Gemeente Onderbanken


Inwoners Onderbanken geven gemeente duidelijke voldoende

De inwoners van Onderbanken geven de gemeente een duidelijke voldoende voor haar functioneren. Dit blijkt uit het onderzoek `De Staat van de gemeente', waaraan Onderbanken in het najaar van 2007 voor de tweede keer heeft deelgenomen. In meer dan de helft van de categorieën zit de gemeente boven respectievelijk rond het gemiddelde van de 28 deelnemende gemeenten in de inwonersklasse tot 25.000 inwoners. Het gemeentelijk imago scoort in de rubrieken `burger als klant' `burger als partner', `burger als belastingbetaler', en `burger als wijkbewoner' een voldoende. Alleen in de rubrieken `burger als onderdaan' en `burger als kiezer' ligt de waardering iets onder de 6. Ten opzichte van het vorige onderzoek zijn er geen opmerkelijke verschillen.

Het gemeentebestuur heeft bewust gekozen voor jaarlijkse deelname aan de Staat van de gemeente. Via deze gemeentemonitor worden de burgers namelijk in de gelegenheid gesteld hun eigen gemeente te beoordelen. Burgemeester en wethouders vinden het belangrijk te weten hoe de bevolking het functioneren van het gemeentebestuur en de gemeentelijke organisatie ervaart. In het najaar van 2007 hebben 1.200 willekeurig gekozen inwoners een brief met een vragenlijst ontvangen. Een groot aantal van de geadresseerden heeft de enquête ingevuld en teruggestuurd. Behalve formulieren per post werden ook vragenlijsten verstrekt aan bezoekers van het gemeentehuis. Deze vragen gingen vooral in op de dienstverlening aan het gemeentelijk loket. Eenzelfde werkwijze werd door het onderzoeksbureau gehanteerd bij de 27 andere deelnemende gemeenten. Hierdoor kunnen de uitkomsten worden vergeleken met die van andere gemeenten.

Werkwijze
Sinds de lancering van De Staat van de gemeente in 2005 is dit onderzoek al in meer dan 100 gemeenten gehouden. Centrale vraag is Hoe tevreden is de burger over de prestaties van de gemeente waarin hij woont?. Deze vraag is toegespitst op de zes hiervoor genoemde rollen die een burger in zijn relatie met de gemeente heeft. De vragenlijst is op basis van deze burgerrollen onderverdeeld in zes specifieke onderdelen. Voor elk onderdeel moesten meerdere vragen worden beantwoord. Het gemiddelde van deze cijfers vormde het eindoordeel per onderscheiden burgerrol.

Waardevol beoordelingsmiddel
Naast het tweejaarlijkse Burgeronderzoek Parkstad Limburg ziet het gemeentebestuur De Staat van de gemeente als een waardevol beoordelingmiddel. Een gemeente moet haar prestaties regelmatig laten beoordelen door haar burgers. Over de uitkomsten is zij niet ontevreden. De (iets) minder goede beoordelingen zijn voor het gemeentebestuur een aansporing om op die onderdelen met nog meer elan en vasthoudendheid te werken aan verbeteringen. De betere beoordelingen moeten in dat kader worden beschouwd als een aansporing om de bereikte scores op die onderdelen in ieder geval te handhaven. In dat licht is het gemeentebestuur van mening dat de deelname aan dit onderzoek (jaarlijks) moet worden gecontinueerd en dat het presenteren van de onderzoeksresultaten bijdraagt aan een realistisch verwachtingspatroon. De uitkomsten geven namelijk een reëel beeld van de prestaties die de burger van de gemeente mag en kan verwachten.

In de onderstaande tabel zijn de rapportcijfers die de gemeente van haar burgers heeft gekregen op een rij gezet. De resultaten van 2006 zijn in de tweede kolom opgenomen. Ter vergelijking is een derde kolom toegevoegd met de gemiddelde scores van gemeenten met een inwonertal kleiner dan 25.000. Een gedetailleerd overzicht van de Onderbankense scores is te vinden via de onderstaande link.

Burgerrollen Onderbanken 2007 Onderbanken 2006 Gemeenten Burger als kiezer

5.6

5.6

5.5
Burger als klant

7.1

6.8

6.9
Burger als onderdaan

5.3

5.6

5.7

Burger als partner

8.0

7.9

7.2
Burger als wijkbewoner

6.1

6.1

6.5
Burger als belastingbetaler

6.2

6.9

6.0


* rapport Staat van de Gemeente 2007.pdf (1.14 MB)