Magnus Management Consultants

Zorgverzekeraars volop bezig met het verbeteren van hun online dienstverlening

8 april 2008 - Zorgverzekeraars zijn volop bezig met het verbeteren van hun online dienstverlening. Ten opzichte van afgelopen jaar heeft 83% verbeteringen doorgevoerd versus 45% van de levensverzekeraars en 52% van de schadeverzekeraars. Serviceverlening blijft daarbij een zorgenkind dat nog steeds mager scoort in vergelijking met de aspecten bewustwording & advies en aankoop. Uit onderzoek van Magnus Management Consultants blijkt bijvoorbeeld dat slechts 27% van de schadeverzekeraars de mogelijkheid biedt om online schades te melden voor de verschillende verzekeringsproducten. 23% biedt online inzicht in de polis en 11% biedt een online overzicht van de schadestatus. Net als vorig jaar vertonen de individuele scores van de verzekeraars grote verschillen.Wat ook opvalt is dat nieuwe vormen van interactie (bij 10% van de onderzochte verzekeraars) nog nauwelijks in opkomst zijn.

Maarten van Welsem, manager verzekeringen bij Magnus: "Verzekeraars die willen excelleren in klantinteractie en -behoud moeten echt meer werk gaan maken van hun internetdienstverlening. Voor zorgverzekeraars is goede ondersteuning voor het online afsluiten van polissen al niet meer onderscheidend; ruim 83% heeft dit goed voor elkaar. Voor de producten van schadeverzekeraars (circa 45%) en levensverzekeraars (circa 20%) is een goede ondersteuning van het online aankoopproces nog geen gemeengoed."

Sinds 2007 voert Magnus jaarlijks het onderzoek `Online dienstverlening verzekeraars' uit. In het in maart jl. afgeronde onderzoek zijn 56 websites voor consumenten van 51 grote verzekeraars in de branches zorg, schade en leven vergeleken op de aspecten bewustwording & advies, aankoopbegeleiding en services.