NOC*NSF
Nominatie sportmarketeer 2007 bekend
ARNHEM - Op 3 april is bekend geworden wie worden voorgedragen als
Sportmarketeer van het Jaar 2007. Met de verkiezing "Sportmarketeer
van het jaar" onderscheiden NOC*NSF en de BVVS (Fontys SPECO) een
persoon of organisatie die een topprestatie heeft geleverd op het
gebied van marketing of marketing-communicatie van of door middel van
sport.
De jury heeft de volgende sportmarketeers voorgedragen. De
genomineerden zijn gekozen uit een grotere groep kandidaten die allen
een topprestatie hebben neergezet. De nominaties staan in willekeurige
volgorde: Sylvia Vrugt (Zounds), Peter Hopstaken (Sport Knowhow XL) en
Frank Weijers (Unilever).
Sylvia Vrugt, gaat primair uit van de gebruiker/sporter en wat die
nodig heeft om zijn sport te beoefenen. Van hieruit heeft zij voor de
KNSB in 2007 het marketingplan opgezet dat inmiddels in uitvoering is
naar de focusdoelgroepen: schoolschaatsers, competitieschaatsers en de
"beter dan eerst" schaatsers. De combinatie van theorie en praktijk
met direct draagvlak binnen een half jaar is voor een complexe bond
als de KNSB een topprestatie van formaat.
Peter Hopstaken is in september 2007 gestart met het digitale platform
Sport Knowhow XL, dé zoekmachine voor de sport. Een informatief
platform voor iedereen die binnen of vóór de sport werkt of een daarin
een plek ambieert. De brede en originele aanpak van Sport Knowhow XL
voorziet tussen al bestaande communicatiekanalen in een sterke
behoefte. Binnen een afzienbare tijd lijkt een plek veroverd in de
digitale sportmarkt.
Frank Weijers is de drijvende kracht achter de ontwikkeling van
Unilever tot grote sportsponsor en medeverantwoordelijk voor de
succesvolle OMO Buitenspeelbond en OLA Waterspelen. Zijn betrokkenheid
bij de sport gaat verder. Hij heeft als een van de projectleiders de
SIRE campagne "Geef kinderen hun spel terug" ontwikkeld en
geïmplementeerd. Deze campagne heeft daadwerkelijk gezorgd voor een
verschuiving in het denken en doen van ouders langs de sportvelden.
Krachtig bij al deze genomineerden is hun sportintrinsieke motivatie,
hun ondernemerschap en hun inzet voor de breedte van sport. Zo zijn er
dit jaar géén voordrachten van typische topsportprojecten. De
inzendingen tonen dat in de sport marketing, innovatie en samenwerking
met bedrijfsleven en media een steeds sterkere plaats krijgt.
Tijdens Hét Sportmarketingcongres, 24 april as, op Papendal wordt de
winnaar bekend gemaakt en de bijbehorende prijs uitgereikt door Leo
van Wijk, bestuurslid NOC*NSF, marketing.
>> Klik hier voor meer info over het sportmarketingcongres
(7 april 2008)