Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers


BTTB: stiptheid moet nog veel verbeteren Reizigers tevreden met nieuwe methodiek stiptheidsmeting Infrabel

Persbericht 15 april 2008

De Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers (BTTB) reageert gematigd tevreden op de nieuwe stiptheidscijfers. Het globale stiptheidscijfer voor het afgelopen trimester ligt iets hoger dan 2007, maar moet nog veel verbeteren. Daarnaast valt vooral het aantal afgeschafte treinen op: 3867 treinen, 1000 treinen meer dan het 1e trimester van 2007. Deze treinen worden niet meegerekend in de stiptheidscijfers. Voor een deel zijn deze afschaffingen te wijten aan problemen met het materieel en hier zijn dus extra inspanningen van de operator NMBS nodig. De BTTB pleit voor opname van deze afgeschafte treinen in het globale stiptheidscijfer.

De BTTB juicht de nieuwe methodiek toe die Infrabel vanaf 2007 toepast en vraagt Infrabel om zoveel mogelijk te meten vanuit het oogpunt van de reiziger. Zo kan een trein die 5 minuten vertraging heeft leiden tot veel meer vertraging, b.v. wanneer daardoor een volgende aansluiting wordt gemist. Volgens eigen onderzoek uitgevoerd in oktober 2007, waarbij de BTTB treinreizigers vroeg hun treinritten te registreren, bleek dat 65% reizigers vertraging opliep. Deze reizigersvertragingen zijn vaak veel groter dan het stiptheidscijfer van Infrabel doet vermoeden.

terug 15/04/2008