Stichting Natuur en Milieu

Fusie Friesland Foods en Campina

12 april 2008 - Op 10 april hebben de zuivelcoöperaties Campina en Friesland Foods een fusieakkoord afgesloten. Wat betekent dit voor de campagne Voor mij? Graag Zaagselvrij! van Natuur en Milieu tegen de melk van Friesche Vlag?

Eind maart startte Natuur en Milieu de campagne Zaagselvrij om producenten van zuivelproducten over te halen voortaan duurzame soja voor hun producten te gebruiken. De pijlen richtten zich als eerste op Friesland Foods, de producent van Friesche Vlag, die tot nu weigert over te stappen op veevoer van duurzame soja. De soja die nu gebruikt wordt leidt tot kap van kostbare oerwouden in landen als Brazilië. Dat kan anders. Campina, het andere grote Nederlandse zuivelbedrijf, geeft haar koeien wel duurzame soja.

In de toelichting op de fusieovereenkomst wordt aangegeven dat duurzaamheid een kernwaarde zal zijn. Wij juichen het toe als dit daadwerkelijk concreet wordt. Echter, het is een gemiste kans dat de reeds bestaande criteria van Campina voor onder andere duurzame soja niet gelijk zijn overgenomen, vindt Mirjam de Rijk, algemeen directeur van Natuur en Milieu. Friesland Foods zet met deze fusie grote stappen om te groeien, maar negeert de relatief kleine stappen die nodig zijn om duurzamer te worden. Overstappen op duurzame soja kost per liter melk nog geen cent meer.

De gesprekken tussen Friesland en Foods en Natuur en Milieu hebben tot nu toe nog niet het gewenste resultaat opgeleverd, namelijk dat Friesland Foods per 2009 duurzame soja gaat inkopen. Mocht Friesland Foods alsnog hiertoe besluiten, dan moeten voor 1 juni afspraken zijn gemaakt over de inkoop van gecertificeerde soja (zogeheten Basel-soja), want anders is men te laat. Vooralsnog betekent de fusie nog niet dat Friesland Foods het goede voorbeeld van fusiepartner Campina volgt. Natuur en Milieu houdt de vinger aan de pols en zal binnenkort publieksacties starten.

Publicatiedatum: 11-04-2008