Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
Amsterdam, 15 april 2008

Amsterdam Bezoekersprofiel 2008 uniek in Europa

ATCB geeft waardevolle marketinginformatie gratis aan toeristische sector

Een jaar lang heeft Amsterdam z'n bezoekers het hemd van het lijf gevraagd. Wie zijn die bezoekers van Amsterdam en regio? Wat doen ze tijdens hun verblijf en hoeveel besteden ze hier? Wat vinden ze leuk aan Amsterdam en wat beslist niet? De enquetes van meer dan 6.000 bezoekers uit de hele wereld leverden een schat aan informatie op. Na analyse van de cijfers door Amsterdam Toerisme & Congres Bureau (ATCB) ligt nu het tweetalige Amsterdam Bezoekersprofiel 2008 op tafel, in het Nederlands en Engels. Dit bezoekersprofiel is uniek in Europa, niet alleen vanwege de opzet en de presentatie in beeldende infographics maar ook omdat ATCB de uitkomsten gratis beschikbaar stelt. Kijkend naar het eindoordeel van bezoekers over Amsterdam dan blijken zij zeer tevreden. Op een schaal van tien geven zij Amsterdam gemiddeld een 8,1.

Het rapport bevat onder meer veel informatie over de acht sleutelmarkten van Amsterdam: Groot-Brittannië, Verenigde Staten, Nederland, Spanje, Duitsland, Frankrijk, Italië en België. Tussen de bezoekers uit de diverse landen blijken onderling forse verschillen te bestaan; onmisbare informatie bij het opstellen van marketingcampagnes op die markten. ATCB stelt de informatie gratis beschikbaar aan de toeristische sector in Amsterdam en regio omdat het in het belang is van het toerisme naar Amsterdam dat toeristische bedrijven en culturele instellingen in Amsterdam en regio hun marketingactiviteiten zo doelmatig mogelijk uitvoeren. Dat zorgt ervoor dat zij een zo hoog mogelijk rendement krijgen op hun investeringen. Ook voor overheidsbeleid biedt het onderzoek interessante aanknopingspunten. Het rapport toont onder meer aan dat Amsterdam een duidelijk herkenbaar 'toeristisch product' heeft. De hoofdredenen voor een bezoek aan Amsterdam en de activiteiten tijdens het bezoek sluiten namelijk goed op elkaar aan. De belangrijkste redenen voor een bezoek aan Amsterdam zijn 'cultuurhistorie en de grachten' (38%), sfeer (26%) en musea (24%). Het onderzoek kwam tot stand in samenwerking met de dienst Economische Zaken van de gemeente Amsterdam. Het complete Amsterdam Bezoekersprofiel 2008 omvat 24 pagina's en is gratis te downloaden op http://www.publitas.nl/amsterdamtourist/boaonderzoekNL/

Belangrijke uitkomsten


. In totaal zijn bezoekers in Amsterdam goed voor een omzet van vijf miljard euro en 48.000 full time banen.
. Zakenbezoekers besteden 24 procent meer dan toeristische bezoekers.
. Top-besteders zijn de Amerikanen met E 153 per dag en de Britten met E 143. Het minst per dag besteden de Duitsers met E 102 en de Italianen met E 106.
. Belangrijkste redenen voor een bezoek aan Amsterdam: cultuurhistorie en de grachten, sfeer en musea.
. Tevredenheid over hun bezoek aan Amsterdam: 8,1 (op een schaal van 10). Meest tevreden bezoekers zijn de Amerikanen en Britten, die Amsterdam een cijfer geven van respectievelijk 8,5 en 8,3. Relatief het minst tevreden zijn de Nederlandse en Belgische bezoekers, met respectievelijk 7,6 en 7,8.
. Het meest onder de indruk zijn bezoekers van de architectuur, de sfeer en de Amsterdammers. De minst favoriete aspecten zijn het straatvuil, de te grote drukte en het prijsniveau.

Voor meer persinformatie en beeldmateriaal: Amsterdam Toerisme & Congres Bureau Communicatie & Media Services, tel. 020 - 5 512 531 E-mail: h.terbalkt@atcb.nl Persberichten van ATCB zijn te vinden op www.atcb.nl onder 'Nieuws' BIJLAGE

Uitkomsten van het onderzoek onder 6.000 bezoekers in Amsterdam

Het Amsterdam Bezoekersprofiel 2008 van Amsterdam Toerisme & Congres Bureau (ATCB) bevat 12 hoofdstukken, waaronder 'Het beeld van Amsterdam', 'Bezoekerstevredenheid', 'Acht sleutelmarkten in het kort', 'Focus op de regio van Amsterdam' en 'Ontwikkelingen en trends'. Hieronder een aantal uitkomsten.

Activiteiten
Als activiteit van verblijfsbezoekers is het rondwandelen en 'sightseeing' het meest populair (85%), gevolgd door museumbezoek (73%), eten in een restaurant (69%), winkelen (61%), cafébezoek (59%), rondvaart door de grachten (42%), rondlopen op de Walletjes (26%) en bezoek aan coffeeshop waar softdrugs verkrijgbaar zijn (23%).

Interessant is ook dat van alle bezoekers in Amsterdam 14% een bezoek heeft gebracht aan de regio. Meest populair bij hen is een bezoek aan de Zuiderzeestadjes (27%), gevolgd door Haarlem (19%) en het strand (16%). Andersom komen ook veel buitenlandse bezoekers die elders verblijven een dagje naar Amsterdam. Zij hebben hun accommodatie in een wijde kring rond Amsterdam, globaal in het gebied tussen Hoorn, Zandvoort en Hilversum.

Herkomstgebieden
Het Bezoekersprofiel Amsterdam 2008 gaat ook in op de belangrijkste herkomstgebieden van bezoekers in Amsterdam. De hoofdstad blijkt met name in trek bij bezoekers uit andere grootstedelijke gebieden in Europa, zoals Londen, Parijs, Madrid en Barcelona. Een ander criterium is de koopkracht. Dat verklaart het relatief grote aantal bezoekers uit Zuid-Duitsland en Noord-Italië. Deze kenmerken gelden overigens voor alle stedelijke vakantiebestemmingen in Europa. Nog een voorbeeld: Groot-Brittannië is voor Amsterdam het belangrijkste herkomstland, maar in de praktijk blijkt het overgrote van de Britse bezoekers afkomstig uit slechts drie gebieden: Groot-Londen, gevolgd door de streek tussen Liverpool en Manchester, en Cornwall. Als je kijkt naar de Verenigde Staten, dan blijkt meer dan 25% van de bezoekers afkomstig uit slechts twee gebieden: Californië en New York en wijde omgeving. Dergelijke informatie is essentieel voor het opzetten van een effectief marketingbeleid. Het rapport bevat een hoofdstuk dat is gewijd aan de acht sleutelmarkten van Amsterdam: Groot-Brittannië, Verenigde Staten, Nederland, Spanje, Duitsland, Frankrijk, Italië en België. Tussen de diverse landen blijken onderling forse verschillen te bestaan; informatie die voor marketingcampagnes van grote waarde is.

Het beeld van Amsterdam
Gevraagd naar het meest positieve aspect van Amsterdam, noemt 39% de architectuur en 33% de sfeer. De mensen, het culturele aanbod en de vrijetijdsvoorzieningen werden alle genoemd door 22% van de bezoekers. Als meest negatieve aspect scoorde vuiligheid met 11%, gevolgd door drukte met 10%, duur (8%), drugs (7%) en criminaliteit (6%). De meeste bezoekers melden wel dat ze vinden dat de veiligheid en netheid van de stad zijn verbeterd. Kijkend naar het eindoordeel over Amsterdam dan blijken bezoekers zeer tevreden. Op een schaal van tien geven zij Amsterdam gemiddeld een 8,1.

Omzet bijna vijf miljard euro en 48.000 banen
Kijkend naar de bestedingen, dan blijkt dat Amerikaanse en Britse toeristen het meest uitgeven, met respectievelijk E 153 en E 143 per persoon per dag. Het zuinigst zijn de Duitsers en Italianen met respectievelijk E 102 en E 106 per dag. Als je toeristische en zakelijke verblijfsbezoekers met elkaar vergelijkt, dan blijken de zakelijke bezoekers gemiddeld 24% meer te besteden. In totaal zijn bezoekers in Amsterdam goed voor een omzet van bijna vijf miljard euro en werkgelegenheid van 48.000 full time banen.

Trends en ontwikkelingen
ATCB voert iedere vier jaar een Bezoekersonderzoek uit. Een vergelijking met de resultaten van het bezoekersonderzoek uit 2002 levert wel verschillen op maar geen grote verschuivingen. Opmerkelijk onder andere is dat Amsterdam een hoger percentage 'nieuwkomers' trekt. Dat betekent dat Amsterdam erin is geslaagd een nieuw publiek te bereiken, en voor de toekomst dat de reserve aan potentiële herhaalbezoekers toeneemt. Ook blijkt een toenemende behoefte aan informatie tijdens hun verblijf in de stad: 68% gaat in Amsterdam op zoek naar meer informatie (2002: 50%). Wandelen als 'vervoersmiddel' bij verblijfsbezoekers blijkt in populariteit met 26% toegenomen.

Kijkend naar de tevredenheid van verblijfsbezoekers over het aanbod, vergeleken met vier jaar geleden, dan vinden zij Amsterdam verbeterd op het gebied van vriendelijkheid, schoonheid en veiligheid. Het meest tevreden tonen zij zich over Openbaar vervoer en Sfeer in de stad, gevolgd door Vriendelijkheid bewoners, Toeristische bezienswaardigheden en Winkels. Het laagst scoren Parkeergelegenheid, Toegankelijkheid voor auto's en - nog steeds - Netheid van het straatbeeld.

Het aantal bezoekers dat klaagt over 'te grote drukte' in de stad is verdubbeld. Dat gegeven is voor ATCB een groeiende zorg, en onderstreept de noodzaak van een betere spreiding van bezoekersstromen over de stad, een beleid dat ATCB al in 2000 samen met de gemeente Amsterdam in gang zette.

Europese samenwerking
Met het bezoekersonderzoek heeft Amsterdam wat marktinformatie betreft een voorsprong genomen op diverse Europese concurrent-steden. ATCB wil zijn kennis echter best delen met andere Europese toeristensteden. In juni 2008 zal ATCB het rapport presenteren aan de Europese collega's tijdens de vergadering van European Cities Marketing (ECM) in Belgrado. ATCB is actief in diverse werkgroepen van dit Europese samenwerkingsverband.

Rapport op maat
Het complete Bezoekersprofiel omvat 24 pagina's en is gratis te downloaden via website www.atcb.nl en rechtstreeks http://www.publitas.nl/amsterdamtourist/boaonderzoekNL/ Het onderzoek heeft echter nog veel meer informatie opgeleverd. Bedrijven en culturele instellingen die behoefte hebben aan bijvoorbeeld een analyse van specifieke doelgroepen kunnen de afdeling Research & Development van ATCB hiertoe opdracht geven. Meer informatie: alc@atcb.nl

Voor meer persinformatie en beeldmateriaal: Amsterdam Toerisme & Congres Bureau Communicatie & Media Services, tel. 020 - 5 512 531 E-mail: h.terbalkt@atcb.nl Persberichten van ATCB zijn te vinden op www.atcb.nl onder 'Nieuws'

Publieksinformatie: tel. 0900 400 40 40 (E 0,40 pm) en www.amsterdamtourist.nl

Amsterdam Toerisme & Congres Bureau (ATCB) heeft als taak het toeristisch- en zakelijk bezoek aan Amsterdam en regio te bevorderen. ATCB is op dit gebied de centrale organisatie voor Amsterdam en regio, die zich inzet voor de belangen van deze sector. Als kennis- en informatiecentrum voor toeristisch en zakelijk bezoek heeft ATCB een spilfunctie in de ontwikkeling hiervan. Daarnaast behoren tot de kerntaken het opstellen en uitvoeren van marketing- en promotieplannen, het stimuleren van innovatie en productontwikkeling en het bewaken van de kwaliteit van het toeristische product. Samen met het bedrijfsleven, culturele instellingen en overheid werkt ATCB aan het verhogen van de bestedingen door bezoekers in Amsterdam en regio, en het stimuleren van de werkgelegenheid.


---- --