| |
|Datum: 7 april 2008 | | | |Inzet straatcoaches tegen jongerenoverlast op straat | |Straatcoaches gaan in Utrecht een bijdrage leveren aan het toezicht op| |straat en zo overlast van jongeren voorkomen en bestrijden. Zij zullen| |ook ouders aanspreken op hun verantwoordelijkheid. De werving start, | |het is de bedoeling dat de eerste vijf straatcoaches in mei in | |Kanaleneiland op straat lopen. Daarna volgt uitbreiding tot 25 | |straatcoaches in september (tien in Kanaleneiland, tien in Overvecht | |en vijf in Hoograven). Volgend jaar komen daar drie straatcoaches in | |Zuilen en drie in Ondiep bij. De inzet van straatcoaches is eerder | |aangekondigd in de plannen voor de krachtwijken. Het verbeteren van de| |veiligheid is daarin een belangrijk element. | | | |Jongerenoverlast heeft grote impact op het welbevinden van de | |bewoners. Er zijn op het moment echter onvoldoende (gekwalificeerde) | |uitvoerders op straat die jongeren aan kunnen aanspreken op hun | |(ontoelaatbare) gedrag. Daarom huurt de gemeente Utrecht nu | |straatcoaches in bij een particuliere organisatie. De straatcoaches | |krijgen geen bevoegdheid om bekeuringen uit te schrijven. Ze zijn | |herkenbaar aan eigen kleding, afwijkend van de uniformen van de | |gemeente (toezichthouders) of politie. | | | |Stevig toezicht op straat | |Straatcoaches zijn een aanvulling en krijgen een positie tussen het | |repressieve en handhavende optreden van politie, het gemeentelijke | |toezicht en het jongerenwerk. Zodoende zijn er meer toezichthouders op| |straat, ook in de late avonduren en zonodig zelfs na middernacht. | |Straatcoaches zijn 'stevige toezichthouders' die sociale vaardigheid | |koppelen aan een stevige uitstraling en natuurlijk gezag. Ze moeten de| |jongerencultuur kennen, straattaal speken en (groepen) jongeren die | |zich intimiderend gedragen durven aan te spreken en aan te pakken. De | |inhuur van een particuliere organisatie maakt flexibele inzet | |mogelijk. Deze constructie is mede gebaseerd op ervaringen in andere | |gemeenten. | | | |Sturing inzet | |De inzet van straatcoaches wordt afgestemd op de taken van het jeugd- | |en jongerenwerk, de hulpverlening en de politie. Voorlopig neemt de | |politie de operationele sturing van de straatcoaches op zich. Er | |worden afspraken gemaakt over bijvoorbeeld de bejegening van jongeren | |en de opvolging door de politie als er sprake is van fysiek geweld. | |Iedere twee weken wordt op wijkniveau (in al bestaand | |handhavingsoverleg) gesproken over de inzet van zowel politie, | |bijzonder opsporingsambtenaren als toezichthouders van de gemeente. | |Vanaf mei wordt daarbij de inzet van de straatcoaches betrokken. | |Zodoende wordt iedere discipline zo efficiënt mogelijk ingezet. | | | |Gezinsbezoek | |Straatcoaches gaan ook contact zoeken met de ouders. Daarmee wordt de | |aanpak van jeugdoverlast effectiever. Met jongeren worden | |gedragsregels afgesproken. Houden ze zich daar niet aan dan worden | |zowel de jongeren als hun ouder(s) daar op aangesproken. De | |straatcoaches maken afspraken met ouders over hun kinderen. De | |boodschap moet helder zijn: de overlast van hun kinderen moet stoppen.| |Het is nadrukkelijk geen nieuwe vorm van hulpverlening of | |dienstverlening, de focus van hun werk ligt bij het terugdringen van | |overlast in de openbare ruimte. | |Noot voor de media | |Voor meer informatie kunt u contact opnemen met gemeente Utrecht, | |Bestuurscommunicatie, Pluup Bataille, 030 - 286 11 40. |
---- --