Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
2070814890
Vragen van het lid Bosma (PVV) aan de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
over het onderzoek van de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) "Van je fouten kun je
leren". (Ingezonden 18 maart 2008)
Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van het onderzoek van de LSVb "Van je fouten kun je leren",
waarvan de uitkomst vandaag in het programma Eén Vandaag wordt gepresenteerd? 1)
Antwoord op vraag 1
Ik heb kennis genomen van genoemd onderzoek. Overigens heeft de presentatie van de
uitkomsten van het onderzoek in het programma Eén Vandaag op 13 maart 2008 geen
doorgang gevonden.
Vraag 2
Deelt u de mening dat de pabo-opleidingen verantwoordelijk zijn voor een enorme uitval
onder eerstejaars studenten door nauwelijks les te geven in rekenen en taal? Zo ja, wat bent u
voornemens te doen om pabo-opleidingen ertoe te bewegen beter reken- en taalonderwijs te
geven, zodat er meer eerstejaars pabo-studenten kunnen doorstromen om uiteindelijk als
volwaardige leerkracht de opleiding te verlaten?
Antwoord op vraag 2
Ik deel deze mening niet. De instromende pabo-studenten worden bij rekenen getoetst op het
niveau van groep 8 van het basisonderwijs en bij taal op het niveau van havo-4. De pabo's
kunnen dus niet zonder meer verantwoordelijk worden gesteld voor uitval op basis van de
reken- en taaltoetsen. In mei 2007 heb ik een Expertgroep doorlopende leerlijnen rekenen en
taal gevraagd een concreet en inhoudelijk advies uit te brengen over wat de leerlingen in de
verschillende stadia in hun onderwijsloopbaan van primair tot hoger onderwijs moeten kennen
en kunnen op het gebied van rekenen en taal. In het rapport dat in januari 2008 is verschenen,
adviseert de expertgroep niveaubeschrijvingen in te voeren, prioriteit te geven aan basiskennis
en basisvaardigheden voor taal en rekenen en te investeren in voorwaarden (scholing, tijd en
middelen) om niveauverhoging te bereiken. Eind april 2008 kom ik met een beleidsreactie op
dit rapport.
Vraag 3
Bent u op de hoogte van het feit dat 10% van de eerstejaars pabo-studenten aangeeft in het
geheel geen rekenonderwijs in hun standaard lesprogramma te hebben?
Antwoord op vraag 3
Ik heb hier kennis van genomen. Ik zal de HBO-raad vragen de uitkomst van de enquête
onder de aandacht van de pabo's te brengen.
Vraag 4
Bent u op de hoogte van het feit dat 30% van de eerstejaars pabo-studenten aangeeft geen
extra rekenonderwijs te kunnen krijgen, wanneer zij moeite hebben met rekenen?
Antwoord op vraag 4
Zie het antwoord op vraag 3. Hierbij merk ik op dat de instromende pabo-studenten getoetst
worden op het rekenniveau van groep 8 van het basisonderwijs.
Vraag 5
Deelt u de mening dat de voorlichting van de pabo-opleidingen te wensen overlaat als 34%
van de eerstejaars pabo-studenten aangeeft niet bekend te zijn met het bindend studieadvies?
Wat bent u voornemens daaraan te doen?
Antwoord op vraag 5
Zie het antwoord op vraag 3.
1) Eén Vandaag, Nederland 1, Slecht rekenonderwijs op Pabo's, 13 maart 2008