| |
|Datum: 28 maart 2008 | | | |Actieweek Voortijdig Schoolverlaten: 7 tot en met 10 april 2008 |
|Utrecht wil bereiken dat alle jongeren tot 27 jaar op school zitten, | |stage lopen of een baan hebben. In de Actieweek Voortijdig | |Schoolverlaten zijn er veel extra activiteiten om voortijdig | |schoolverlaten aan te pakken. Zoals een fietsactie, waarbij veel | |jongeren thuis worden bezocht door onder meer staatssecretaris Marja | |van Bijsterveldt. Tijdens de Dag van de Leerplicht (10 april) worden | |leerlingen die niet op school zijn, gebeld. Verder zijn er in de | |actieweek een onderwijsdebat en worden er kunstwerken op scholen | |gemaakt. | | | |Utrecht is succesvol in de aanpak van voortijdig schoolverlaten. Onder| |het motto 'elke jongere telt' trekken gemeente en scholen gezamenlijk | |op. Elke afwezige leerling wordt geregistreerd en opgezocht en er is | |veel aandacht voor het aantrekkelijk maken van onderwijs. Gevolg | |hiervan is dat nu nagenoeg alle leerplichtige jongeren - tot 16 jaar -| |hun opleiding afmaken. De meeste schooluitval is op dit moment nog in | |het mbo. | |Van 16 tot 18 jaar hebben jongeren een 'kwalificatieplicht'. Dat wil | |zeggen dat zij een opleiding moeten volgen totdat zij een | |startkwalificatie (diploma op minimaal mbo-2 niveau) hebben. In 2005 | |verlieten 1.200 leerlingen de school zonder diploma. De afgelopen twee| |jaar waren dat er minder dan 1.000 per jaar. Het merendeel was voor | |het laatst ingeschreven op een mbo. | | | |Programma | |. Maandag 7 april: Grote fietsactie met staatssecretaris Marja van | |Bijsterveldt en | |onderwijswethouder Rinda den Besten. | |. Dinsdag 8 april: Excursie naar de Sapfabriek in Ede, een succesvol | |leerwerkproject van ROC A12 | |en de stichting EMC Leren in bedrijf. | |. Dinsdag 8 april: Kwalificatiemarkt waar diverse professionals hun | |kennis delen. | |. Woensdag 9 april: Uitwisselingsochtend waarbij mbo'ers en vmbo'ers | |ervaringen uitwisselen. | |. Woensdag 9 april: Onderwijsdebat 'Hoezo aantrekkelijk?' waar stevig | |gedebatteerd gaat worden | |over aantrekkelijk onderwijs. | |. Donderdag 10 april (Dag van de Leerplicht): Actie 'We missen je...' | |waarin leerlingen die niet op | |school zijn, thuis gebeld worden door onder meer burgemeester Aleid | |Wolfsen. | |. Donderdag 10 april: 'Kunst in de School' waarbij studenten van | |Hogeschool voor de Kunsten | |Utrecht kunstwerken maken op de Utrechtse scholen samen met | |leerlingen. Dit gebeurt om te | |benadrukken dat school ook leuk en aantrekkelijk is. | | | |In de bijlage vindt u uitgebreide informatie over alle | |programmaonderdelen. | |Noot voor de media | |We nodigen u uit aanwezig te zijn bij de Actieweek. U kunt | |bijvoorbeeld meefietsen tijdens de grote fietsactie of de kunstwerken | |in de scholen bekijken. U bent van harte welkom bij alle onderdelen. | |Wilt u het ons laten weten als u komt? | |Ook voor meer informatie kunt u terecht bij gemeente Utrecht, Dienst | |Maatschappelijke Ontwikkeling, Simone Kok, 030 - 286 82 34. | |De meest actuele informatie staat ook op | |www.utrecht.nl/elkejongeretelt. | | | |Bijlage | |Uitgebreid programma Actieweek |Actieweek Voortijdig Schoolverlaten: 7 t/m 10 april 2008 Programma en achtergrondinformatie
| | |Maandag 7 april: Grote fietsactie | | | |Staatssecretaris Van Bijsterveldt van Onderwijs, de Utrechtse | |wethouder Onderwijs Rinda den Besten, medewerkers van de gemeente, | |jeugd- en welzijnswerk, raadsleden, en vertegenwoordigers uit het | |bedrijfsleven gaan op de fiets de Utrechtse wijken in. Zij bezoeken | |jongeren van 17 en 18 jaar die onlangs in Utrecht zijn komen wonen en | |waarvan de gemeente niet weet of zij een startkwalificatie hebben, | |werken of thuis zitten. | | | |Door het jaar heen zoekt de gemeente Utrecht elke week jongeren thuis | |op. Op deze manier probeert ze in contact te komen met jongeren die | |geen startkwalificatie hebben of thuis zitten zonder opleiding of | |werk. Vervolgens kan de gemeente, samen met de jongere, een passend | |traject uitzetten. Tijdens de Actieweek krijgen deze werkzaamheden | |extra aandacht. | | | |Tijden: van 13.30 tot 19.00 uur | |Start: bij Do-it ROC Midden Nederland (Oudenoord 390) |
| | |Dinsdagochtend 8 april: Excursie Sapfabriek (Ede) | | | |Medewerkers uit het onderwijs, het jeugd- en welzijnswerk, de gemeente| |en lokale politici gaan op excursie naar de Sapfabriek in Ede. De | |Sapfabriek is een succesvol leerwerkproject van ROC A12 en de | |stichting EMC Leren in bedrijf. (Jonge) werknemers worden binnen het | |bedrijf opgeleid met aandacht voor het verwerven van competenties die | |ook in andere banen van belang zijn. | | | |De Sapfabriek is het resultaat van een intensieve samenwerking tussen | |ROC, bedrijfsleven en lokale overheid. Dit leerwerkproject biedt een | |leeromgeving voor leerlingen met een leerstijl waarop het reguliere | |beroepsonderwijs minder goed kan aansluiten. De resultaten en het | |enthousiasme zijn zo bemoedigend dat er voorbereidingen gaande zijn om| |meerdere fabrieken op te zetten. | | | |In Ede licht de initiator en drijvende kracht achter de fabriek, Henk | |Maas, toe hoe hij tot dit initiatief is gekomen. Ook vertelt hij meer | |over de methodische en didactische achtergrond van de Sapfabriek en | |hoe deze vertaald is in de inrichting van de fabriek. In de Sapfabriek| |zien jullie vervolgens zelf hoe het allemaal in de praktijk werkt. | | | |Tijden: de excursie duurt van 10.15 tot 11.30 uur | |Locatie: Sapfabriek, Zandlaan 25-29, Ede (eigen vervoer) |
| | |Dinsdagmiddag 8 april - Kwalificatiemarkt | | | |Op de kwalificatiemarkt delen professionals uit het voortgezet en | |middelbaar beroepsonderwijs, de hulpverlening en arbeidsbemiddeling, | |en ambtenaren en politici uit de gemeente en provincie hun kennis. | | | |De eerste resultaten van een veldonderzoek onder Utrechtse | |schoolverlaters worden gepresenteerd. Verder komen de nieuwste | |ontwikkelingen in het mbo aan bod: het nieuwe samenwerkingsconvenant | |tussen lokale overheid en het mbo, de kwalificatieplicht, de IB-pilot | |over het gecombineerd gebruik van leerlinggegevens en het | |competentiegerichte leren. Iedereen is van harte welkom. | | | |Rondom een marktplein, waar deskundige sprekers het spreekgestoelte | |bestijgen, verrijzen kraampjes waar belangrijke informatie te vinden | |is. Over ontwikkelingen binnen het vmbo, mbo en hbo, in het algemeen | |en in Utrecht in het bijzonder. Zo worden nieuwe inzichten over de | |kenmerken van voortijdige schoolverlaters en de vragen die deze | |inzichten opwerpen voor de onderwijs- en hulpverleningspraktijk aan | |aanwezigen voorgelegd. | | | |Tijden: 13.30 tot 16.00 uur | |Locatie: X11, vmbo-afdeling van het Grafisch Lyceum Utrecht, | |Vondellaan 178 |
| | |Woensdagochtend 9 april - Uitwisselingsochtend | | | |Tot de vele goede initiatieven die in Utrecht zijn ontwikkeld, behoort| |ook het uitwisselen van ervaringen tussen leerlingen. Wat al door | |scholen in het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs wordt | |gedaan, doen we nu breed: mbo-studenten gaan op bezoek in de hoogste | |klassen van het vmbo om te vertellen over hun opleiding en hoe die | |bevalt. Zo worden leerlingen van het vmbo voorbereid op de overstap | |naar het mbo. | | | |Tijden: 9.30 tot 12.00 uur | |Locatie: diverse mbo-scholen |
| | |Woensdagmiddag 9 april - Onderwijsdebat: Hoezo aantrekkelijk? | | | |Wat is dat eigenlijk, aantrekkelijk onderwijs? Vindt iedereen | |hetzelfde leuk, goed of aardig? Is het onderwijs nu aantrekkelijk en | |waarom moet onderwijs eigenlijk aantrekkelijk zijn? Is | |competentiegericht leren een goed antwoord op de roep om flexibele | |burgers en werknemers? Is aantrekkelijk onderwijs hetzelfde als goed | |onderwijs? Wat is er mis met de docerende docent of met de coachende | |docent? Zit het bedrijfsleven echt wel te wachten op nieuwe | |medewerkers die jarenlang aan hun competenties hebben gewerkt? Leidt | |het werken aan een portfolio echt tot betere onderwijsresultaten dan | |het uit je hoofd leren van feiten? | | | |De eerste resultaten van het veldonderzoek onder Utrechtse | |schoolverlaters is aanleiding voor een debat tussen met alle betrokken| |partijen en geïnteresseerden. Dit en nog veel meer passeert de revue. | |Iedereen is van harte welkom. | | | |Aan de hand van stevige stellingen onderbouwen voor- en tegenstanders | |met argumenten hun meningen en toetsen die van de ander op | |argumentatiekracht. Het debat heeft een speels karakter en het | |wijzigen of bijstellen van meningen wordt van harte gestimuleerd. | | | |Tijden: 13.30 tot 16.00 uur | |Locatie: Vader Rijn College, Vader Rijndreef 7-9 in Utrecht |
| | |Donderdag 10 april - Dag van de Leerplicht - We missen je... | | | |Op deze dag besteden extra handen en monden aandacht aan | |verzuimbestrijding in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en | |middelbaar beroepsonderwijs. Er vinden twee verschillende belacties | |plaats: | |Alle Utrechtse scholen worden gebeld om de verzuimgegevens van één | |moment op te vragen. Het doel van de actie is een indruk te krijgen | |van het totale aantal afwezige leerlingen op een doorsnee dag op de | |Utrechtse scholen voor primair en voortgezet onderwijs en het mbo. | |De afwezige jongeren en hun ouders worden, onder andere door | |burgemeester Aleid Wolfsen, leerplichtambtenaren en gemeenteraadsleden| |van de commissie Maatschappelijke Ontwikkeling, gebeld om te vragen | |naar de reden van hun afwezigheid. | | | |Tijden en locaties: | |Van 8.30 tot 10.00 uur en van 10.30 tot 12.00 uur: Belactie naar | |afwezige Utrechtse jongeren. Burgemeester Aleid Wolfsen en Bernard | |Fransen (collegevoorzitter ROC-Midden Nederland) bellen om vanaf 10.45| |uur op het ROC Midden Nederland (Amerikalaan 109). | |Van 10.00 tot 12.00 uur: Belactie naar de Utrechtse scholen. Locatie: | |Leerlingzaken, gemeente Utrecht, Kaatstraat 1 |
| | |Donderdag 10 april - Dag van de Leerplicht - Kunst in de School | | | |Om het belang van aantrekkelijk onderwijs te benadrukken maken | |studenten van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht kunstwerken samen | |met de leerlingen op de scholen voor voortgezet onderwijs. In vele | |soorten en maten: schilderingen, sculpturen, performances, drama, | |theatersport en muziek. | | | |Kunststudenten van alle disciplines van de HKU en een theatergroep uit| |Utrecht worden gevraagd een school 'onder handen te nemen': De school | |als atelier. De uitdaging voor de kunstenaars (in opleiding) is iets | |te maken dat leerlingen uitnodigt mee te doen/te maken en dat ze raakt| |of prikkelt. Zo kan een bestaande ruimte aangekleed worden op een | |manier dat die ruimte (op een andere wijze) gaat leven voor | |leerlingen. Maar ook kan met scholieren een clip worden opgenomen, | |kunnen muren beschilderd worden of kan men een performance geven. | |Alles is in principe mogelijk, als het maar vóór en het liefst mét | |leerlingen is. | | | |Tijden: 9.00 tot 16.30 uur | |Locaties: vrijwel alle Utrechtse scholen voor voortgezet onderwijs |