Gemeente Woerden

Woerden wil meer werk maken van promotie

08 apr 2008

persbericht
Burgemeester aan de wandel met inwoners Woerden Woerden wil zichzelf wat nadrukkelijker op de kaart zetten. Het college van burgemeester en wethouders buigt zich daarom eerst met behulp van allerlei verschillende vertegenwoordigers uit de Woerdense gemeenschap over het imago en de identiteit van Woerden.

De eerste stap op weg naar een goed promotiebeleid is draagvlak te vinden voor de juiste positionering van Woerden. Daarom gaat de gemeente onder leiding van de burgemeester op zoek naar de kernwaarden van Woerden.

Burgemeester Hans Schmidt gaat steeds met groepjes betrokken inwoners wandelen of fietsen om geïnspireerd door de omgeving van de stad en de dorpen te praten over de belangrijkste pluspunten van Woerden. Hij nodig daarvoor mensen uit die hij op de een of andere manier al eens heeft zien of horen optreden over hun verbondenheid met Woerden.

Naast vertegenwoordigers van organisaties, instellingen of platforms, zijn dat bijvoorbeeld ook enkele burgers die vorig jaar enthousiast hebben gereageerd op de enquête "Trots op Woerden'.

In de maand mei staan er ongeveer 10 wandelingen of fietstochten op het programma. De tocht wordt aangepast aan de wensen van de deelnemers; improvisatie is dus troef. Maar tussen het wandelen en fietsen in wordt iedereen wel uitgedaagd om met elkaar de belangrijkste kenmerken van Woerden vast te stellen.

Imago-onderzoek en identiteitsworkshop
Parallel aan de wandelingen van de burgemeester voert het Woerdense bureau voor marketing en communicatie WWAV een imago-onderzoek uit. De resultaten komen op tafel in een identiteitsworkshop met betrokken Woerdenaren op zaterdag 7 juni.

Met de resultaten gaat het college samen met de fractievoorzitters aan de slag in een positioneringsworkshop onder leiding van WWAV. Op die manier ligt er nog voor de zomer een concept-positioneringsadvies op tafel. Na de zomer volgt de vertaling in een concreet advies voor de positionering en profilering van Woerden. Nog weer later volgt dan de verdere invulling voor verdere promotieplannen. Dat gebeurt vooral in samenwerking met partners zoals de Stichting Woerden Pormotie, de bibliotheek, Kamerik op de Kaart, de VVV etc.

"Een positieve beleving bij het horen of gebruiken van de naam Woerden is belangrijk", aldus burgemeester Hans Schmidt. Hij was zelf indertijd blij verrast door de charme van de stad en van het Groene Hart. "Het is helemaal niet zo gek dat anderen ons benijden dat we hier zoveel rust en ruimte én steedse voorzieningen hebben, midden in de Randstad. Woerden is altijd een regiocentrum geweest, dat mag het wat ons betreft wel wat meer worden, ook in toeristisch opzicht.

We hebben een rijke historie en die kun je hier goed herkennen. Misschien moeten we er iets actiever over vertellen. Dat is in ieder geval het advies dat we eerder al van "Kamerik op de Kaart " kregen.

We hebben veel moois in huis, zowel in de historische binnenstad als in het mooie Groene Hart. Hoeveel interessanter is het niet, als je iets weet van stad en land. Limes en copes, linies en kaashandel, dat zijn wel begrippen die Woerdenaren en bezoekers logischerwijs tegen moeten komen.

Maar eerst gaan we een goed plan maken om elkaar daarbij te versterken", aldus burgemeester Schmidt.

Gemeente Woerden | Blekerijlaan 14 | Postbus 45 | 3440 AA Woerden | tel. (0348) 428 911 | stadhuis@woerden.nl |
Proclaimer|Colofon|Vraag en antwoord