Ingezonden persbericht


Aantal huishoudens met internet, telefonie en televisie bij één aanbieder in twee jaar verdrievoudigd Consumenten met drie-in-één pakketten het meest tevreden over abonnement

Amsterdam, 8 april 2008 - Het aantal huishoudens in Nederland dat internet, telefonie en televisie bij één aanbieder afneemt, verdrievoudigde tussen 2005 en 2008 naar 24 procent. Het aantal consumenten dat slechts één dienst per aanbieder afneemt, daalde in dezelfde periode van bijna 60 naar 34 procent. Mensen met een drie-in-één pakket zijn het meest tevreden over hun abonnement. Dit blijkt uit onderzoek dat TNS NIPO namens kabelbedrijf UPC uitvoerde.

In 2005 nam nog maar zeven procent van de huishoudens internet, telefonie en televisie af bij één provider. Anno 2008 is dat percentage gegroeid naar 24%. Ook twee-in-één pakketten mogen zich verheugen in groeiende populariteit: in 2007 nam 42% van de huishoudens twee van bovenstaande diensten af bij één aanbieder. In 2005 was dat nog 35%.

Mensen met een drie-in-één pakket zijn het meest tevreden over hun abonnementen voor internet, telefonie en televisie. Hun keuze om alles af te nemen bij één aanbieder komt vooral voort uit de prijs van het abonnement in relatie tot het aanbod (het soort telefoonabonnement, het aantal kanalen en de internetsnelheid), het aanbod zelf én het gemak met betrekking tot facturatie en probleemoplossing.

De helft van de mensen zonder volledig drie-in-één pakket geeft aan overwogen te hebben om alle diensten bij één provider onder te brengen. De belangrijkste redenen die zij noemen om een dergelijk pakket vooralsnog niet af te nemen, zijn angst voor mindere kwaliteit van geleverde diensten, tevredenheid met de huidige aanbieders en de perceptie dat overstappen veel gedoe met zich meebrengt. En dat terwijl, zoals hierboven aangegeven, mensen met een drie-in-één pakket juist tevreden zijn over hun abonnement voor internet, telefonie en televisie. Bezitters van een twee-in-één pakket merken vooral op dat de aangeboden drie-in-één pakketten te weinig op maat gesneden zijn en dus onvoldoende bij de eigen wensen aansluiten.

De groep consumenten die aarzelt, geeft aan dat een interessante prijs in relatie tot het aanbod, de mogelijkheid om pakketten op maat te kunnen samenstellen én een aantrekkelijk aanbod van een van hun huidige providers hen wél over de streep kan trekken.

Het afnemen van combinatiepakketten leeft onder de Nederlandse consument. Driekwart van de deelnemers aan het onderzoek gaf aan in de afgelopen maanden hierover te hebben gesproken. Gemiddeld kwam dit onderwerp vier tot vijf keer ter sprake. Er werd dan vooral gesproken over het uitbreiden van één naar meerdere diensten bij dezelfde aanbieder en over persoonlijke ervaringen met de diensten. De toon van de gesprekken was met name positief. Onderzoeken als deze gebruikt UPC bij de ontwikkeling van nieuwe producten, zoals het UPC Op Maat Pakket.

Over het onderzoek
Voor dit onderzoek heeft TNS NIPO een a-selecte steekproef uitgetrokken op basis van de Nederlandse bevolking van 18 jaar en ouder, waarbij er een onderscheid is gemaakt naar de volgende subgroepen: mensen met een 3-in-1 pakket, mensen met een 2-in-1 pakket, mensen zonder pakket (diensten bij losse aanbieders onder gebracht).

Het onderzoek is middels Computer Assisted Web Interviewing (CAWI) uitgevoerd, in de periode van 22 tot en met 26 februari 2008. 1.840 mensen namen deel aan het onderzoek. De resultaten zijn representatief voor de Nederlandse bevolking.

Over TNS NIPO
TNS - het moederbedrijf van TNS NIPO - is een wereldwijd opererende leverancier van marketinginformatie. TNS levert innovatief gedachtegoed aan zowel globaal als lokaal opererende organisaties, wereldwijd. Het TNS netwerk strekt zich uit over ruim tachtig landen TNS is de grootste leverancier van onderzoek en analyses op maat. TNS is een vooraanstaande leverancier op het gebied van consumentenonderzoek, media intelligence en kijk- en luisteronderzoek.

Over UPC
Kabel- en mediabedrijf UPC is een toonaangevende aanbieder van televisie, breedband internet en vaste & mobiele telefoniediensten in Nederland. UPC heeft 2,2 miljoen televisieklanten. Hiervan hebben ruim 550.000 klanten voor digitale televisie gekozen. Meer dan 640.000 klanten nemen van UPC breedband Internet af. UPC kent 490.000 telefonieklanten (cijfers per 31 december 2007). UPC is een geconsolideerde dochteronderneming van Liberty Global, Inc. (NASDAQ: LBTYA, LBTYB, LBTYK). Liberty Global levert televisie, breedband internet en telefoondiensten aan tien miljoen klanten in tien Europese landen.

===