Ministerie van Verkeer en Waterstaat

abcdefgh

Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG

Contactpersoon Doorkiesnummer
- - Datum Bijlage(n) 23 april 2008 1 Ons kenmerk Uw kenmerk DIZ/2008/248 - Onderwerp
verslag Transportraad 7 april 2008

Geachte voorzitter,

Hierbij informeer ik u, mede namens de Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat, over de uitkomsten van de Transportraad van 7 april 2008. De volgende Transportraad zal plaatsvinden op 12/13 juni 2008.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Camiel Eurlings

Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71

Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95 bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)

DIZ/2008/248

Verslag Transportraad 7 april 2008
Onder het Sloveense Voorzitterschap werd een algemene oriëntatie bereikt op het voorstel tot voortzetting van de Europese programma's voor radionavigatie per satelliet (EGNOS en Galileo) en op het voorstel voor geautomatiseerde boekingssystemen in de luchtvaart. De Raad bereikte een politiek akkoord over het voorstel voor een richtlijn inzake luchthaventarieven.

De Raad heeft Raadsconclusies aangenomen over de mededeling van de Commissie "Naar een spoorwegnet met voorrang voor goederenverkeer" en over de mededeling van de Commissie betreffende "Een agenda voor een duurzame toekomst van de algemene en zakenluchtvaart".

Debatten hebben plaatsgevonden over het pakket wegvervoer en over twee maritieme onderwerpen: het voorstel voor een richtlijn betreffende de naleving van vlaggenstaatverplichtingen en het voorstel voor een richtlijn betreffende de wettelijke aansprakelijkheid en financiële zekerheden van scheepseigenaren.

Tijdens de lunch is gesproken over het ontwikkelen van een transportgemeenschap met de Westelijke Balkan. De Commissie heeft het voorstel daartoe toegelicht. Het onderwerp zal naar alle waarschijnlijkheid terugkomen op de Transportraad van juni 2008.

En marge van de Transportraad heb ik met Commissaris Barrot gesproken over de geluidsoverlast die de inwoners van de gemeenten Onderbanken en Brunssum ervaren ten gevolge van de AWACS-vliegtuigen op de NAVO vliegbasis Geilenkirchen. Commissaris Barrot heeft hierop toegezegd deze problematiek onder de aandacht te brengen van de Secretaris-Generaal van de NAVO.

Pakket wegvervoer (debat)
Het pakket wegvervoer heeft tot doel een vereenvoudiging en een verbetering van de handhaafbaarheid van de huidige wetgeving op het gebied van het wegvervoer te bewerkstelligen en bestaat uit drie voorstellen:

· Voorstel voor een verordening tot vaststelling van gemeenschappelijke regels voor toegang tot de markt voor internationaal goederenvervoer over de weg (herschikking);

· Voorstel voor een verordening tot vaststelling van gemeenschappelijke regels betreffende de voorwaarden waaraan moet zijn voldaan om het beroep van wegvervoerondernemer uit te oefenen;

· Voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad tot vaststelling van gemeenschappelijke regels voor toegang tot de internationale markt voor touringcar- en autobusdiensten.

Voorafgaand aan de Raad had het Voorzitterschap een compromispakket opgesteld, waarover een debat heeft plaatsgevonden. Onderdelen van dit compromispakket zijn: vasthouden aan de door de Commissie voorgestelde definitie van cabotage, een analyse van de Commissie voor eind 2012 naar de marktsituatie op grond waarvan bepaald kan
---

DIZ/2008/248

worden of een verruiming van de cabotageregeling mogelijk is, verlengen van de transportvergunning tot 10 jaar en een stapsgewijze invoering van het register. Een groot aantal lidstaten gaf aan zich op hoofdlijnen te kunnen vinden in dit compromispakket, inclusief de voorgestelde inzet op het gebied van cabotage. Een aantal lidstaten wil minder ver gaan met cabotage.

Ik heb aangegeven dat op veel punten een goed compromis is bereikt, maar dat ik nog steeds moeite heb met de voorgestelde definitie van cabotage. Cabotage is niet iets om bang van te zijn: we hebben er nu ruim vijftien jaar ervaring mee in Europa. Cabotage leidt niet tot extra wegvervoer, maar zorgt voor meer efficiëntie. Bovenal is het van belang om zo spoedig mogelijk een eind te maken aan de sterk uiteenlopende nationale regelingen op dit vlak. Ik heb in dit kader een pleidooi gehouden voor de mogelijkheid van retourcabotage, om "leeg terug rijden" zo veel mogelijk te voorkomen. Een aantal lidstaten ondersteunde dit pleidooi.
Het Voorzitterschap constateerde naar aanleiding van het debat dat er op een aantal punten een oplossing is gevonden maar dat het punt van cabotage duidelijk een probleem is waaraan verder moet worden gewerkt.

De voorstellen zullen verder worden besproken in de Raadwerkgroep en opnieuw geagendeerd staan op de Transportraad van juni 2008.

Raadsconclusies over de mededeling van de Commissie "Naar een spoorwegnet met voorrang voor goederenverkeer"
De Raadsconclusies werden ongewijzigd en zonder discussie aangenomen. Commissaris Barrot verwelkomde de Raadsconclusies. Hij kondigde aan nog deze zomer met een aantal concrete voorstellen te komen.

Voorstel betreffende de voortzetting van de uitvoering van de Europese programma's voor radionavigatie per satelliet (EGNOS en Galileo) (algemene oriëntatie) Op dit voorstel werd een algemene oriëntatie bereikt, met het oog op een akkoord in eerste lezing. Eerder was al gebleken dat het Europees Parlement kon instemmen met de compromistekst. Met het Europees Parlement is een compromis bereikt over medezeggenschap over het meerjarige werkprogramma en de interoperabiliteit van de programma´s. Daarnaast zal het Europees Parlement periodiek worden geïnformeerd in het Galileo Interinstitutional Panel (GIP).

Een enkele lidstaat maakte een opmerking over de nogal stringente eis van 40% aanbesteding door bedrijven die niet behoren tot de bieders op de zes hoofdopdrachten. Naar aanleiding hiervan heeft de Commissie in een verklaring bevestigd dat men op dit punt zal rapporteren aan het comité en passende maatregelen zal voorstellen in het geval sprake zou zijn fricties bij de implementatie.

Ik kon instemmen met de compromistekst. De verdere uitvoering van het project kan nu snel ter hand worden genomen. Daarbij heb ik wel onderstreept dat een goed risicomanagement en kostenbeheersing van groot belang is. Het project moet immers voor maximaal 3,4 miljard gerealiseerd worden. En we moeten nu ook vooruitkijken naar de
---

DIZ/2008/248

exploitatiefase. Het succes van Galileo zal afhangen van de mate waarin het daadwerkelijk gebruikt zal gaan worden. Daarom dient het ontwikkelen van toepassingen van Galileo voortvarend ter hand te worden genomen, waarbij de EU een belangrijke stimulerende rol kan spelen.

Voorstel voor een richtlijn inzake luchthaventarieven (politiek akkoord) Over dit voorstel werd een politiek akkoord bereikt. Met het voorstel wordt een reguleringskader geschapen voor het vaststellen van luchthaventarieven, dat wil zeggen de tarieven die de exploitant in rekening brengt aan de luchtvaartmaatschappijen voor het gebruik van de luchthaven. De richtlijn vormt een minimum pakket, lidstaten mogen verdergaande regulering toepassen.

In Nederland zal de richtlijn slechts toepasbaar zijn op Schiphol. Vanwege de reeds bestaande regulering voor Schiphol zijn de additionele administratieve- en reguleringslasten van de huidige compromistekst nihil.

Voorstel voor een verordening inzake een gedragscode voor geautomatiseerde boekingssystemen (algemene oriëntatie)
Over dit voorstel is zonder discussie een algemene oriëntatie bereikt. Het voorstel heeft tot doel de bestaande verordening inzake een gedragscode voor geautomatiseerde boekingssystemen voor de luchtvaart te vereenvoudigen en te moderniseren.

Raadsconclusies over de mededeling van de Commissie betreffende "Een agenda voor een duurzame toekomst van de algemene en zakenluchtvaart" De Raadsconclusies werden ongewijzigd aangenomen. Alleen Nederland heeft onder dit agendapunt geïntervenieerd. Ik heb aangegeven groot voorstander te zijn van een duurzame en veilige ontwikkeling van de algemene en zakenluchtvaart. Ik heb daarbij benadrukt dat bij eventuele nadere voorstellen wel nadrukkelijk het subsidiariteitsprincipe in acht dient te worden genomen. Er moet zeker geen nieuwe Europese regelgeving komen als er meer praktische en gerichte alternatieven voor handen zijn.

Voorstel voor een richtlijn betreffende de naleving van vlaggenstaatverplichtingen (debat)
Een overgrote meerderheid van de lidstaten (waaronder Nederland) heeft in het debat aangegeven dat maritieme veiligheid van het grootste belang is en dat daarom de eerste vijf voorstellen uit het derde pakket maritieme veiligheid al eerder ondersteund waren. De lidstaten drongen aan op spoedige onderhandelingen met het Europees Parlement om de vaststelling en invoering van deze voorstellen niet verder te vertragen. Tegelijkertijd werd door de meerderheid van lidstaten aangegeven dat de zeescheepvaart een mondiaal opererende sector is, die sterk onderling concurreert en daarom waar mogelijk om mondiale regels vraagt. Slechte schepen bevinden zich vooral in registers buiten de EU, de richtlijn zal dat probleem niet kunnen oplossen. Bovendien is gebleken dat kwaliteitsverbetering ook zonder EU-regelgeving mogelijk is. De meeste lidstaten zijn bereid om er in de IMO gezamenlijk naar te streven de, nu nog vrijwillige, Vlaggenstaataudit en Vlaggenstaatcode om te zetten in mondiaal verplichte instrumenten. Ik heb hierbij aangegeven dat dit desnoods zou kunnen worden neergelegd in een
---

DIZ/2008/248

Raadsverklaring. Daarnaast werd door lidstaten geopperd om het niveau van die lidstaten die nu nog ondermaats presteren, op peil te brengen door middel van technische assistentie van de Commissie of EMSA of door het uitwisselen van best practices. Slechts een beperkt aantal lidstaten kon de richtlijn ondersteunen of instemmen met een aangepaste richtlijn.
Het Voorzitterschap concludeerde naar aanleiding van het debat dat voor het voorstel geen gekwalificeerde meerderheid te vinden is en dat er te weinig politieke steun bestaat om de discussie voort te zetten. Het voorstel is niet van tafel maar zal niet meer onder Sloveens Voorzitterschap worden besproken. Mogelijk zal dit voorstel onder het Franse Voorzitterschap opnieuw worden opgepakt.

Voorstel voor een richtlijn inzake de wettelijke aansprakelijkheid en financiële zekerheid van scheepseigenaren (debat)
Net als bij het vorige agendapunt was ook hier een overgrote meerderheid van de lidstaten (waaronder Nederland) geen voorstander van het voorstel, waarbij een voorkeur voor regeling op mondiaal niveau werd uitgesproken. De meeste lidstaten riepen op tot snelle ratificatie van de relevante internationale aansprakelijkheidsverdragen. Daarnaast vreesden lidstaten voor de extra bureaucratische lasten die het voorstel met zich mee zou brengen. Evenals bij het vorige agendapunt kon slechts een beperkt aantal lidstaten de richtlijn ondersteunen of instemmen met een aangepaste richtlijn. Het Voorzitterschap concludeerde naar aanleiding van het debat dat het voorstel niet op steun van een gekwalificeerde meerderheid kan rekenen, maar dat lidstaten in hun interventies wel hebben aangegeven alles in het werk te stellen om de doelstelling van het voorstel te verwezenlijken (i.e. ratificeren van relevante internationale verdragen op gebied aansprakelijkheid). Het voorstel is niet van tafel maar zal niet meer onder Sloveens voorzitterschap worden besproken. Mogelijk zal dit voorstel onder het Franse Voorzitterschap opnieuw worden opgepakt.

Diversen
Tijdens de Raad zijn drie diversenpunten aan de orde gesteld.

Resultaten besprekingen Milieuraad met betrekking tot vervoersvraagstukken, met name het wetgevingspakket klimaat/energie, Co2-emissies lichte voertuigen, Euro VI en emissies van de zeescheepvaart
Ik heb dit agendapunt aangegrepen om nogmaals onder de aandacht te brengen dat de door Commissie voorgestelde norm van 120 g/km CO2 uitstoot voor lichte voertuigen in 2012 een tussenstap zou moeten zijn naar een meer ambitieuzer doel van 80 g/km in 2020.

Scannen van containers
De Commissie gaf informatie over de recente Amerikaanse wetgeving die vereist dat binnen een aantal jaren alle containers die vanuit niet-Amerikaanse havens naar de VS worden verscheept in die havens moeten worden gescand. De formele discussie met de VS over dit onderwerp zal pas hervat worden nadat een nieuwe regering in de VS is aangetreden.


---

DIZ/2008/248

Informele Transportraad op 5/6 mei 2008 in Brdo (Slovenië) Het Sloveens Voorzitterschap kondigde aan dat de informele Transportraad van 5/6 mei aanstaande in het teken zal staan van een duurzaam vervoerssysteem voor de toekomst. Daarin wordt 's ochtends een debat voorzien over de Trans-Europese vervoersnetwerken. De middag zal besteed worden aan een debat over "vergroening" van de vervoerssector.


---