Gemeente Amsterdam



Persbericht

Datum 8 april 2008

Kenmerk 048

Wisselend veiligheidsbeeld 2007

Het aantal opgenomen aangiften in de regio Amsterdam-Amstelland is in 2007 wederom afgenomen, met 1,8%, maar de neergaande lijn die jaarlijks te zien was in de regionale en Amsterdamse Veiligheidsindex stagneert. Dit blijkt uit de Regionale Veiligheidsrapportage Amsterdam-Amstelland 2007 die vandaag is gepubliceerd.

In de Veiligheidsrapportage staan de belangrijkste veiligheidscijfers voor de regio Amsterdam-Amstelland (Amsterdam, Amstelveen, Aalsmeer, Diemen, Ouder-Amstel en Uithoorn). De Veiligheidsrapportage 2007 laat een wisselend beeld zien met een aantal positieve, maar ook negatieve ontwikkelingen. Vooral de toename en verharding van criminaliteit waarbij jongeren betrokken zijn, baart zorgen. De Amsterdamse Driehoek (burgemeester, korpschef en hoofdofficier van justitie) wil doorgaan met de bestaande veiligheidsaanpak in de hoofdstad, maar komt ook met een aantal nieuwe voorstellen. Daarnaast is het nodig om ook het jeugdbeleid en de zorg nauwer te laten aansluiten op het veiligheidsbeleid.

Het aantal Harde Kern Jongeren in Amsterdam-Amstelland is in 2007 gedaald van 859 naar 746. Ook het aantal problematische jeugdgroepen en het aantal actieve (verslaafde) veelplegers is afgenomen. Het aantal aangiften van straatroof en diefstal vanuit de auto is gedaald met respectievelijk 18% en 19%. Wel stijgt het aantal geregistreerde criminele groepen van 9 in 2006 naar 11 in 2007, worden de daders van criminaliteit steeds jonger en verhardt de criminaliteit. Het uitgaansgeweld neemt vooral op het Leidseplein toe.

De Veiligheidsrapportage beschrijft de objectieve en subjectieve veiligheid in de regio Amsterdam-Amstelland. Met dit unieke meetsysteem wordt sinds een paar jaar de veiligheidssituatie nauwlettend gevolgd. De objectieve index voor de stad werd in 2003 op 100 gesteld en liet sindsdien een verbetering zien met een daling tot 87 in 2006. Voor 2007 is die weer licht gestegen tot 90. Dit geldt ook voor de subjectieve index (van 76 naar 78). De objectieve veiligheidscijfers zijn gebaseerd op het aantal aangiften, meldingen en incidenten bij de politie van criminaliteit en overlast. Voor de subjectieve veiligheidscijfers worden per jaar ruim tienduizend respondenten geënquêteerd.

Jonge daders
Hoewel het aantal Harde Kern Jongeren en het aantal problematische jeugdgroepen in de regio afneemt, blijkt dat er binnen deze groepen sprake is van een verharding en steeds jongere daders. Zo heeft de politie de afgelopen weken in Amsterdam dertig leden van een criminele jeugdgroep aangehouden die voornamelijk opereerde in het stadsdeel Oud-Zuid. De politie verdenkt de groep in wisselende samenstelling betrokken te zijn bij onder andere georganiseerde drugshandel, overvallen, diefstallen uit auto's en zakkenrollerij. Daarnaast veroorzaakte deze groep veel overlast. Het aantal jongeren in de leeftijd van 12-17 jaar dat strafbare feiten pleegt stijgt in de regio en ook in Amsterdam. Uit een nadere analyse op de cijfers blijkt dat ruim 9% van de jongeren tussen 12-17 jaar in West bekend is bij de politie. Het aantal aangiften van straatroof is in 2007 ten opzichte van 2006 aanzienlijk afgenomen, met 18,1%. Binnen de door de politie geregistreerde incidenten van straatroof is in 46% van de gevallen sprake van een 12-17-jarige .

8 april 2008 Gemeente Amsterdam
Kenmerk 048 Bestuursdienst
Pagina 2 van 3

verdachte. Het aantal meldingen van jeugdoverlast is gestegen van 6109 in 2006 naar 7014 in 2007. Vermoedelijk heeft dit te maken met het feit dat Amsterdam extra inzet op het bestrijden van overlast waardoor bij burgers de bereidheid stijgt om overlast te melden.

Maatregelen
Op basis van deze ontwikkelingen houden de Driehoek en het college van B&W vast aan de prioriteiten uit het Veiligheidsplan Amsterdam 2007-2010. De doelgroepen jeugd en (verslaafde) veelplegers, maar ook de aanpak van overlast en de vastgestelde aandachtsgebieden blijven prioriteit. De politie zet voor de hele regio meer recherchecapaciteit en (helikopter)toezicht in om het stijgende aantal overvallen tegen te gaan.

Als men zich schuldig maakt aan normovertredend gedrag, zoals geweld en overlast, is het belangrijk dat daar snelle en duidelijke strafrechtelijke en zorgreacties op volgen. Om de gewelds- en overlastproblemen van groepen jongeren het hoofd te bieden, gaat het OM bekijken hoe de doorlooptijden in de jeugdstrafrechtketen versneld kunnen worden. Ook worden de trajecten, gericht op recidivebeperking bij de jeugd, opnieuw bekeken. Onlangs publiceerde de gemeente de uitkomsten van een onderzoek naar recidive.

De combinatie van straf en zorg blijft een belangrijk onderdeel van het huidige beleid bij de aanpak van zowel minderjarige als volwassen veelplegers. Zo moeten verwijderingsbevelen gepaard gaan met het aanbieden van een zorgtraject, vraagt cameratoezicht om een adequate follow-up door politie en OM en is de inzet van straatcoaches alleen effectief in samenhang met een goedwerkende aanpak van multiprobleemgezinnen. Hoewel de aanpak van drugsoverlast lijkt aan te slaan, neemt het aantal meldingen van overlast door verslaafden niet af. Dit heeft zeer waarschijnlijk te maken met de verdunning en verspreiding van de problematiek, waardoor sommige gebieden ontlast worden, maar bijvoorbeeld de Weesperbuurt meer overlast heeft ervaren.

Er is al onderzoek gedaan naar de stijging van uitgaansgeweld op het Leidseplein. Naar aanleiding van dit onderzoek liggen er aanbevelingen, waaronder de inzet van cameratoezicht, waarover binnenkort wordt besloten. Bovendien zet de politie nu al meer personeel in in dit gebied en geeft het OM hoge prioriteit aan de vervolging van verdachten van geweldsdelicten.

Samenwerking met kabinet
Amsterdam trekt samen op met het kabinet ter versterking van het veiligheidsbeleid. Onlangs is het kabinet akkoord gegaan met het geven van doorzettingsmacht aan de burgemeester bij overlastgevende multiprobleemgezinnen. Amsterdam zal de komende jaren fors inzetten op de basisvoorzieningen in het sociale domein. Het handhaven van de leerplicht, het tegengaan van vroegtijdig schoolverlaten en het begeleiden naar stage en werk maken daar onderdeel van uit. Met nieuwe initiatieven zoals de 8 tot 8 voorziening probeert Amsterdam te voorkomen dat meer jongeren afglijden naar criminaliteit. Ook zal extra geïnvesteerd moeten worden in de aanpak van psychiatrische problematiek onder jongeren. Een stevige samenwerking met de preventie- en zorgketen is nodig om voor de langere termijn betere resultaten te boeken.

Rapportage
Om de resultaten van het beleid goed te kunnen volgen, hebben de burgemeesters van de zes gemeenten samen met politie en OM hun gegevens bijeengebracht en gebundeld in de Regionale Veiligheidsrapportage, waarvan de Veiligheidsindex onderdeel is. De Veiligheidsrapportage meet in hoeverre de beleidsdoelstellingen van de afzonderlijke gemeenten en dus ook van het Veiligheidsplan Amsterdam worden gerealiseerd.

De Veiligheidsindex geeft inzicht in de veiligheid tot het niveau van de buurt of combinatie van buurten. De index biedt de mogelijkheid om op buurtniveau de belangrijkste indicatoren van zowel de objectieve als de subjectieve veiligheid te onderscheiden. Dat betekent dat zowel op stedelijk als op stadsdeelniveau het beleid kan worden aangepast en verdere maatregelen kunnen worden genomen.


---

8 april 2008 Gemeente Amsterdam
Kenmerk 048 Bestuursdienst
Pagina 3 van 3

De cijfers uit de Veiligheidsrapportage zijn de basis voor het veiligheidsbeleid. In het Veiligheidsplan Amsterdam 2007-2010 heeft de Driehoek de doelstellingen voor Amsterdam vastgesteld.

De Regionale Veiligheidsrapportage, de Veiligheidsindex en het Actieplan 2008 dat voorkomt uit het Veiligheidsplan Amsterdam 2007-2010 zijn terug te vinden op www.eenveiligamsterdam.nl.

Pb-048