10 apr 2
008
Als kleine theeboeren in Kenia overtuigd raken van het nut van
duurzaamheid, en dat aan hun buren vertellen, werkt dat beter dan
wanneer een voorlichter hen bezoekt. Dankzij deze methode van het LEI
van Wageningen UR gaat levensmiddelenmultinational Unilever duurzame
thee inkopen van kleine boeren.
Unilever heeft bij theemerk Lipton een milieuvriendelijke lijn, en
probeert ook voor de thee die ze uit Kenia importeert een certificaat
te krijgen van de Rainforest Alliance. Voor producten met zoân
verklaring is niet te veel kunstmest gebruikt in de buurt van
natuurgebieden en geen erosie opgetreden. Ook wordt er niet te veel
hout gekapt om te stoken bij de verwerking van thee. Bovendien krijgen
de arbeiders een fatsoenlijk inkomen.
Bij de grote theeplantages van Lipton in Kenia is het relatief
eenvoudig om toezicht te houden op deze voorwaarden. Maar Unilever
koopt ongeveer veertig procent van haar thee bij zoân 300 duizend
kleine boeren. Die verbouwen op een hoekje grond wat thee, naast
bijvoorbeeld maïs of groenten, en hebben ook koeien.
Twee jaar geleden zette het LEI samen met de Kenya Tea Development
Authority (KTDA) een methode op om al die kleine boeren te bereiken en
aan te zetten tot duurzame teelt. In de farmer field schools worden
groepen boeren getraind om zelf experimenten uit te voeren en duurzame
theeteelt uit te proberen. De voorlichters van de KTDA krijgen
daardoor een heel andere rol. In plaats van boeren te vertellen wat ze
moeten doen, begeleiden de voorlichters boeren die zelf uitzoeken wat
ze het beste kunnen doen. En die boeren vertellen dat dan weer aan
andere boeren.
Volgens programmaleider dr. André de Jager van het LEI werkt dit
beter dan traditionele voorlichting. Vorige week zijn de eerste vier
proefprojecten afgerond. Studenten van een lokale universiteit gaan
nu, onder begeleiding van het LEI, meten of boeren er met deze methode
wat betreft kennis, inkomen en welzijn op vooruitgaan, en of de thee
inderdaad duurzamer verbouwd wordt. Als Unilever daar ook van
overtuigd is, krijgen alle driehonderdduizend boeren te maken met deze
voorlichtingsmethode. / Joris Tielens
Bovenstaand bericht is geproduceerd door de redactie van Resource, het
weekblad voor Wageningen Universiteit en Researchcentrum. Het wordt u
aangeboden door de afdeling Corporate Communicatie. Meer informatie
bij Pers- en wetenschapsvoorlichting van Wageningen UR, e-mail:
pers.communicatie@wur of bij de redactie van Resource, e-mail:
resource@cereales.nl. Zie archief (inclusief Wb-artikelen) op
http://www.resource-online.nl.