Ingezonden persbericht


Groeiende economie vraagt om ambitieus beroepsonderwijs

Het middelbaar beroepsonderwijs bouwt aan de toekomst. Al een aantal jaar is daar een geweldige innovatie aan de gang, waarvoor breed draagvlak bestaat bij alle betrokken partijen. Scholen en kenniscentra maar vooral ook de bedrijven werken samen, van onderaf, om het mbo beter aan te laten sluiten bij de arbeidsmarkt. Met de ambitie om méér jonge mensen gekwalificeerd het onderwijs te laten verlaten.

De basis voor deze vernieuwingsslag zijn competentiegerichte kwalificaties. Kwalificaties beschrijven welke vakkennis en vaardigheden een mbo'er moet aanleren tijdens zijn opleiding. De kwalificaties weerspiegelen de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. Onze werkgevers zitten te springen om competente mensen die hun talenten ten volle benutten en die zich in hun loopbaan blijven ontwikkelen. Als we deze ondernemende houding van onze beroepsbevolking niet prikkelen, wordt Nederland economisch links en rechts ingehaald.

Ambitieuze mensen leid je -al dan niet helaas- niet alleen op met rijtjeskennis. Kennis van vandaag is morgen achterhaald, want de ontwikkelingen in het bedrijfsleven gaan erg snel. Om aan de bak te komen èn te blijven moet continue ontwikkeling centraal staan. Hoofd, hart en handen moeten worden aangesproken. Competentiegericht beroepsonderwijs doet dat en de kwalificatiedossiers doen dat ook. Alle kwalificaties staan op www.kwalificatiesmbo.nl. Ze zijn allemaal op dezelfde manier en in dezelfde taal beschreven en maken gebruik van dezelfde set competenties. Daardoor kunnen ze door zowel het beroepsonderwijs als de werkgevers worden gebruikt. Scholen, kenniscentra en werkgevers doen samen ervaring op die benut wordt om kwalificatiedossiers actueel en bruikbaar te houden.

Overigens geven de kwalificatiedossiers alleen antwoord op de vraag wat volgens het bedrijfsleven in het onderwijs geleerd moet worden. Hoe er via competentiegericht onderwijs geleerd wordt is een zaak van het de onderwijsprofessionals. Zij kiezen werkvormen die aansluiten bij de doelgroep van deze tijd, onze generatie Einstein. Dat is immers hun vak!

Critici doen competentiegericht beroepsonderwijs af als een slechte ontwikkeling door het over één kam te scheren met 'het nieuwe leren'. Met gratuite en ongefundeerde uitspraken als 'leerlingen worden aan hun lot overgelaten' of 'het aanleren van vakkennis is afgeschaft' vormen zij een belediging voor alle vakmensen en alle leerlingen in het beroepsonderwijs.

In het mbo wordt door enthousiaste, gepassioneerde opleiders in scholen en in bedrijven, maar ook door betrokken managers, bestuurders en leermeesters, gebouwd aan het beroepsonderwijs. Met vallen en opstaan. Het zou iedereen die werkelijk het beste voor heeft met het mbo sieren als feiten niet langer worden verdraaid om een tendentieus en gemakzuchtig gelijk af te dwingen. De ontwikkelingen zijn positief en verdienen de beste kansen om te slagen. Zonder goed opgeleide vakmensen kan onze economie niet draaien, laat staan groeien. Het lijkt mij sterk dat de luid tambourerende criticasters straks graag zonder vakkundige loodgieter, automonteur, secretaresse, boekhouder of verpleegkundige zitten.

Paula Swenker
Voorzitter Colo, de vereniging van samenwerkende kenniscentra voor beroepsonderwijs en bedrijfsleven


---- --