EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

PERSBERICHT

8 april 2008

'GESLOTEN RETOURKETEN DÉ SUCCESFACTOR VOOR CRADLE TO CRADLE'

TNO en Capgemini hebben samen op initiatief van EVO en met ondersteuning van het Project Duurzame Logistiek (Connekt) bij een aantal Nederlandse bedrijven onderzocht wat het duurzame "Cradle to Cradle"-concept betekent voor de logistieke processen en waar uitdagingen liggen voor het bedrijfsleven. De resultaten van het onderzoek zijn gepresenteerd op het EVO-Jaarcongres van 8 april 2008.

In het "Cradle to Cradle"-concept worden producten ontworpen en gemaakt van verantwoorde en waar mogelijk volledig afbreekbare materialen, die steeds weer kunnen worden teruggegeven aan technische of biologische kringlopen, kortom afval=voedsel. Hergebruik van materialen in productieprocessen en logistieke ketens is niet alleen goed voor het milieu, maar heeft ook financiële voordelen. Hierdoor wordt het voor bedrijven steeds aantrekkelijker om serieus werk te maken van gesloten retourketens en duurzame concepten als "Cradle to Cradle". Aanvullende voordelen zijn te realiseren als bedrijven hun focus verleggen van product- naar servicegeoriënteerde organisatie, zodat de benodigde schaalvoordelen beter benut kunnen worden.

De afgelopen decennia is vooral geïnvesteerd in het optimaliseren van de voorwaartse logistieke keten. Met de bewustwording over de milieu-impact van sommige productieprocessen en logistieke ketens en de snelle stijging van grondstofprijzen, neemt de belangstelling voor het volledig hergebruiken van materialen toe. Hoe meer materialen hergebruikt kunnen worden, hoe hoger het financieel rendement voor de ondernemer. Dit vraagt om een herontwerp van het gehele logistieke proces, waarbij de retourstromen definitief uit de schaduw komen van de voorwaartse stromen.

Directeur Machiel van der Kuijl (EVO): "Dit onderzoek maakt heel goed duidelijk hoe ondernemers hun logistiek het beste kunnen inrichten, wanneer zij het Cradle to Cradle-principe in de praktijk willen toepassen. EVO zal haar leden adviseren hoe zij de resultaten van dit onderzoek het beste kunnen inpassen in hun bedrijfsvoering."

"Het concept waar afval voedsel wordt, en zo een positieve omslag creëert in ons consumptiegedrag, vraagt om innovatiekracht van het bedrijfsleven" zeggen onderzoekers Bram van Schijndel van Capgemini en Frank van Lange van TNO. "De filosofie van geen afval klinkt mooi en logisch, maar de invulling binnen de logistieke keten is des te uitdagender. Jaren en jaren zijn we bezig met de optimalisatie van met name de voorwaartse keten. De teruggaande keten blijft echter sterk achter door onvoldoende besef van het belang binnen de totale economische keten. Bij het concept van "Cradle to Cradle" wordt de business case juist sterk afhankelijk van de prestatie van de retourketen. Het bedrijfsleven zal deze goederenstroom moeten herontwerpen om de toegevoegde waarde van het concept optimaal te kunnen benutten."

Het uitgebreide onderzoeksrapport kan worden gedownload via www.logisticrevolution.nl

Over EVO
EVO is de belangenbehartiger van 30.000 bedrijven in alle branches die goederen te vervoeren hebben. Dat doen zij met eigen voertuigen of besteden ze uit aan een transportonderneming. Bij elkaar genereren de EVO-leden, die werk bieden aan 1,3 miljoen mensen, 70 procent van alle lading van, naar en binnen Nederland. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met EVO, telefoon: (079) 346 73 73. Alle persberichten van EVO zijn terug te vinden op de website, http://www.evo.nl

Over TNO
TNO is een leidend, onafhankelijk kennisbedrijf dat vanuit haar expertise en onderzoek een belangrijke bijdrage levert aan de concurrentiekracht van bedrijven en organisaties, aan de economie en aan de kwaliteit van de samenleving als geheel. Door haar veelzijdigheid en capaciteit tot integratie van deze kennis neemt TNO een unieke positie in. Bij TNO werken ruim 4300 professionals. TNO werkt vanuit 5 kerngebieden: TNO Kwaliteit van Leven, TNO Defensie en Veiligheid, TNO Industrie en Techniek TNO Bouw en Ondergrond en TNO Informatie- en Communicatietechnologie.

Over Capgemini
Capgemini levert aantoonbaar toegevoegde waarde aan de prestaties en veranderingsprocessen van zijn klanten in een groot aantal branches. Dit gebeurt met een compleet en innovatief aanbod van consulting-, technology- en outsourcingdiensten, die vrijheid creëren in het ondernemerschap van de klanten. Daarbij werkt Capgemini op een onderscheidende manier - the Collaborative Business Experience - samen met zijn klanten aan het behalen van snellere en betere resultaten. Bovendien wordt gebruikgemaakt van het eigen wereldwijde leveringsmodel Rightshore®, met als doel de juiste resources op de juiste locatie tegen concurrerende prijzen te kunnen leveren. Capgemini heeft vestigingen in 36 landen en heeft wereldwijd meer dan 83.000 medewerkers in dienst. De organisatie realiseerde in 2007 een omzet van 8,7 miljard euro. Meer informatie is beschikbaar op www.nl.capgemini.com. U kunt tevens contact opnemen met Capgemini, Madelon Kaspers, telefoon: +31 (0) 30 689 2453/ +31 (0) 6 100 358 34 of e-mail: persvoorlichting.nl@capgemini.com