Gemeente Onderbanken
Inwoners Onderbanken geven gemeente duidelijke voldoende
De inwoners van Onderbanken geven de gemeente een duidelijke
voldoende voor haar functioneren. Dit blijkt uit het onderzoek `De
Staat van de gemeente', waaraan Onderbanken in het najaar van 2007
voor de tweede keer heeft deelgenomen. In meer dan de helft van de
categorieën zit de gemeente boven respectievelijk rond het gemiddelde
van de 28 deelnemende gemeenten in de inwonersklasse tot 25.000
inwoners. Het gemeentelijk imago scoort in de rubrieken `burger als
klant' `burger als partner', `burger als belastingbetaler', en `burger
als wijkbewoner' een voldoende. Alleen in de rubrieken `burger als
onderdaan' en `burger als kiezer' ligt de waardering iets onder de 6.
Ten opzichte van het vorige onderzoek zijn er geen opmerkelijke
verschillen.
Het gemeentebestuur heeft bewust gekozen voor jaarlijkse deelname aan
de Staat van de gemeente. Via deze gemeentemonitor worden de burgers
namelijk in de gelegenheid gesteld hun eigen gemeente te beoordelen.
Burgemeester en wethouders vinden het belangrijk te weten hoe de
bevolking het functioneren van het gemeentebestuur en de gemeentelijke
organisatie ervaart. In het najaar van 2007 hebben 1.200 willekeurig
gekozen inwoners een brief met een vragenlijst ontvangen. Een groot
aantal van de geadresseerden heeft de enquête ingevuld en
teruggestuurd. Behalve formulieren per post werden ook vragenlijsten
verstrekt aan bezoekers van het gemeentehuis. Deze vragen gingen
vooral in op de dienstverlening aan het gemeentelijk loket. Eenzelfde
werkwijze werd door het onderzoeksbureau gehanteerd bij de 27 andere
deelnemende gemeenten. Hierdoor kunnen de uitkomsten worden vergeleken
met die van andere gemeenten.
Werkwijze
Sinds de lancering van De Staat van de gemeente in 2005 is dit
onderzoek al in meer dan 100 gemeenten gehouden. Centrale vraag is Hoe
tevreden is de burger over de prestaties van de gemeente waarin hij
woont?. Deze vraag is toegespitst op de zes hiervoor genoemde rollen
die een burger in zijn relatie met de gemeente heeft. De vragenlijst
is op basis van deze burgerrollen onderverdeeld in zes specifieke
onderdelen. Voor elk onderdeel moesten meerdere vragen worden
beantwoord. Het gemiddelde van deze cijfers vormde het eindoordeel per
onderscheiden burgerrol.
Waardevol beoordelingsmiddel
Naast het tweejaarlijkse Burgeronderzoek Parkstad Limburg ziet het
gemeentebestuur De Staat van de gemeente als een waardevol
beoordelingmiddel. Een gemeente moet haar prestaties regelmatig laten
beoordelen door haar burgers. Over de uitkomsten is zij niet
ontevreden. De (iets) minder goede beoordelingen zijn voor het
gemeentebestuur een aansporing om op die onderdelen met nog meer elan
en vasthoudendheid te werken aan verbeteringen. De betere
beoordelingen moeten in dat kader worden beschouwd als een aansporing
om de bereikte scores op die onderdelen in ieder geval te handhaven.
In dat licht is het gemeentebestuur van mening dat de deelname aan dit
onderzoek (jaarlijks) moet worden gecontinueerd en dat het presenteren
van de onderzoeksresultaten bijdraagt aan een realistisch
verwachtingspatroon. De uitkomsten geven namelijk een reëel beeld van
de prestaties die de burger van de gemeente mag en kan verwachten.
In de onderstaande tabel zijn de rapportcijfers die de gemeente van
haar burgers heeft gekregen op een rij gezet. De resultaten van 2006
zijn in de tweede kolom opgenomen. Ter vergelijking is een derde kolom
toegevoegd met de gemiddelde scores van gemeenten met een inwonertal
kleiner dan 25.000. Een gedetailleerd overzicht van de Onderbankense
scores is te vinden via de onderstaande link.
Burgerrollen Onderbanken 2007 Onderbanken 2006 Gemeenten
Burger als kiezer
5.6
5.6
5.5
Burger als klant
7.1
6.8
6.9
Burger als onderdaan
5.3
5.6
5.7
Burger als partner
8.0
7.9
7.2
Burger als wijkbewoner
6.1
6.1
6.5
Burger als belastingbetaler
6.2
6.9
6.0
* rapport Staat van de Gemeente 2007.pdf (1.14 MB)