Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Leidschendam, 7 april 2008

Verdere opmars biologisch in de supermarkt

CBL: verduurzaming van de voedselketen kwestie van gezond verstand

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de belangenbehartiger en spreekbuis van alle supermarkten in Nederland, constateert dat de opmars van biologische producten in de supermarkt nog altijd voortduurt. Dit blijkt uit de meest recente cijfers van de Task Force Biologische Marktontwikkeling. De omzet van biologische producten in de supermarkt is in 2007 gestegen met gemiddeld ruim 15%. De discountformules hebben zelfs een omzetstijging van 33% in 2007 laten zien. Daarmee wordt bewezen dat biologisch door alle consumenten wordt gewaardeerd. De promotie en aandacht van supermarkten gericht op de zogenaamde 'light-users' van biologisch werpt zijn vruchten af: men koopt steeds vaker biologisch.

De promotie van biologisch vormde de start van duurzaamheidsagenda van het CBL. Biologisch wordt door overheid, maatschappelijke organisaties en het bedrijfsleven als een zeer duurzame manier gezien om voedsel te produceren. De jarenlange forse inzet van supermarkten op biologisch zorgt voor verduurzaming van het boodschappenmandje van de consument.

Daarnaast zetten supermarkten zich op verschillende manieren in om de voedselproductie verder te verduurzamen door jaarlijks enkele punten aan de CBL duurzaamheidsagenda toe te voegen. Zo verkopen supermarkten alleen nog maar scharreleieren en heeft de supermarktbranche aangegeven per 2009 alleen nog varkensvlees te willen verkopen van verdoofd gecastreerde biggen. Ook spannen supermarkten zich in om koeien in de wei te houden en willen supermarkten alleen nog duurzaam gevangen of gekweekte vis verkopen. Bovendien willen de supermarktbranche dat het diertransport beter wordt gecontroleerd. De eisen hiervoor zullen worden opgenomen in het certificeringsinstrument GlobalGAP waar elke veehouder aan moet voldoen.

"Ieder jaar wil het CBL enkele concrete onderwerpen toevoegen aan de duurzaamheidsagenda. Verdere verduurzaaming van de voedselketen is voor de retail een kwestie van gezond verstand," aldus Marc Jansen, Hoofd Consument en Kwaliteit van het CBL.

Om deze initiatieven bij een breed publiek onder de aandacht te brengen startte het CBL de website www.passievoorfood.nl Op een leuke, luchtige wijze kan de consument hier terecht over tal van supermarktonderwerpen.

Met vriendelijke groet,
Miranda M.G. Boer
Hoofd PR en Voorlichting CBL

070-3376200
06-51502772

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) is de belangenbehartiger en spreekbuis van de supermarkten in Nederland. Lees meer over het CBL op www.cbl.nl

Supermarkten hebben Passie voor Food, u ook? Kijk op www.passievoorfood.nl