Op donderdag 2 april gaven Burgemeester Opstelten en
Directeur-generaal Andrée van Es van het ministerie van Binnenlandse
Zaken en Koninkrijksrelaties het startsein voor de pilot alternatieve
geschillenoplossing.
Ook nam burgemeester Opstelten het jaarverslag van de Algemene
Bezwaarschriftencommissie (ABC) in ontvangst. De bijeenkomst werd
georganiseerd door Juridische diensten van de Servicedienst.
Pilot
De pilot zet mediationtechnieken in bij geschillen tussen gemeente en
burgers. De pilot is een onderdeel van de Rotterdamse
collegedoelstelling om de publieke dienstverlening te verbeteren.
Sociale Zaken en Werkgelegenheid, de Bestuursdienst, dienst Stedenbouw
en Volkshuisvesting en de Servicedienst werken erin samen. Het is de
bedoeling dat ook andere overheden alternatieve vormen van
geschillenoplossing gaan inzetten. De pilot heeft een looptijd van een
jaar. Het college besluit in april 2009 of alternatieve
geschillenoplossing bij meer gemeentelijke procedures wordt ingezet.
Burgertevredenheid door oplossingsgerichte benadering
De pilot wordt uitgevoerd bij:
* conflicten op het gebied van maatschappelijke ondersteuning
(Sociale Zaken en Werkgelegenheid),
* bezwaren tegen een bouwplan (dienst Stedenbouw en
Volkshuisvesting)
* bezwaarprocedures van burgers op deze twee gebieden (Juridische
Diensten).
Tijdens een aanvraagprocedure of bij klachten en bezwaren van burgers
zoekt de gemeente persoonlijk contact met de burger. Dat kan
telefonisch of via een huisbezoek. Hierbij zet de gemeente
mediationvaardigheden in. Het accent ligt op de oplossing van het
geschil en niet op de formeel-juridische afhandeling. Doelstelling is
een grotere burgertevredenheid en vermindering van het aantal
procedures.
Videoboodschap
Staatssecretaris Bijleveld sprak in een videoboodschap haar
waardering uit voor het Rotterdamse initiatief. "Door tijdig te praten
met vaak kwetsbare burgers kan een persoonlijke band opgebouwd worden.
Dat voorkomt een hoop ergernissen en problemen. Ook wordt het begrip
van de burger vergroot wanneer een besluit persoonlijk wordt
toegelicht. Zij voelen zich serieus genomen. Dat is dus een merkbare
verbetering van de overheidsdienstverlening."
Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
Wethouder Kriens werd gevraagd waarom is gekozen voor het onderdeel
Individuele Voorzieningen van de Wmo. "De kwetsbare groepen moeten
veel moeite doen om hun zaken goed te regelen. De administratieve
rompslomp weegt voor hen erg zwaar. Deze burgers moeten extra moeite
doen om de contacten met de overheid goed te regelen en daarom richt
deze pilot zich onder andere op deze groep."
Uitreiking jaarverslag Algemene Bezwaarschriften Commissie
Tijdens het startschot van de pilot overhandigde voorzitter Els
Kuijper van de ABC het eerste exemplaar van het ABC jaarverslag aan
burgemeester Opstelten. Ook hierin staat de burger centraal. De ABC
heeft het afgelopen jaar de publieke dienstverlening verbeterd door
alle achterstanden weg te werken en bezwaren binnen de wettelijke
termijn af te handelen.
Bron: Bestuursdienst, 07-04-2008
Gemeente Rotterdam