verkeer.
Gevoelens van onveiligheid
Buurtbewoners klagen al jaren over hoge snelheden op beide wegen. Men
maakt zich extra bezorgd om de combinatie van het grote aantal
schoolkinderen op de fiets en het gemotoriseerde verkeer.
Onverantwoord verkeersgedrag van alle betrokkenen speelt daarbij een
rol. De klachten zijn na de herinrichting van de Waezenburglaan tot 30
kilometerzone niet verminderd. Daarnaast hebben buurtbewoners door
parkeeroverlast bij de scholengemeenschap het gevoel niet goed
bereikbaar te zijn in het geval van bijvoorbeeld calamiteiten.
Hardrijders en asociaal verkeersgedrag aanpakken
De vele klachten over verkeersonveilige situaties op de
Lindensteinlaan en Waezenburglaan waren voor gemeente Leek en
Regiopolitie Groningen aanleiding om nader onderzoek te doen naar de
verkeersonveiligheid op de routes. In het najaar van 2007 heeft de
gemeente metingen verricht naar de verkeersdrukte en de snelheden.
Hieruit blijkt dat er op beide wegen sprake is van forse
snelheidsovertredingen, met uitschieters van boven de 80 kilometer per
uur. Voor de politie is dit reden om tot en met november 2008 op beide
wegen extra verkeerscontroles te houden. Na zes weken van dagelijkse
controles vindt een eerste tussenmeting plaats en wordt de
handhavingsinzet eventueel aangepast.
De gemeente en rsg de Borgen dragen bij aan het project door
voorlichting te geven over verkeersregels en verantwoord
verkeersgedrag aan zowel het gemotoriseerde verkeer als de fietsers en
voetgangers in de omgeving. De gemeente onderzoekt bovendien (samen
met de scholengemeenschap) welke mogelijkheden er zijn om de
weginrichting aan te passen of de verkeersstromen rondom de school via
een andere route te sturen. Daarnaast bekijken zij samen wat zij
kunnen doen aan de parkeerproblemen bij de school.
Pilot Subjectieve Verkeersonveiligheid
Regiopolitie Groningen heeft in 2006 extra capaciteit gekregen van het
Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie (BVOM) voor de Pilot
Subjectieve Verkeersonveiligheid. De pilot is bedoeld om
verkeerscontroles uit te voeren in gebieden waar weggebruikers en
bewoners zich onveilig voelen, maar waar de onveiligheid niet direct
blijkt uit de ongevallencijfers. Het gaat vooral om situaties binnen
de bebouwde kom en daarin vooral om 30 km-zones en gebieden rondom
scholen. De politie werkt in de pilot nauw samen met gemeenten, die
als wegbeheerder de taak hebben om te zorgen voor een duidelijke
inrichting van 30 km-zones. Dat betekent niet alleen maximum
snelheidborden plaatsen, maar ook de weg bijpassend inrichten. Een
duidelijke inrichting zorgt ervoor dat de verkeersovertredingen
afnemen. Bovendien kan de politie alleen handhaven in gebieden die
herkenbaar als 30 km-zone zijn ingericht.
Politie Groningen