Gemeente Heerde

Gemeente Heerde

Persbericht

Datum: 8 april 2008

Inwoners Heerde tevreden over gemeente

Een 6,5. Dat is het cijfer dat de inwoners van de gemeente Heerde geven aan de gemeentelijke organisatie. Dit blijkt uit het onderzoek dat de Hogeschool Windesheim heeft uitgevoerd in opdracht van de gemeente. Het doel was om te achterhalen hoe de bewoners denken over de uitstraling en communicatie van de gemeente. Het onderzoek werd uitgevoerd in de maanden februari en maart.

Resultaten
Uit het onderzoek blijkt dat ouderen de gemeente gemiddeld beter beoordelen dan jongeren, terwijl ze tegelijkertijd kritischer kijken naar het beleid en meer betrokken zijn bij de gemeente. Het wat behoudende karakter van de gemeente werd eerder als positief dan als negatief beoordeeld.

Communicatie
De verschillende communicatiemiddelen en het totaal aan communicatie worden over het algemeen positief beoordeeld. Het overgrote deel vindt de informatie die de gemeente geeft voldoende en duidelijk. Hooguit zou er wat vaker persoonlijk via brieven geïnformeerd kunnen worden.

De gemeentepagina in de Schaapskooi wordt door meer dan de helft van de bevolking wekelijks gelezen en slechts zo'n 20% leest deze nooit. Vooral mensen van 40 jaar en ouder zien dit als het belangrijkste informatiekanaal. Voor de mensen onder de 40 is de website belangrijker. De lagere betrokkenheid van deze groep bij de gemeente blijkt wel uit het feit dat slechts zo'n 20% van de bevolking meer of minder vaak de website bezoekt. Vanwege dit feit, en vanwege het steeds grotere belang van het internet, ook onder ouderen, wil de gemeente inzetten op verbetering van de website.

Brieven
Regelmatig wordt gezegd dat 'de overheid' onduidelijke en ambtelijke brieven schrijft. In Heerde lijkt dit mee te vallen. Slecht 8% van de ondervraagden beoordeelt de brieven als onduidelijk.

Balies

Ook de klantvriendelijkheid bij de verschillende balies werd onderzocht. Ook hier is de score over het algemeen positief. Bovendien blijkt uit het onderzoek dat het imago van de gemeente voor een groot deel wordt bepaald door de ervaringen bij de balie, minder dan door de manier van communiceren of het beleid.

Beleid

Naast de verbetering van de website, ligt het belangrijkste verbeterpunt in de communicatie over beleid en de inspraak bij het ontwikkelen hiervan. Veel burgers gaven aan dat dit verbeterd kan worden. Tegelijkertijd blijkt ook dat slechts zo'n vijf procent van de bevolking wel eens bij een raads- of commissievergadering aanwezig is, terwijl daar juist het beleid wordt gemaakt.