Fusie Friesland Foods en Campina
12 april 2008 - Op 10 april hebben de zuivelcoöperaties Campina en
Friesland Foods een fusieakkoord afgesloten. Wat betekent dit voor de
campagne Voor mij? Graag Zaagselvrij! van Natuur en Milieu tegen de
melk van Friesche Vlag?
Eind maart startte Natuur en Milieu de campagne Zaagselvrij om
producenten van zuivelproducten over te halen voortaan duurzame soja
voor hun producten te gebruiken. De pijlen richtten zich als eerste op
Friesland Foods, de producent van Friesche Vlag, die tot nu weigert
over te stappen op veevoer van duurzame soja. De soja die nu gebruikt
wordt leidt tot kap van kostbare oerwouden in landen als Brazilië. Dat
kan anders. Campina, het andere grote Nederlandse zuivelbedrijf, geeft
haar koeien wel duurzame soja.
In de toelichting op de fusieovereenkomst wordt aangegeven dat
duurzaamheid een kernwaarde zal zijn. Wij juichen het toe als dit
daadwerkelijk concreet wordt. Echter, het is een gemiste kans dat de
reeds bestaande criteria van Campina voor onder andere duurzame soja
niet gelijk zijn overgenomen, vindt Mirjam de Rijk, algemeen directeur
van Natuur en Milieu. Friesland Foods zet met deze fusie grote stappen
om te groeien, maar negeert de relatief kleine stappen die nodig zijn
om duurzamer te worden. Overstappen op duurzame soja kost per liter
melk nog geen cent meer.
De gesprekken tussen Friesland en Foods en Natuur en Milieu hebben tot
nu toe nog niet het gewenste resultaat opgeleverd, namelijk dat
Friesland Foods per 2009 duurzame soja gaat inkopen. Mocht Friesland
Foods alsnog hiertoe besluiten, dan moeten voor 1 juni afspraken zijn
gemaakt over de inkoop van gecertificeerde soja (zogeheten
Basel-soja), want anders is men te laat. Vooralsnog betekent de fusie
nog niet dat Friesland Foods het goede voorbeeld van fusiepartner
Campina volgt. Natuur en Milieu houdt de vinger aan de pols en zal
binnenkort publieksacties starten.
Publicatiedatum: 11-04-2008
Stichting Natuur en Milieu