Vereniging Milieudefensie

Milieudefensie: emissies schepen en vliegtuigen ten onrechte niet meegeteld

Cijfers CO2-uitstoot vertellen de halve waarheid

De definitieve cijfers voor de CO2-uitstoot in Nederland in 2006, zoals die vandaag door het Milieu- en Natuur Planbureau (MNP) zijn gepubliceerd, geven een veel te positief beeld. De emissies zouden volgens die cijfers drie procent lager zijn dan in ijkjaar 1990. Door de groei van de scheepvaart en de luchtvaart, die niet wordt meegeteld in de berekeningen, liggen de Nederlandse emissies in werkelijkheid echter negen procent hoger dan in 1990.

CO2-uitstoot die veroorzaakt wordt door transport door internationale wateren en de uitstoot door internationaal vliegverkeer, vallen niet onder het Kyoto protocol. In dat protocol hebben landen afgesproken dat ze de uitstoot van broeikasgassen omlaag brengen. Ook rapporteren ze jaarlijks aan de Verenigde Naties in hoeverre de uitstoot omlaag gaat. Dit zogenoemde National Inventory Rapport* is voor Nederland door het MNP opgesteld.

Campagneleider Klimaat van Milieudefensie, Willem Verhaak: 'We rekenen ons rijk. De uitstoot van de Nederlandse luchtvaart nam sinds 1990 toe met 141 procent tot elf megaton CO2.Dat is evenveel als de uitstoot van vier kolencentrales. De scheepvaartemissies zijn met 63 procent gegroeid tot 56 megaton CO2, vergelijkbaar met de uitstoot van maar liefst 25 kolencentrales. Daar steekt afname van zes megaton in Nederland in de sectoren die wél onder het Kyoto protocol vallen mager bij af.'

Milieudefensie roept net als een aantal adviesraden**, het kabinet op er alles aan te doen de groei van de emissies in juist de luchtvaart en scheepvaart, die nu niet meegerekend worden, af te remmen. De plannen van de Europese Unie voor emissiehandel in de luchtvaart moeten fors worden aangescherpt, door luchtvaartsector al in 2010 op te nemen in het Europese emissiehandelsysteem. Binnen dat systeem worden alle Europese industrie- en energiebedrijven in de toekomst beperkt in hun CO2 uitstoot. Ook moet het emissiehandelsysteem rekening houden met de extra broeikasgassen die vliegtuigen hoog in de lucht uitstoten. Hierdoor zijn vliegtuigen per liter brandstof ruim dubbel zo schadelijk als voertuigen op de grond.***

De internationale scheepvaart valt nog helemaal buiten het (inter)nationale klimaatbeleid en is daardoor aan geen enkele beperking gebonden. Zonder nieuwe maatregelen leidt de groei van de luchtvaart en de zeescheepvaart ertoe, dat de uitstoot vanuit deze sectoren jaarlijks harder stijgt dan we in de rest van Nederland in totaal per jaar besparen.

'Om klimaatverandering daadwerkelijk tegen te gaan, kunnen we onze ogen niet sluiten voor de enorme toename aan emissies in de scheep- en luchtvaart. Recent sloeg de Raad van Verkeer en Waterstaat nog alarm: zonder ingrijpende maatregelen rijst de uitstoot in de transportsector volledig de pan uit. Het kabinet heeft nog niet laten merken die boodschap serieus te nemen,' aldus Verhaak van Milieudefensie.

Voetnoten:


*
http://unfccc.int/files/national_reports/annex_i_ghg_inventories/natio nal_inventories_submissions/application/ x-zip-compressed/nld_2008_nir_15apr.zip


** Elke Reis een Prijs. Januari 2008, VROM Raad, Raad voor V&W, AER, http://www.raadvenw.nl/extdomein/raadvenw/Publicaties/Adviezen/2008/CO 2.aspx#0


*** Luchtvaart in een energiezuinige EU, Tyndal Climate Institute i.o.v. Friends of the Earth, http://www.milieudefensie.nl/verkeer/publicaties/index-luchtvaart.htm