Gemeente Utrecht


2008 SCHRIFTELIJKE VRAGEN

Gemeente Utrecht - Vragen van de heer A. Taskan
(ingekomen 4 maart 2008 en antwoorden door het college verzonden op 8 april 2008)

Uit onderzoek van de Fietsersbond in samenwerking met de Universiteit Utrecht is gebleken dat bromfietsen en scooters per seconde meer ultrafijnstof uitstoten dan vrachtwagens en twee keer zo veel als een gemiddelde auto. In de Nederlandse pers is hierover op 28 februari uitgebreid gerapporteerd.

Evenals bij fijnstof is van ultrafijnstof bekend dat dit zeer grote effecten heeft op de luchtkwaliteit en daarmee op de volksgezondheid. Daar komt bij dat ultrafijnstof dusdanig klein is, dat de deeltjes veel dieper de longen in kunnen dringen om daar schade aan te richten. Zeker voor fietsers, die meer dan anderen blootstaan aan de uitstoot van bromfietsen en scooters, blijkt dit effect groot.

Gezien het feit dat Utrecht probeert de luchtkwaliteit te verbeteren, is het evident dat er ook aandacht dient te zijn voor deze categorie voertuigen.

1. Heeft het College kennisgenomen van de schadelijke effecten van (ultra)fijnstof op de volksgezondheid, zoals recent specifiek voor bromfietsen en scooters uit onderzoek is gebleken?


Ja, wij hebben kennisgenomen van de hoge piekbelastingen door bromfietsen en scooters. Het onderzoek geeft geen beeld van de gezondheidseffecten.

2. Hoeveel bromfietsen en scooters hebben wij als stad Utrecht?


Wij hebben geen cijfers over het bezit van bromfietsen en scooters. Er is wel een beeld van het gebruik van bromfietsen en scooters. Bij visuele tellingen op fietsroutes is onderscheid gemaakt in fietsers en bromfietsen e.d.. Bij tellingen van gemotoriseerd verkeer (op de rijbaan) worden bromfietsen en scooters opgeteld bij de motoren.


De Beleidsmonitor Verkeer bevat de resultaten van de tellingen op fietsroutes:

Het aandeel (%) bromfietsers t.o.v. het totaal aantal (brom-) fietsers in Utrecht bedraagt bij:

LOSSE FIETSTELPUNTEN 4,4% GEMIDDELD

CORDON BINNENSTAD 3,0% GEMIDDELD

CORDON LEIDSCHE RIJN 12,9% GEMIDDELD

Een voorlopige conclusie uit deze gegevens luidt dat het aandeel bromfietsers t.o.v. het totaal aantal (brom-) fietsers per onderscheiden gebied sterk verschilt. Per telpunt verschilt dit nog meer. We hebben geen goed totaalbeeld van het gebruik.

3. Worden de effecten van de uitstoot van (ultra)fijnstof van bromfietsen en scooters meegenomen in de berekeningen van luchtkwaliteit?

Indien nee waarom niet?


Het RIVM levert geen aparte emissiefactoren voor bromfietsen en scooters. Die worden dus als personenauto meegenomen voor berekeningen van PM10. Voor de fijnere fracties van fijn stof ontbreken alle data om berekeningen te kunnen maken.

4. Deelt het college de zorg van de CDA-fractie dat de genoemde schadelijke effecten van (ultra)fijnstof de volksgezondheid voor de andere weggebruikers, omwonenden in het algemeen en voor de fietsers in het bijzonder benadeelt?

Indien ja, wat gaat het College doen om deze schadelijke effecten te minimaliseren?

Indien nee, waarom niet?


Ja, wij zijn bezorgd over de hoge piekbelastingen en de mogelijke gezondheidseffecten. Voor de kwantificering van dit probleem zijn wij afhankelijk van de rijksoverheid.Vooruitlopend hierop beraden wij ons over maatregelen die de blootstelling aan hoge piekbelastingen kunnen verminderen.


---- --