Gemeente Vlaardingen


Nieuw parkeerbeleid Vlaardingen: eerste vergunning gratis

07 april 2008

Het college van burgemeester en wethouders stelt nieuw parkeerbeleid voor. Dit is nodig omdat de parkeerdruk vooral in diverse buurten in het centrum van de stad toeneemt. Het college wil de schaarse parkeerruimte zo eerlijk mogelijk verdelen. In het beleid zijn de uitkomsten verwerkt van onderzoek naar de parkeerdruk en uitgebreid overleg met belanghebbenden en de gemeenteraad.

Het parkeerbeleid komt op 10 april in de raadscommissie. Daarna is het woord aan de inwoners van Vlaardingen. Zij kunnen via internet en via een serie bijeenkomsten hun reactie geven op het nieuwe parkeerbeleid. Na een lang voorbereidingstraject waarin uitgebreid is gesproken met belanghebbenden en de gemeenteraad .

Parkeren houdt veel Vlaardingers bezig: de parkeerdrukte in de eigen straat, het zoeken van een plekje zo dicht mogelijk bij uw favoriete restaurant en winkels in het stadshart, ergernis over automobilisten die hun auto bij u voor de deur zetten omdat men een straat verder alleen betaald kan parkeren, ga zo maar door. De ruimte is in sommige buurten schaars en de vraag naar parkeerplekken stijgt, zo blijkt ook uit parkeerdrukonderzoek dat de gemeente in 2007 liet doen. Die schaarse ruimte moet zo goed mogelijk verdeeld worden.

Eerste parkeervergunning gratis

De gemeente blijft in bepaalde gebieden werken met parkeervergunningen. Deze vergunningen kunnen helpen bij het verdelen van de schaarse ruimte, maar bieden geen garantie op een plaats voor de deur. Nieuw is dat bewoners van straten met betaald parkeren één parkeervergunning geheel gratis krijgen.

De bezoekersvergunning verdwijnt en in plaats daarvan komt een bezoekersregeling met kraskaarten.

Verder verdwijnt het verschil tussen vergunningplaatsen en bezoekersplaatsen om verwarring te voorkomen. Voor kort parkeren blijven er 27 plaatsen in centrum van de stad. Door de tijdseenheden bij betaald parkeren te verkleinen wordt betaling voor bezoekers eerlijker. Verder wil het college in de toekomst over gaan op betalen met chipknip en mobiele telefoon.

Natuurlijke grenzen

Om parkeeroverlast aan de buitenkant van een gebied met gereguleerd parkeren (betaald en vergunningparkeren) te voorkomen, worden de regelingen uitgebreid tot de natuurlijke grenzen van het gebied. De kans dat men aan de andere kant van die grenzen alsnog op zoek gaat naar een vrije parkeerplaats wordt daarmee veel kleiner dan wanneer men om de hoek zonder beperking kan parkeren.

Minder parkeren op straat

Daar waar mogelijk wil de gemeente zoveel mogelijk stimuleren dat mensen in drukke gebieden niet op de openbare weg parkeren. Bijvoorbeeld door parkeren op eigen terrein te bevorderen en bij nieuwbouw of herontwikkeling van panden of gebieden zoveel mogelijk parkeerruimte op eigen terrein te realiseren. Ook wil de gemeente het gebruik van parkeergarages bevorderen door deze goedkoper te maken dan het parkeren op straat en door de openingstijden aan te passen.

Daarnaast wil de gemeente het gebruik van de fiets en openbaar vervoer stimuleren.

Inspraak
Als de raadscommissie de parkeernota op 10 april besproken heeft, kunnen inwoners van Vlaardingen inspreken op het nieuwe parkeerbeleid. De parkeernota komt op internet te staan en de gemeente organiseert 7 inspraakbijeenkomsten: zes bijeenkomsten voor bewoners en leefbaarheidsplatforms in verschillende buurten waar parkeerproblematiek speelt en een algemene bijeenkomst voor koepelorganisaties, winkeliers, bedrijven en overige belanghebbenden.