Ingezonden persbericht


Persbericht, 12 april 2008

Mariniersmuseum, galerie Atelier Herenplaats en Roodkapje winnen de Nieuwe Maan

Tijdens het feestelijke programma in Museum Boijmans Van Beuningen maakte René Hanssens (OBR) afgelopen vrijdag de winnaars van `De Nieuwe Maan' bekend. Het Mariniersmuseum en galerie Atelier Herenplaats mochten de waarderingsprijs, een cheque van 3.000,-, in ontvangst nemen voor de originele en creatieve wijze waarop zij een nieuw publiek wisten te bereiken. De jongerenvariant van de Nieuwe Maan, `Your Moon', werd door het gelegenheids-`dynamic duo' wethouder Ohran Kaya en Sanne Naut uitgereikt aan galerie Roodkapje. De Nieuwe Maan wordt jaarlijks uitgereikt door de Rotterdamse Museumnacht met als doel musea en culturele instellingen te stimuleren nieuw publiek te verleiden. Dat de Museumnacht ook daadwerkelijk voor nieuw publiek zorgt, bleek gisteren toen voorzitter Jacques Börger de resultaten van het publieksonderzoek presenteerde.

Bezoekers Rotterdamse Museumnacht vaker naar museum De Rotterdamse Museumnacht, waarvan de zevende editie op 1 maart bijna 12.000 bezoekers trok, heeft een gunstig effect op het bezoek aan musea en galeries later in het jaar, zo blijkt het recent gehouden publieksonderzoek naar de effecten van de Museumnacht. Ondervraagde Museumnacht- gangers zeggen dat ze na de Museumnacht met meer belangstelling volgen wat er in de musea en galeries in Rotterdam gaande is. Dertig procent zegt na de Museumnacht meer museum- en galeriebezoeken te hebben afgelegd. Ook de kleinere musea en vooral de galeries profiteren van dit effect. Met het rapportcijfer 7,8 wordt de Museumnacht hoog gewaardeerd.

Nieuwe bezoekers
Ook in ander opzicht is de Rotterdamse Museumnacht succesvol. Bezoekers van de Museumnacht zijn voor een derde `nieuw' in het museum en voor ruim tweederde `nieuw' in de galerie. Van de meer dan 12.000 bezoekers die de Museumnacht vorig jaar zelf trok, bleek zo'n vijfendertig procent nooit of hooguit één keer per jaar naar een museum te gaan. De rest van de Museumnacht- bezoekers ging door het jaar heen twee keer of vaker naar het museum. Aan galeriebezoek doet tweeënzeventig procent van de bezoekers nauwelijks tot nooit, achtentwintig procent komt twee keer of meer in een galerie.

11.793 bezoekers, 71.167 bezoeken
Er waren dit jaar welgeteld 11.793 bezoekers die in totaal 71.167 bezoeken hebben afgelegd aan de vierenveertig instellingen die hun deuren hadden geopend. Op grond van de uitkomsten van herhaald onderzoek naar achtergronden en motieven van Museumnachtbezoekers spreken de organisatoren van een doorslaand succes. Kort na de Rotterdamse Museumnacht 2007 en nog eens in juni en november vorig jaar werd onderzoek gedaan om beleving en effect van de Museumnacht in kaart te brengen.

Geen pretparkeffect

De helft van de deelnemers aan het onderzoek heeft tijdens de Museumnacht zes of meer musea of galeries aangedaan. Daardoor is de vrees dat bezoekers vooral afkomen op het pretparkeffect ongegrond gebleken. De Museumnacht is vooral populair bij jongeren.

De resultaten van het onderzoek, dat in opdracht van Stichting Rotterdamse Museumnacht werd uitgevoerd door Pleiade Management en Consultancy, en het juryrapport zijn te downloaden via www.rotterdamsemuseumnacht.nl. Het onderzoek is mogelijk gemaakt met de financiële steun van Stichting Dioraphte.
Noot aan de redactie: