Veel foute vis in Nederlandse supermarkten

15/04/2008 09:31

St. Greenpeace Nederland

Greenpeace: nog veel foute vis in alle Nederlandse supermarkten

Geen enkele supermarkt in Nederland heeft op dit moment een volledig duurzaam aanbod van vis. Dat is de conclusie van de ranglijst van supermarkten die Greenpeace vandaag publiceert. Albert Heijn staat niet langer op de eerste plaats van de ranglijst. Em-Te, Golff, Deen en Jumbo hebben een sterker beleid, waarin zij duidelijk stellen aan welke eisen de vis in hun winkels moet voldoen. Tien van de achttien supermarkten doen volgens Greenpeace nog veel te weinig om duurzame vis in te kopen. Aldi en Troefmarkt scoren veruit het slechtst, zij hebben geen duurzaam inkoopbeleid voor vis en in hun winkels ligt nog veel foute vis.

Sinds het uitbrengen van de eerste ranglijst in september vorig jaar, werken wel meer supermarkten aan een duurzaam inkoopbeleid voor vis. "De supermarkten komen eindelijk in beweging. Maar het merendeel van de supermarkten blijkt nog nauwelijks zicht te hebben op de herkomst van de vis die ze verkoopt. De oceanen raken leeg en er ligt nog veel te veel foute vis in de winkels", aldus Femke Nagel, campagneleider oceanen van Greenpeace Nederland.

Wetenschappers waarschuwen dat de vis in de oceanen snel verdwijnt. Sinds begin 2007 dringt Greenpeace er bij supermarkten op aan om de leegroof van de oceanen een halt toe te roepen. Nederlanders eten steeds meer vis en daarom is het noodzakelijk dat supermarkten alleen vis aanbieden afkomstig van gezonde bestanden en gevangen of gekweekt met duurzame technieken. Goed nieuws is dat het afgelopen half jaar meerdere supermarkten zijn gestopt met de verkoop van soorten als roodbaars, Atlantische zeewolf en zwaardvis.

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) erkent ook de crisis in de oceanen en heeft een plan ontwikkeld. De intenties van het CBL zijn goed, maar geven geen garanties voor een duurzaam aanbod van vis in de supermarkten. Bovendien kan het CBL de supermarkten alleen adviseren en niet verplichten. Het gaat er dus om dat supermarkten zelf een grens trekken welke vis ze niet meer inkopen en welke vangst- en kweektechniek onacceptabel is.

Greenpeace roept supermarkten op een duurzaam inkoopbeleid te voeren. Daarin is er geen plek voor overbeviste soorten en vis waarvan kweek of vangst schadelijk is voor het zeeleven. Bedreigde soorten als Noordzee kabeljauw, marlijn, heilbot en paling horen niet in de schappen van de supermarkten thuis. Op de website www.maakschoonschap.nl informeert Greenpeace de consument of zijn supermarkt echt op weg is om schoon schap te maken.





http://www.maakschoonschap.nl