Gemeente Ede

nummer 068 / Ede, 8 april 2008

Klanten tevreden over Werk, Inkomen en Zorg

Duidelijk en streng. Dat is het oordeel van de klanten van de afdeling Werk, Inkomen en Zorg (WIZ) over de dienstverlening van de afdeling. De klanten geven WIZ een gemiddeld rapportcijfer van 6,7.

De gemeente Ede heeft een onderzoek uit laten voeren naar de tevredenheid van haar klanten over de afdeling WIZ. Het ging daarbij vooral om de aanvraagprocedure van een uitkering levensonderhoud, de uitvoering van het re-integratiebeleid en de handhaving en de aanvraagprocedure voor bijzondere bijstand.

Streng vonden de klanten WIZ vooral waar het gaat om de eis om aan het werk te gaan. Over het algemeen geldt dat cliënten goed op de hoogte zijn van de plichten waaraan zij moeten voldoen voor hun uitkering, zoals het tijdig leveren van informatie. Cliënten hebben ook begrip voor de eisen die WIZ stelt, en de sancties die volgen op het niet-voldoen aan de eisen. Minder begrip hebben ze voor de huisbezoeken en de verplichting maandelijks een inkomstenformulier in te vullen.

Uit het onderzoek komt een aantal verbeterpunten naar voren. Cliënten willen graag een langer telefonisch spreekuur en zij hebben er moeite mee als zij vaak wisselen van consulent. Een deel van de cliënten vindt de formulieren moeilijk en de bekendheid van regelingen zoals de bijzondere bijstand is laag. Verder is het cliënten niet altijd duidelijk aan welke voorwaarden zij moeten voldoen om in aanmerking te komen voor bijzondere bijstand.

De gemeente heeft het initiatief genomen om een aantal verbeterpunten te realiseren:

* Vanaf januari 2008 is het WIZ telefonisch beter bereikbaar. Klanten bellen in eerste instantie met een Telefonisch Contact Centrum. Dit centrum moet niet alleen de bereikbaarheid van WIZ maar van de gehele gemeente gaan verbeteren;
* De gemeente gaat het wisselen van consulent zoveel als mogelijk voorkòmen en nog duidelijkere afspraken maken over re-integratie;
* Klanten hoeven tegenwoordig nog maar één keer hun gegevens te verstrekken aan de gemeente, het CWI of het UWV. Dit is geregeld in het kader van de nieuwe Wet eenmalige gegevensuitvraag . Dit zal de formulieren van cliënten vereenvoudigen;
* Alle minimaregelingen zijn sinds 2008 opengesteld voor mensen met een inkomen tot 120% van het sociaal minimum. Als een cliënt bekend is bij WIZ, is ook duidelijk dat hij/zij qua inkomens- en vermogenssituatie voor meerdere regelingen in aanmerking kan komen. De gemeente stuurt dan een brief om ze op de hoogte te brengen van de diverse regelingen.

---