Geen motorvaartuigen kanaal Almelo-Nordhorn
Kleinschalige recreatie en behoud en ontwikkeling van de cultuur en
natuurwaarden, zo zien Gedeputeerde Staten van Overijssel de toekomst
van Kanaal Almelo-Nordhorn voor zich. De plannen van de Regio Twente
om het kanaal bevaarbaar te maken voor gemotoriseerde recreatievaart
en de ontwikkeling van een Blauwe Stad in de omgeving van
Engbertsdijksvenen (grens Hardenberg en Twenterand) passen niet in dit
beeld en zijn ook niet haalbaar. Dit hebben Gedeputeerde Staten
tijdens een bestuurlijk overleg met de Regio Twente meegedeeld.
Dit betekent dat GS definitief geen medewerking verlenen op het gebied
van vergunningverlening, planologie en financiën voor de realisatie
van de kanalenvisie van Regio Twente.
Het bijna 30 kilometer lange kanaal heeft zich de afgelopen eeuw
ontwikkeld tot een zeldzaam stiltegebied met een waardevol landschap
en een keur aan (bijzondere) flora en fauna. De waardering voor het
kanaal van recreanten en omwonenden is hoog, zoals ook bleek uit de
begin maart gehouden informatiebijeenkomsten over de kanalenvisie en
het onderzoek naar de ecologische en hydrologische effecten. De
provincie is van mening dat door het bevaarbaar maken van het Kanaal
Almelo-Nordhorn - en de aanleg van de benodigde beschoeiing - de
waardevolle oevervegetatie, natuur en rust in het gebied ernstig
worden aangetast.
Kostenraming niet reëel
Daarnaast vinden Gedeputeerde Staten van Overijssel de nu geraamde
kosten voor de aanpak van het kanaal (20 miljoen euro) niet reëel. Het
aanpassen van bruggen en sluizen en de nu nog ontbrekende kostenpost
voor het aanleggen van beschoeiing, onderhoud en de bediening van
bruggen en sluizen zal de geschatte kosten ver overschrijden. Het plan
is daarmee economisch niet rendabel.
Haalbaarheid niet realistisch
Naast de plannen voor het kanaal vindt de provincie ook de
haalbaarheid van de Blauwe stad niet realistisch. De ontwikkeling van
een Blauwe stad in het gebied Engbertsdijksvenen doorkruist eerder
gemaakte afspraken met de inwoners van de streek en de betrokken
besturen. Zo is het gebied in het Reconstructieplan Salland Twente
aangewezen als gebied voor de ontwikkeling van de agrarische sector,
de uitbreiding van natuur en meer recreatieve mogelijkheden. Daarnaast
heeft de provincie de afgelopen vier jaar, in samenwerking met
Staatsbosbeheer en financiële steun vanuit Brussel, enorm geïnvesteerd
in het tegengaan van de verdroging. De waterhuishouding van dit Natura
2000-gebied komt door de Blauwe stad enorm onder druk te staan. Ook
past de Blauwe stad, naast het al geplande Waterrijk in Almelo, niet
in de demografische ontwikkeling van het gebied.
Samen alternatieven bekijken
Het kanaal Almelo-Nordhorn is eigendom van de provincie Overijssel en
waterschap Regge en Dinkel. Het waterschap is verantwoordelijk voor
het waterbeheer. De provincie is bevoegdgezag voor het kanaal en de
oevers. De provincie hecht veel waarde aan de bijdrage die het kanaal
levert aan de waterbeleving van inwoners en recreanten en houdt
daarbij ook de schoonheid van cultuur en natuur hoog in het vaandel.
Vanuit die gedachte wil de provincie Overijssel graag in overleg met
het waterschap Regge en Dinkel en de Regio Twente bekijken welke
alternatieve kleinschalige recreatie rond het kanaal mogelijk is.
Provincie Overijssel