Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit

uw brief van uw kenmerk ons kenmerk datum
onderwerp bijlagen
D i rectie Landbouw
Geachte Voorzitter,
Hierbij doe ik u de door mij toegezegde brief toekomen inzake de stand van zaken van de door de sector ontwikkelde kwaliteitssystemen en de klepcontroles. Achtergrond
De sector heeft tot 1 april 2008 een overgangsperiode gekend om onder het regime van stalkeuring te kunnen blijven vallen. In deze periode heb ik de sector de gelegenheid gegeven om kwaliteitsplannen voor het toezicht op diertransporten te ontwikkelen en aan mij ter beoordeling voor te leggen. Bedrijven die per 1 april deelnemen aan een door mij goedgekeurd systeem en een positieve onafhankelijke audit hebben ontvangen komen in aanmerking voor het regime van de stalkeuringen. Voor de andere bedrijven geldt de klepkeuring.
Zowel stalkeuring als klepkeuring zijn veterinaire keuringen die voorafgaand aan internationale diertransporten plaatsvinden. Bij een stalkeuring beoordeelt de dierenarts de dieren op stal en controleert hij de vrachtwagen en benodigde documenten. Ten opzichte van de klepkeuring wordt de stalkeuring aangemerkt als verlicht regime. Klepkeuring is de werkwijze waarbij de dierenarts de dieren tijdens het inladen keurt en wacht totdat het laatste dier is geladen en de klep van de vrachtwagen dichtgaat. De vrachtwagen en de benodigde documenten moeten voorafgaand aan het laden door de dierenarts akkoord bevonden worden. Deze werkwijze kost gemiddeld een half uur meer aan tijd ten opzichte van stalkeuring. De kosten van de keuring1 komen voor rekening van de exporteur/- vervoerder.
De exportverzamelplaatsen (EVP's) en de gezamenlijke brancheorganisaties voor veevervoerders en veehandelaren hebben ieder hun eigen kwaliteitssysteem ter beoordeling aan LNV voorgelegd. De kwaliteitssystemen zijn beoordeeld op de randvoorwaarden: zelfstandig kunnen functioneren, onafhankelijk toezicht op de naleving en een effectief sanctieregime.

1 kwartiertarief van ¤ 33,12, genoemd in artikel 9 van de Regeling retributies veterinaire en hygiënische aangelegenheden.
Ministerie van Landbouw,
Natuur en Voedselkwaliteit
Directie Landbouw
Bezuidenhoutseweg 73
Postadres: Postbus 20401
2500 EK 's-Gravenhage
Telefoon: 070 - 3786868
Fax: 070 - 3786100
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal

Postbus 20018
2500 EA 's-GRAVENHAGE

2 april 2008 08-LNV-B-41 DL. 2008/860 8 april 2008 Stand van zaken kwaliteitsystemen
diertransport
Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad
8 april 2008 DL. 2008/860 2
Beoordeling
Naar aanleiding van de beoordeling van de kwaliteitssystemen heb ik geconstateerd dat:
- het kwaliteitssysteem van de gezamenlijke brancheorganisaties voor vervoerders en veehandelaren (Kwaliteitsregeling Dierwaardig Vervoer 2008) voldoet aan de randvoorwaarden;

- het kwaliteitssysteem van de EVP's (NBW-Q van de Nederlandse Bond van Waaghouders) niet voldoet aan de randvoorwaarden. Er is nog niet voldoende inzicht in de organisatie van het systeem en het controle- en sanctieregime is nog niet voldoende uitgewerkt. De Stichting NBW-Q zal spoedig een aangepaste versie indienen.
Huidige situatie
Een bedrijf komt pas in aanmerking voor het verlichte keuringsregime, als aangetoond is dat dit ook aan de voorwaarden uit het kwaliteitssysteem voldoet. Om deze reden is het noodzakelijk dat een onafhankelijke controlerende instantie een entree-audit uitvoert. Nadat het bedrijf deze met goed gevolg heeft doorlopen, wordt het door de controlerende instantie gecertificeerd en kan het bedrijf in aanmerking komen voor stalkeuring. Van de tot nu toe 23 bedrijven waarbij de onafhankelijke controlerende instantie (Vianorm) een audit heeft uitgevoerd, hebben er 5 de entree-audit met goed gevolg doorlopen. Deze 5 bedrijven komen nu in aanmerking voor stalkeuring. De overige
18 bedrijven moeten eerst de geconstateerde tekortkomingen oplossen en vallen tot die tijd onder het verzwaard regime van klepkeuring.
Op het moment geldt dus klepkeuring voor alle exportverzamelplaatsen en nagenoeg alle transportbedrijven en veehandelaren.
Het kwaliteitssysteem "Kwaliteitsregeling Dierwaardig Vervoer 2008" zal ik, zoals ik heb toegezegd aan uw Kamer, aanbieden aan de Europese Commissie. Capaciteit VWA
Het systeem van stalkeuringen maakte het voor zowel de exporteurs als de VWA mogelijk om de exportaanvragen verspreid over de dag af te handelen. Na de veterinaire keuring en documentencontroles kan de export na maximaal 24 uur aanvangen. Dit in tegenstelling tot klepkeuring waarbij de keuring op het moment van inladen geschiedt. De huidige situatie, waarbij nagenoeg alle exporten 'aan de klep' gekeurd worden, betekent daarom een grote druk op de dierenartsencapaciteit in de ochtenduren, het piekmoment van exporten.
Voor een efficiëntere inzet van de beschikbare dierenartsen zet de VWA bij klepkeuringen hiervoor een senior controleur in. Deze voert tijdens het laden controles uit op de documenten, vergunningen, erkenningen en de vrachtwagen. Een belangrijke taak van de senior controleur is om te beoordelen of de geplande reis voldoet aan de vereisten in de Transportverordening. Er wordt ter plaatse middels de routeplanner "Routenet" geverifieerd of de reis binnen de opgegeven reistijden plaats kan vinden. Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad
8 april 2008 DL. 2008/860 3
De regionale VWA-directies rapporteren dagelijks over de gang van zaken en eventuele knelpunten. Hoewel het nog niet duidelijk is of de extra belasting van de afgelopen dagen representatief is voor de komende tijd, is na een paar dagen nog geen sprake van werkzaamheden die niet uitgevoerd kunnen worden vanwege de verhoogde inzet van de klepkeuringen. Exportverzamelplaatsen
Het NBW-Q systeem voldoet nog niet aan de gestelde voorwaarden maar heeft voldoende potentie om binnen afzienbare tijd wel goedgekeurd te kunnen worden. Daarna kunnen ook hier de entree-audits worden uitgevoerd.
Tot dat moment vindt elke exportkeuring vanaf een EVP middels klepkeuring plaats. Hierbij wordt geen uitzondering gemaakt voor transporteurs die SDV-gecertificeerd zijn en vanaf een exportverzamelplaats willen gaan exporteren. Het al of niet toekennen van een verlicht keuringsregime is op de exportverzamelplaats namelijk afhankelijk van de kwaliteitsborging van de exploitant van de verzamelplaats en niet van de transporteur. Conclusie
De overgangsperiode is voorbij en er kan geconcludeerd worden dat de kwaliteitssystemen zich nog in een pril stadium bevinden. Dit betekent voorlopig overwegend klepkeuring en daarmee extra inzet voor de VWA en een toegenomen belasting voor het bedrijfsleven. Of en hoe snel dit opgelost wordt is afhankelijk van de inzet van de sector. Vanuit mijn ministerie zal dit proces zo goed mogelijk gefaciliteerd worden. Het is op de lange termijn voor zowel de overheid als voor de gehele sector van belang dat er uiteindelijk een ketenbreed gedragen kwaliteitssysteem ontwikkeld wordt waarbij de verschillende schakels in de keten naadloos op elkaar aansluiten en waarin ook zaken met betrekking tot hygiëne en dierziektepreventie opgenomen zijn. DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUUR EN
VOEDSELKWALITEIT,
G. Verburg