Zorgverzekeraars volop bezig met het verbeteren van hun online
dienstverlening
8 april 2008 - Zorgverzekeraars zijn volop bezig met het verbeteren
van hun online dienstverlening. Ten opzichte van afgelopen jaar heeft
83% verbeteringen doorgevoerd versus 45% van de levensverzekeraars en
52% van de schadeverzekeraars. Serviceverlening blijft daarbij een
zorgenkind dat nog steeds mager scoort in vergelijking met de aspecten
bewustwording & advies en aankoop. Uit onderzoek van Magnus Management
Consultants blijkt bijvoorbeeld dat slechts 27% van de
schadeverzekeraars de mogelijkheid biedt om online schades te melden
voor de verschillende verzekeringsproducten. 23% biedt online inzicht
in de polis en 11% biedt een online overzicht van de schadestatus. Net
als vorig jaar vertonen de individuele scores van de verzekeraars
grote verschillen.Wat ook opvalt is dat nieuwe vormen van interactie
(bij 10% van de onderzochte verzekeraars) nog nauwelijks in opkomst
zijn.
Maarten van Welsem, manager verzekeringen bij Magnus: "Verzekeraars
die willen excelleren in klantinteractie en -behoud moeten echt meer
werk gaan maken van hun internetdienstverlening. Voor zorgverzekeraars
is goede ondersteuning voor het online afsluiten van polissen al niet
meer onderscheidend; ruim 83% heeft dit goed voor elkaar. Voor de
producten van schadeverzekeraars (circa 45%) en levensverzekeraars
(circa 20%) is een goede ondersteuning van het online aankoopproces
nog geen gemeengoed."
Sinds 2007 voert Magnus jaarlijks het onderzoek `Online
dienstverlening verzekeraars' uit. In het in maart jl. afgeronde
onderzoek zijn 56 websites voor consumenten van 51 grote verzekeraars
in de branches zorg, schade en leven vergeleken op de aspecten
bewustwording & advies, aankoopbegeleiding en services.
Magnus Management Consultants