Gemeente Gilze en Rijen

Samen met u willen we voor maatwerk zorgen

Gilze en Rijen voert aanbiedplaatsen voor minicontainers in

Zo min mogelijk kosten maken en rekening houden met het milieu. Maar ook aandacht hebben voor de arbeidsomstandigheden van het personeel. Dat zijn de overwegingen van burgemeester en wethouders om in de loop van 2008 tot de invoering van aanbiedplaatsen voor uw afvalcontainers te komen. De voorbereidingen zijn nog in volle gang. Vast staat al wel dat de afstand van woning naar aanbiedplaats in veruit de meeste gevallen niet groter zal zijn dan 25 tot 30 meter. Alleen in uitzonderingsgevallen bedraagt de afstand maximaal 50 meter. Waar nodig zorgen we voor maatwerk.

We richten alle aanbiedplaatsen aan één kant van de straat in, rechtstreeks grenzend aan de rijbaan, zodat de vuilniswagen (een zijbelader) steeds maar één keer door een straat hoeft te rijden. Wat houdt het invoeren van een aanbiedplaats precies in? Dat meerdere huishoudens hun minicontainers op een speciaal daarvoor aangewezen plek in de straat moeten zetten. Alleen op de verzamelplaatsen halen de vuilniswagens het vuil op. Voordeel is dat de wagens minder vaak en op minder plaatsen hoeven te stoppen. Dit levert tijdsbesparing en daarmee kostenbesparing op, het is beter voor het milieu en voor de beladers van de wagens is het minder belastend. U gaat besparen
We willen de aanbiedplaatsen invoeren als onderdeel van Diftar. Door dit afvalinzamelingssysteem is het aanbiedgedrag van de inwoners veranderd. Sinds de invoering op 1 januari 2007 zetten we met zijn allen vijftig procent minder containers aan de weg. De gemeente kon hierdoor het aantal inzamelroutes verminderen, maar de afstand van container naar container is voor de vuilniswagens groter geworden. Bovendien neemt het aantal inwoners in de gemeente ieder jaar toe. Het ledigen van een zo groot mogelijk aantal containers kost daardoor meer tijd.

Door efficiënter te werken is tijdwinst en dus kostenbesparing te behalen. Want met die tijdwinst worden ook de inzamelkosten lager. Intussen is er op die kosten al veel bespaard. Om dat te kunnen blijven doen en om nog eens 85.000 euro te besparen is efficiënter inzamelen een must. Direct doorgerekend naar u als inwoner/huishouden, betekent dit 9 euro per jaar minder vastrecht. In enkele jaren tijd is dan een forse lastenverlichting van in veel gevallen rond de 50 euro mogelijk gemaakt. Ons streven is natuurlijk ook om - zonder daarvoor meer kosten te maken - de huidige voorzieningen als luiercontainers, bladmanden, papiercontainer en knipkaart in stand te houden.

Waar komt die aanbiedplaats voor u?
De dichtstbijzijnde aanbiedplaats is in negentig procent van de gevallen niet verder dan 25 tot 30 meter van uw woning. Te overzien dus, want in de huidige situatie maakt u met uw container - door tuin, brandgang of oprit - vaak ook al aardig wat meters. We richten alle aanbiedplaatsen aan één kant van de straat in, rechtstreeks grenzend aan de rijbaan, zodat de vuilniswagen (een zijbelader) steeds maar één keer door een straat hoeft te rijden. Hierop wordt een uitzondering gemaakt in zeer drukke, doorgaande wegen. De locaties voor de aanbiedplaatsen kiezen we zodanig dat er bij het beladen van de containers geen hinder is van geparkeerde auto's en een vuilniswagen met zijbelader de containers ook gemakkelijk kan legen. In een enkel geval maken we voor het inrichten van een aanbiedplaats gebruik van parkeerplaatsen. Dit doen we als blijkt dat in de betreffende straat geen andere ruimte beschikbaar is. Voor u als inwoner betekent dit dat u op de betreffende ophaaldag van 7.30 tot 16.30 uur geen gebruik kunt maken van de aangegeven parkeerplaats.

In het buitengebied kiezen we niet voor aanbiedplaatsen maar voor het aanbieden van de minicontainer aan één kant van de weg. Alle bewoners van het buitengebied krijgen van ons een brief, waarin we aangeven om welke kant van de weg het in hun geval gaat.

Samen met u
Het aanwijzen van aanbiedplaatsen doen we niet zomaar. Daar gaan we ook alle buurt- en wijkverenigingen bij betrekken. Want iedere straat is anders en we willen maatwerk leveren. In de afgelopen weken hebben we een voorstel gemaakt en we vragen de verenigingen om het conceptplan voor hun eigen wijk te beoordelen. We vragen ze ook om te bekijken of de gekozen aanbiedplaatsen voldoende rekening houden met ouderen en gehandicapten. Hun reacties gebruiken we om het plan bij te stellen. In de maand mei houden we voor alle inwoners twee inloopavonden (één voor Gilze en één voor Rijen). Dan kunt u zien waar we de aanbiedplaatsen in uw straat gepland hebben. Natuurlijk is er op deze avond ook gelegenheid voor het stellen van vragen. Als burgemeester en wethouders de aangewezen locaties vervolgens definitief hebben vastgesteld, dan beginnen we in september 2008 met het invoeren van aanbiedplaatsen per wijk.