Ingezonden persbericht


WErner van Bastelaar director financiële communicatie bij Edelman

7 april 2008, Amsterdam De noodzaak voor goede communicatie met stakeholders van financiële instellingen is nog nooit zo hoog geweest als nu: aandeelhouders stappen massaal uit, beurskoersen en marktkapitalisaties zakken in en investeerders trekken op grote schaal geld terug uit beleggingsfondsen. Kortom: het vertrouwen is zelden zo laag geweest. Juist nu is open communicatie met stakeholders cruciaal om het in veel gevallen onterecht verloren vertrouwen terug te winnen. Daarom heeft PR-bureau Edelman Werner van Bastelaar (44) aangesteld als director financiële communicatie. Van Bastelaar, voorheen werkzaam als hoofd communicatie bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM), geeft bij Edelman leiding aan een nieuw team dat financiële instellingen, beursgenoteerde ondernemingen en andere organisaties die actief zijn in de financiële wereld, adviseert en ondersteunt bij hun communicatie met alle stakeholders. Edelman onderscheidt zich door zich te richten op de gevolgen van wet- en regelgeving op communicatie ( compliance ), het duurzaam bouwen aan vertrouwen en door het internationale netwerk. Edelman beschikt over financiële PR-units in onder meer New York, Londen, Brussel, Parijs en Frankfurt.

Om vertrouwen te hebben in de snel veranderende internationale financiële wereld, is het belangrijk dat stakeholders over betrouwbare informatie beschikken, gecombineerd met compliance op het gebied van wet- en regelgeving , aldus Annemieke Kievit, General Manager van Edelman Nederland. Vertrouwen is het centrale thema in de PR-activiteiten van Edelman. Met de Trust Barometer doet Edelman al vele jaren onderzoek naar de factoren die van invloed zijn op het vertrouwen. Het vertrouwen in de financiële wereld staat in binnen- en buitenland onder druk. Uit de recent gepubliceerde achtste Edelman Trust Barometer kwam naar voren dat het vertrouwen in de banksector in Nederland in 2007 met 16% is gedaald. In de verzekeringssector daalde het vertrouwen met 6%. Financiële instellingen zullen moeten investeren om het vertrouwen van hun klanten en andere stakeholders terug te winnen en hun reputatie te versterken.

Vertrouwen, transparantie, open en eerlijke communicatie, dat is waar reputaties op worden gebouwd en waar markten op draaien , aldus Van Bastelaar die nauw betrokken was bij de ontwikkeling van de Stichting Toezicht Effectenverkeer (STE) naar de AFM en aan de positionering van de AFM. Ik voel me thuis bij de filosofie van Edelman. Veel organisaties en bedrijven zijn zo bang de regels te overtreden, dat ze niet of nauwelijks communiceren. Wij helpen bedrijven kansen te benutten door open te zijn, relevante informatie op de juiste wijze naar buiten te brengen, relaties te bouwen en vertrouwen te bevorderen. In dat opzicht is mijn overstap van de AFM naar Edelman een logische. Ook bij de AFM staat vertrouwen en open en eerlijke communicatie centraal .

Van Bastelaar heeft zich gespecialiseerd in de communicatie met financiële media in binnen- en buitenland, evenals in de wet- en regelgeving rond de openbaarmaking van financiële communicatie. Ook heeft hij ervaring op het gebied van corporate governance, corporate branding, strategische stakeholderscommunicatie en issue management.

# # # # #

Over Edelman

Edelman is s werelds grootste onafhankelijke PR-bureau. Het Nederlandse kantoor is gevestigd in Amsterdam. Ruim 45 communicatie professionals werken in vijf gespecialiseerde teams: Corporate, Consumer Brands, Health, Finance en Technology. Edelman is ervaren in het plannen, organiseren en uitvoeren van corporate, crisis en marketingcommunicatieprogramma s voor (inter-)nationale bedrijven en organisaties. Edelman heeft 51 vestigingen in Europa, Noord-Amerika, Zuid-Amerika en Azië met in totaal 3.000 mensen. In januari 2008 riep Advertising Age Edelman uit tot één van de top-10 communicatiebureaus van zijn Agendcy A-list in 2007, het eerste en enige PR bureau ooit dat deze erkenning ten deel is gevallen. PRWEEK heeft Edelman uitgeroepen tot Large Agency of the Year in 2007.

Kijk voor beeldmateriaal op: http://www.edelmanpr.nl/pressroom.php



Ingezonden persbericht