kamerstuk.
Kamerbrief inzake stand van zaken implementatie Europese richtlijnen en kaderbesluiten in eerste kwartaal 2008 (http://www.minbuza.nl:80/nl/actueel/brievenparlement,2008/04/Kamerbrief-inzake-stand-van-zaken-implementatie-Eu.html) 15-04-2008 |
Hierbij leg ik uw Kamer het overzicht voor van de stand van zaken met
betrekking tot de implementatie van EG-richtlijnen en EU-kaderbesluiten in de
Nederlandse wet- en regelgeving aan het einde van het eerste kwartaal van 2008.
In deze brief wordt eerst ingegaan op de implementatie-achterstand zoals die op
31 maart j.l. gold. Daarna volgt een nadere toelichting bij het (t.o.v. het
vorig overzicht licht gewijzigde) kwartaaloverzicht. Vervolgens zullen de
oorzaken van de implementatie-achterstand worden behandeld. Ook
ingebrekestellingsprocedures die de Europese Commissie tegen Nederland is
gestart als gevolg van niet-tijdige implementatie zullen hieronder worden
besproken.
Huidige achterstand
De totale implementatie-achterstand is in het eerste kwartaal van 2008 met 4
richtlijnen gestegen ten opzichte van het vierde kwartaal van 2007. Daarmee
bedraagt de totale achterstand ultimo eerste kwartaal 2008 16 richtlijnen.
Daarbij wordt opgemerkt dat in het afgelopen kwartaal 8 richtlijnen en
kaderbesluiten wel tijdig zijn geïmplementeerd.
Het afgelopen jaar liet een gestage en significante daling van de
implementatie-achterstand zien. Deze werd in 2007 met ruim 55% gereduceerd (van
27 naar 12 richtlijnen en kaderbesluiten). Helaas heeft deze daling zich niet
voortgezet in het eerste kwartaal van dit jaar.
De 12 richtlijnen/kaderbesluiten die ultimo 2007 hun uiterste
implementatiedatum hadden overschreden, maar nog niet waren omgezet in nationaal
recht, zijn nog niet geïmplementeerd. Aan deze bestaande achterstand zijn vier
richtlijnen toegevoegd, die in het eerste kwartaal van 2008 geïmplementeerd
dienden te worden. Het gaat om richtlijnen van de ministeries van Financiën (2
richtlijnen), V&W en VROM.
De overschrijding van de implementatiedatum varieert sterk: op 31 maart 2008
bedroeg de kleinste overschrijding ruim een week (voor een richtlijn bij het
ministerie van VROM), terwijl de uiterste implementatiedatum van een andere
richtlijn (bij het ministerie van V&W) met bijna 19 maanden was
overschreden. Een exacte aanduiding van de overschrijding per richtlijn en
kaderbesluit wordt vermeld op pagina's 111-112 van bijgevoegd kwartaaloverzicht.
Ondanks het feit dat de implementatie-achterstand in het eerste kwartaal van
dit jaar is gestegen, scoort Nederland, volgens het meeste recente Interne Markt
Scoreboard van de Europese Commissie (gepubliceerd op 14 februari j.l.), goed op
het terrein van implementatie. Volgens het Scoreboard heeft Nederland een
implementatie-achterstand van 0,7% (tegenover een EU-gemiddelde van 1,2%). Thans
mag het deficit maximaal 1,5% bedragen; dit cijfer zal vanaf 2009 verlaagd
worden naar 1,0% (conform het besluit van de Europese Raad uit maart 2007). Met
deze score staat Nederland in de EU op de vijfde plaats. Nederland voldoet
hiermee dus al aan de doelstelling van 2009. Ook voldoet Nederland aan de
doelstelling dat geen enkele richtlijn meer dan 24 maanden te laat wordt geï
mplementeerd.
Dit laat echter onverlet dat het kabinet het implementatieproces nauwlettend
in de gaten zal blijven houden. Het is immers van groot belang de achterstanden
zo snel mogelijk weg te werken.
Nadere toelichting op het kwartaaloverzicht
Het kwartaaloverzicht bestaat uit drie onderdelen. Het eerste onderdeel
betreft de Europese regelgeving waarvan de implementatie nog niet is voltooid.
Het tweede gedeelte geeft een overzicht van de geïmplementeerde richtlijnen en
het derde stuk omvat een cijfermatig overzicht.
Onderdeel 1 werkt met een aantal kleuren, waarbij in vergelijking met het
vorige kwartaaloverzicht een beperkte aanpassing ten aanzien van het
kleurgebruik heeft plaats gevonden. Ter toelichting op het gebruik van de
diverse kleuren geldt nu het volgende:
Achterstanden en hun oorzaken
Voor de oorzaken van vertraging van de 12 richtlijnen/kaderbesluiten waarvan
reeds in het vierde kwartaal van 2007 de implementatiedatum werd overschreden,
verwijs ik u graag naar de vorige appreciatiebrief (d.d. 29 januari 2008). De
stand van zaken met betrekking tot deze richtlijnen/kaderbesluiten is opgetekend
in bijgaand kwartaaloverzicht.
Met betrekking tot de oorzaken voor de vier 'nieuwe' richtlijnen met een
achterstand (dat wil zeggen dat de implementatietermijn gedurende het eerste
kwartaal van 2008 is overschreden), speelt een aantal factoren een rol. Deze
zullen hieronder per ministerie worden toegelicht.
Financiën: Richtlijn 2007/14 (transparantievereisten bij informatie
over instellingen die effecten uitgeven) hangt samen met de implementatie van
richtlijn 2004/109. Laatstgenoemde richtlijn is momenteel nog in behandeling in
de Tweede Kamer. 2007/14 bevat alleen uitvoeringsvoorschriften en treedt
tegelijkertijd met 2004/109 in werking (richtlijn 2004/109 is één van de 12 '
oude' richtlijnen in achterstand).
Richtlijn 2007/16 (verduidelijking van definities voor instellingen voor
collectieve belegging in effecten) zou aanvankelijk via een dynamische
verwijzing worden geïmplementeerd. De inschatting dat dit tijdig zou gebeuren is
echter te optimistisch geweest en momenteel wordt met het ministerie van
Justitie gewerkt aan een zo spoedige mogelijke implementatie.
VROM: de achtergrond van de overschrijding van de implementatiedatum
van richtlijn 2006/7 (beheer van zwemwaterkwaliteit) is dat veel overleg nodig
is geweest met uitvoeringsinstaties en bevoegde autoriteiten over de uitvoering
en toedeling van bevoegdheden in het kader van de implementatie van deze
richtlijn.
V&W: De overschrijding van de implementatietermijn van richtlijn
2006/40 (emissies van klimaatregelingsapparaatuur in motorvoertuigen) betreft
slechts een klein onderdeel van de implementatie. De richtlijn introduceert,
onder andere, een nieuwe normadressaat (de aircobijvuller) welke nog niet
voorkomt in de regelgeving van Verkeer en Waterstaat, waardoor een wetswijziging
noodzakelijk werd. De Tweede Kamer heeft t.a.v. de wetswijziging inmiddels
verslag uitgebracht.
Bij een aantal richtlijnen en kaderbesluiten dreigt in meer of mindere mate
overschrijding. Hiervan is sprake wanneer de implementatietermijn niet is
verstreken, maar waarvoor, op basis van de stand van zaken van het
implementatieproces ten opzichte van de planning, aangenomen kan worden dat
tijdige omzetting in nationaal recht extra aandacht behoeft. Ik verwijs u
hierbij naar het bijgevoegd kwartaal-overzicht. Daarin wordt, als hierboven
gemeld, met de kleur oranje aangegeven dat van dreigende overschrijding sprake
is. Overigens dient hierbij nog wel te worden opgemerkt dat de i-Timer reeds bij
een discrepantie van één dag tussen de actuele stand van zaken en de planning de
implementatie van de desbetreffende richtlijn of het kaderbesluit met oranje
markeert. Derhalve is hier de opmerking op haar plaats dat het aantal
richtlijnen waarvoor werkelijk overschrijding van de implementatietermijn
dreigt, minder groot is dan het aantal dat in dit overzicht door de i-Timer
wordt aangegeven. Vooralsnog is de dreiging van overschrijding van de
implementatietermijn voor de richtlijnen 2006/321 (#ftn1)
(EZ), 2006/682 (#ftn2) (JUS),
2006/883 (#ftn3) (LNV) en
2006/384 (#ftn4) (V&W) echter dusdanig serieus, dat
rekening gehouden dient te worden met de mogelijkheid dat deze vier richtlijnen
niet tijdig kunnen worden geïmplementeerd.
Ingebrekestellingsprocedures
Tenslotte meld ik uw Kamer hierbij, dat op 31 maart 2008 sprake is van tien
ingebrekestellingsprocedures tegen Nederland vanwege overschrijding van de
implementatietermijn. Naast de in de vorige appreciatiebrief genoemde vijf
richtlijnen, betreft dit de richtlijnen
2005/605 (#ftn5), 2005/686 (#ftn6)
en 2006/707 (#ftn7) van het ministerie van Financiën
(alle bijna 4 maanden te laat), de richtlijn
2005/568 (#ftn8) van Justitie (waarvan de termijn ook met
bijna 4 maanden is overschreden), en richtlijn
2006/409 (#ftn9) van V&W (3 maanden voorbij de
uiterste datum).
Implementatie van richtlijnen en kaderbesluiten is en blijft een belangrijk
aandachtspunt voor het kabinet. Extra aandacht is nodig nu de achterstand een
stijging laat zien. Aangezien het tijdig implementeren van richtlijnen en
kaderbesluiten tot de gezamenlijke verantwoordelijkheid van kabinet en
Staten-Generaal behoort, blijft het kabinet vertrouwen op de medewerking van uw
Kamer hierbij.
De staatssecretaris voor Europese Zaken,
Frans Timmermans
Ministerie van Buitenlandse Zaken