Gemeente Rotterdam

Op donderdag 2 april gaven Burgemeester Opstelten en Directeur-generaal Andrée van Es van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties het startsein voor de pilot alternatieve geschillenoplossing.

Ook nam burgemeester Opstelten het jaarverslag van de Algemene Bezwaarschriftencommissie (ABC) in ontvangst. De bijeenkomst werd georganiseerd door Juridische diensten van de Servicedienst.

Pilot
De pilot zet mediationtechnieken in bij geschillen tussen gemeente en burgers. De pilot is een onderdeel van de Rotterdamse collegedoelstelling om de publieke dienstverlening te verbeteren. Sociale Zaken en Werkgelegenheid, de Bestuursdienst, dienst Stedenbouw en Volkshuisvesting en de Servicedienst werken erin samen. Het is de bedoeling dat ook andere overheden alternatieve vormen van geschillenoplossing gaan inzetten. De pilot heeft een looptijd van een jaar. Het college besluit in april 2009 of alternatieve geschillenoplossing bij meer gemeentelijke procedures wordt ingezet.

Burgertevredenheid door oplossingsgerichte benadering De pilot wordt uitgevoerd bij:

* conflicten op het gebied van maatschappelijke ondersteuning (Sociale Zaken en Werkgelegenheid),

* bezwaren tegen een bouwplan (dienst Stedenbouw en Volkshuisvesting)

* bezwaarprocedures van burgers op deze twee gebieden (Juridische Diensten).

Tijdens een aanvraagprocedure of bij klachten en bezwaren van burgers zoekt de gemeente persoonlijk contact met de burger. Dat kan telefonisch of via een huisbezoek. Hierbij zet de gemeente mediationvaardigheden in. Het accent ligt op de oplossing van het geschil en niet op de formeel-juridische afhandeling. Doelstelling is een grotere burgertevredenheid en vermindering van het aantal procedures.

Videoboodschap
Staatssecretaris Bijleveld sprak in een videoboodschap haar waardering uit voor het Rotterdamse initiatief. "Door tijdig te praten met vaak kwetsbare burgers kan een persoonlijke band opgebouwd worden. Dat voorkomt een hoop ergernissen en problemen. Ook wordt het begrip van de burger vergroot wanneer een besluit persoonlijk wordt toegelicht. Zij voelen zich serieus genomen. Dat is dus een merkbare verbetering van de overheidsdienstverlening."

Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
Wethouder Kriens werd gevraagd waarom is gekozen voor het onderdeel Individuele Voorzieningen van de Wmo. "De kwetsbare groepen moeten veel moeite doen om hun zaken goed te regelen. De administratieve rompslomp weegt voor hen erg zwaar. Deze burgers moeten extra moeite doen om de contacten met de overheid goed te regelen en daarom richt deze pilot zich onder andere op deze groep."

Uitreiking jaarverslag Algemene Bezwaarschriften Commissie Tijdens het startschot van de pilot overhandigde voorzitter Els Kuijper van de ABC het eerste exemplaar van het ABC jaarverslag aan burgemeester Opstelten. Ook hierin staat de burger centraal. De ABC heeft het afgelopen jaar de publieke dienstverlening verbeterd door alle achterstanden weg te werken en bezwaren binnen de wettelijke termijn af te handelen.

Bron: Bestuursdienst, 07-04-2008